Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
Sylabus przedmiotu Efektywność energetyczna i systemy zarządzania energią:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Efektywność energetyczna i systemy zarządzania energią | ||
Specjalność | Energetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, fizyka, podstawy termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu zarządzania energią, zarządzania przedsiębiorstwem energetycznym oraz efektywności energetycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe z zakresu materiału prezentowanego w ramach wykładów. | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu mającego na celu określenie rzeczywistego zużycia energii wybranego obiektu technicznego (domu jednorodzinnego/wielorodzinnego, zakładu przemysłowego, budynku biurowego) z podaniem możliwości obniżenia zużycia tej energii. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane problemy związane z zarządzaniem energią w energetyce, w przemyśle, w sektorze użyteczności publicznej oraz w budynkach mieszkalnych. Prognozowanie zapotrzebowania na energię. Koszty wytwarzania, przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej i cieplnej. Metody analizy i oceny ekonomicznej efektywności przedsięwzięć w sektorze paliw i energii z uwzględnieniem analizy cyklu życia. Metody obniżania zużycia energii. Racjonalne wykorzystanie energeii, Efektywność energetyczna i sposoby jej popray.Wpływ na środowisko. Podstawy formalno-prawne funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych. Systemy zarządzania w obszarze funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych (praktyczne aspekty zarządzania elektrowniami.ciepłowniami i elektrociepłowniami itp.).Analiza ekonomiczna. Zaliczenie wykładu | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe) metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna) |
M-3 | Metody praktyczne: wykonanie projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne cwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt: ocena poprawności wykonania zadania projektowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_W01 Student zna podstawy formalno-prawne w zakresie systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi i zarządzania energią, umie objaśnić czym jest zarządzanie energią i zna korzyści wynikające z jej stosowania, jak również zna metody obniżania zużycia energii. | MRP_1A_W02, MRP_1A_W03, MRP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_U02 Student podejmuje właściwe decyzje związane z zarządzaniem energią w danym sektorze (energetyce, przemysł, budynki użyteczności publicznej, budynki mieszkalne). Potrafi określić koszty wytwarzania, przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej i cieplnej. Potrafi analizować i ocenić przedsięwzięci w sektorze paliw i energii. Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi oraz analizy i oceny ich działalności zarządczej. | MRP_1A_U07, MRP_1A_U08, MRP_1A_U09, MRP_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-P-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. Jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych. | MRP_1A_K01, MRP_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-P-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_W01 Student zna podstawy formalno-prawne w zakresie systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi i zarządzania energią, umie objaśnić czym jest zarządzanie energią i zna korzyści wynikające z jej stosowania, jak również zna metody obniżania zużycia energii. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_U02 Student podejmuje właściwe decyzje związane z zarządzaniem energią w danym sektorze (energetyce, przemysł, budynki użyteczności publicznej, budynki mieszkalne). Potrafi określić koszty wytwarzania, przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej i cieplnej. Potrafi analizować i ocenić przedsięwzięci w sektorze paliw i energii. Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi oraz analizy i oceny ich działalności zarządczej. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 61-68% | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. Jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych. | 2,0 | NIE |
3,0 | TAK | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Góra, Gospodarka elektroenergetyczna w przemyśle, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1982, drugie poprawione
- red. naukowi: Chochowski A., Krawiec F., Zarządzanie w energetyce. Koncepcje, zasoby, strategie, struktury, procesy i technologie energetyki odnawialnej, Difin, Warszawa, 2008
- Szargut J., Ziębik A., „Podstawy gospodarki cieplnej”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1998
- Bogacki M. i inni, Jak zarządzać energią i środowiskiem w budynkach użyteczności publicznej, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2004
- Kamrat W., Metody oceny efektywności inwestowania w energetyce, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2004
- Paska J., Ekonomika w elektroenergetyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Górzyński J., Audyting energetyczny, Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2001
- Ulbrich R., Audyt energetyczny a dom energooszczędnych, Wyd. Politechniki Opolskiej, Opole, 2001