Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)

Sylabus przedmiotu Odnawialne i alternatywne źródła energii z aspektami magazynowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnawialne i alternatywne źródła energii z aspektami magazynowania
Specjalność Energetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
projektyP6 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW6 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki, chemii, wymiany ciepła i termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. odnawialnych i alternatywnych źródeł energii z możliwością ich magazynowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych studenci wykonują ćwiczenia będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (badanie: panelu PV, pompy ciepła, kolektora słonecznego, mikrosiłowni wiatrowej, itp).15
15
projekty
T-P-1Projekt związany z wykładanymi treściami wykładów (np. siłowni wiatrowej, wykorzystania energii geotermalnej)15
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i energii odnawialnej (niekonwencjonalnej). - Energia geotermiczna / geotermalna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna, fotowoltaiczna, fotobiochemiczna. Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie wodne, elektrownie pompowe. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania, przykładowe instalacje. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Działanie systemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem odwracalnych i nieodwracalnych reakcji chemicznych. Magazynowanie chłodu. Paliwa wtórne. Wytwarzanie i magazynowanie wodoru. Magazynowanie energii mechanicznej. Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. Porównanie różnych metod magazynowania energii.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna.10
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca własna.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Praca własna.28
A-W-3egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Projekt.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena formująca: Zrealizowanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych planem zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen poszczególnych ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadania projektowego - wykonanie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: definiuje pojęcie odnawialnych i alternatywnych źródeł energii , charakteryzuje poszczególne rodzaje energii, opisuje podstawowe sposoby wykorzystania oraz możliwości i celowość ich użycia. Powinien być w stanie określić znaczenie odnawialnych i alternatywnych źródeł energii w kontekście problemów energetycznych i środowiskowych. Powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne technologie pozyskiwania i magazynowania energii.
MRP_1A_W02, MRP_1A_W03C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: ocenia możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OiAZE (odnawialnych i alternatywnych źródeł energii) celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych, określa oddziaływanie środowiskowe OiAZE, wykonuje podstawowe obliczenia projektowe związane z energetycznym wykorzystaniem OiAZE z uwzględnieniem możliwości magazynowania energii (umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii).
MRP_1A_U08, MRP_1A_U09C-1T-W-1, T-L-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
MRP_1A_K03C-1T-W-1, T-L-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: definiuje pojęcie odnawialnych i alternatywnych źródeł energii , charakteryzuje poszczególne rodzaje energii, opisuje podstawowe sposoby wykorzystania oraz możliwości i celowość ich użycia. Powinien być w stanie określić znaczenie odnawialnych i alternatywnych źródeł energii w kontekście problemów energetycznych i środowiskowych. Powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne technologie pozyskiwania i magazynowania energii.
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: ocenia możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OiAZE (odnawialnych i alternatywnych źródeł energii) celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych, określa oddziaływanie środowiskowe OiAZE, wykonuje podstawowe obliczenia projektowe związane z energetycznym wykorzystaniem OiAZE z uwzględnieniem możliwości magazynowania energii (umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii).
