Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika 1 - statyka i kinematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika 1 - statyka i kinematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętnosci z matematyki (w tym z rachunku wektorowego i różniczkowego) oraz z podstaw fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami statyki oraz pojęciami z kinematyki.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze.
C-3Umiejętność opisu ruchu punktu materialnego oraz bryły sztywnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych Równowaga dowolnego płaskiego układu sił Równowaga płaskich układów sił z tarciem Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił Środki ciężkości Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia Ruch postępowy i obrotowy Ruch płaski: wyznaczanie prędkości Ruch złożony Dwa kolokwia30
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki Więzy i ich reakcje Zbieżne układy sił: płaskie i przestrzenne Moment siły względem punktu i moment siły względem osi Pary sił na płaszczyznie Dowolny płaski układ sił Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach Pary sił w przestrzeni Dowolny przestrzenny układ sił Środki ciężkości Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o prędkościach dwóch punktów bryły Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi Ruch płaski bryły Ruch kulisty i ogólny bryły Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna33
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury33
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B06_W01
Student powinien zdefiniować warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również umieć opisać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej.
MRP_1A_W02C-3, C-2, C-1T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B06_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką ciał, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce (dla układów rzeczywistych)
MRP_1A_U08, MRP_1A_U09C-3, C-2T-A-1M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B06_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
MRP_1A_K01C-3, C-2T-A-1M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B06_W01
Student powinien zdefiniować warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również umieć opisać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudności z jej wykorzystaniem.
3,5Student opanowal podstawową wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnień kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczającym.
4,5Student opanował wymaganą wiedzę w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
5,0Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. Wykazuje dużą aktywność na wykładach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B06_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką ciał, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce (dla układów rzeczywistych)
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu.
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki.
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczającym potrzebnym do zastosowania jej w dalszej edukacji.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą znajomość przedmiotu.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą znajomość przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na zajęciach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B06_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu. Wykazuje zainteresowanie wiedzą i doskonaleniem umiejętności. Świadomie i odpowiedzialnie podejmuje powierzone zadania.

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, t1. Statyka i kinematyka, PWN, Warszawa, 2022
  2. Misiak J., Mechanika ogólna, t1. Statyka i kinematyka, WNT, Warszawa, 2015
  3. Osiński Z., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2000
  4. Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.1. Statyka, WNT, Warszawa, 2012
  5. Misiak J., Zadania z mechaniki ogólnej, cz.2. Kinematyka, WNT, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Klasztorny M., Mechanika (statyka, kinematyka, dynamika), Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
  2. Mieszczerski W., Zbiór zadań z mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
  3. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, t1. Statyka, PWN, Warszawa, 1978
  4. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, t.2. Kinematyka, PWN, Warszawa, 1978
  5. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych Równowaga dowolnego płaskiego układu sił Równowaga płaskich układów sił z tarciem Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił Środki ciężkości Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia Ruch postępowy i obrotowy Ruch płaski: wyznaczanie prędkości Ruch złożony Dwa kolokwia30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki Więzy i ich reakcje Zbieżne układy sił: płaskie i przestrzenne Moment siły względem punktu i moment siły względem osi Pary sił na płaszczyznie Dowolny płaski układ sił Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach Pary sił w przestrzeni Dowolny przestrzenny układ sił Środki ciężkości Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o prędkościach dwóch punktów bryły Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi Ruch płaski bryły Ruch kulisty i ogólny bryły Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna33
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury33
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B06_W01Student powinien zdefiniować warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również umieć opisać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opisu ruchu punktu materialnego oraz bryły sztywnej.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami statyki oraz pojęciami z kinematyki.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki Więzy i ich reakcje Zbieżne układy sił: płaskie i przestrzenne Moment siły względem punktu i moment siły względem osi Pary sił na płaszczyznie Dowolny płaski układ sił Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach Pary sił w przestrzeni Dowolny przestrzenny układ sił Środki ciężkości Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o prędkościach dwóch punktów bryły Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi Ruch płaski bryły Ruch kulisty i ogólny bryły Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudności z jej wykorzystaniem.
3,5Student opanowal podstawową wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnień kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczającym.
4,5Student opanował wymaganą wiedzę w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
5,0Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. Wykazuje dużą aktywność na wykładach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B06_U01Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką ciał, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce (dla układów rzeczywistych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
MRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opisu ruchu punktu materialnego oraz bryły sztywnej.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze.
Treści programoweT-A-1Uwalnianie ciał od więzów Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych Równowaga dowolnego płaskiego układu sił Równowaga płaskich układów sił z tarciem Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił Środki ciężkości Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia Ruch postępowy i obrotowy Ruch płaski: wyznaczanie prędkości Ruch złożony Dwa kolokwia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu.
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki.
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczającym potrzebnym do zastosowania jej w dalszej edukacji.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą znajomość przedmiotu.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą znajomość przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na zajęciach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B06_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opisu ruchu punktu materialnego oraz bryły sztywnej.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze.
Treści programoweT-A-1Uwalnianie ciał od więzów Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych Równowaga dowolnego płaskiego układu sił Równowaga płaskich układów sił z tarciem Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił Środki ciężkości Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia Ruch postępowy i obrotowy Ruch płaski: wyznaczanie prędkości Ruch złożony Dwa kolokwia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu. Wykazuje zainteresowanie wiedzą i doskonaleniem umiejętności. Świadomie i odpowiedzialnie podejmuje powierzone zadania.