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
  2. red D. Chwieduk, M. Jaworski, Energetyka odnawialna w budownictwie. Magazynowanie energii., PWN, 2018
  3. Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  4. Czerwińska Anna, Akumulatory, baterie, ogniwa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
  5. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  6. Burheim O.S., Engineering Energy Storage, Elsevier, Amsterdam, 2017
  7. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  8. A.G. Ter-Gazarian, Energy Storage for Power Systems, The Institution of Engineering and Technology, London, United Kingdom, 2011
  9. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  10. Volker Quaschning, Understanding Renewable Energy Systems, Routledge (imprint of the Taylor & Francis Group), 2016
  11. Domański Roman, Magazynowanie Energii Cieplnej, Państ. Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1990
  12. LF Cabeza (Ed.), Advances in Thermal Energy Storage Sytems, Elsevier, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  3. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
  4. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
  5. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  6. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  7. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych z OZE, Opracowanie własne KTC, 2010
  8. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych z OZE, Opracowanie własne KTC, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych studenci wykonują ćwiczenia będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (badanie: panelu PV, pompy ciepła, kolektora słonecznego, mikrosiłowni wiatrowej, itp).15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt związany z wykładanymi treściami wykładów (np. siłowni wiatrowej, wykorzystania energii geotermalnej)15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i energii odnawialnej (niekonwencjonalnej). - Energia geotermiczna / geotermalna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna, fotowoltaiczna, fotobiochemiczna. Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie wodne, elektrownie pompowe. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania, przykładowe instalacje. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Działanie systemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem odwracalnych i nieodwracalnych reakcji chemicznych. Magazynowanie chłodu. Paliwa wtórne. Wytwarzanie i magazynowanie wodoru. Magazynowanie energii mechanicznej. Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. Porównanie różnych metod magazynowania energii.45
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Praca własna.28
A-W-3egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: definiuje pojęcie odnawialnych i alternatywnych źródeł energii , charakteryzuje poszczególne rodzaje energii, opisuje podstawowe sposoby wykorzystania oraz możliwości i celowość ich użycia. Powinien być w stanie określić znaczenie odnawialnych i alternatywnych źródeł energii w kontekście problemów energetycznych i środowiskowych. Powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne technologie pozyskiwania i magazynowania energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
MRP_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. odnawialnych i alternatywnych źródeł energii z możliwością ich magazynowania.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i energii odnawialnej (niekonwencjonalnej). - Energia geotermiczna / geotermalna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna, fotowoltaiczna, fotobiochemiczna. Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie wodne, elektrownie pompowe. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania, przykładowe instalacje. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Działanie systemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem odwracalnych i nieodwracalnych reakcji chemicznych. Magazynowanie chłodu. Paliwa wtórne. Wytwarzanie i magazynowanie wodoru. Magazynowanie energii mechanicznej. Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. Porównanie różnych metod magazynowania energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: ocenia możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OiAZE (odnawialnych i alternatywnych źródeł energii) celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych, określa oddziaływanie środowiskowe OiAZE, wykonuje podstawowe obliczenia projektowe związane z energetycznym wykorzystaniem OiAZE z uwzględnieniem możliwości magazynowania energii (umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
MRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. odnawialnych i alternatywnych źródeł energii z możliwością ich magazynowania.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i energii odnawialnej (niekonwencjonalnej). - Energia geotermiczna / geotermalna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna, fotowoltaiczna, fotobiochemiczna. Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie wodne, elektrownie pompowe. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania, przykładowe instalacje. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Działanie systemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem odwracalnych i nieodwracalnych reakcji chemicznych. Magazynowanie chłodu. Paliwa wtórne. Wytwarzanie i magazynowanie wodoru. Magazynowanie energii mechanicznej. Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. Porównanie różnych metod magazynowania energii.
T-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych studenci wykonują ćwiczenia będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (badanie: panelu PV, pompy ciepła, kolektora słonecznego, mikrosiłowni wiatrowej, itp).
T-P-1Projekt związany z wykładanymi treściami wykładów (np. siłowni wiatrowej, wykorzystania energii geotermalnej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Projekt.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena formująca: Zrealizowanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych planem zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen poszczególnych ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadania projektowego - wykonanie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. odnawialnych i alternatywnych źródeł energii z możliwością ich magazynowania.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i energii odnawialnej (niekonwencjonalnej). - Energia geotermiczna / geotermalna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna, fotowoltaiczna, fotobiochemiczna. Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie wodne, elektrownie pompowe. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania, przykładowe instalacje. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Działanie systemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem odwracalnych i nieodwracalnych reakcji chemicznych. Magazynowanie chłodu. Paliwa wtórne. Wytwarzanie i magazynowanie wodoru. Magazynowanie energii mechanicznej. Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. Porównanie różnych metod magazynowania energii.
T-L-1W ramach zajęć laboratoryjnych studenci wykonują ćwiczenia będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (badanie: panelu PV, pompy ciepła, kolektora słonecznego, mikrosiłowni wiatrowej, itp).
T-P-1Projekt związany z wykładanymi treściami wykładów (np. siłowni wiatrowej, wykorzystania energii geotermalnej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Projekt.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena formująca: Zrealizowanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych planem zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen poszczególnych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,0System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
4,5System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
5,0System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.