Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika

Sylabus przedmiotu Komputerowe projektowanie konstrukcji mechanicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe projektowanie konstrukcji mechanicznych
Specjalność Mechanika
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
projektyP5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość algebry i analizy matematycznej w stopniu podstawowym.
W-2Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu fizyki, elektrotechniki i mechaniki. Powinien posiadać umiejętność posługiwania się liczbami zespolonymi, rachunkiem całkowym i macierzowym, znać sposoby rozwiązywania liniowych równań różniczkowych 1. rzędu.
W-3Podstawowa wiedza z: maszynoznawstwa, mechaniki, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i sterowania urządzeniami.
W-4Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego zapisu konstrukcji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami obsługi komputerowego systemu wspomagania projektowania.
C-2Poznanie typowych metod projektowania oraz doboru elementów typowych w tym katalogowych i znormalizowanych.
C-3Nabycie podstawowych umiejętności związanych z oceną rozwiązań projektowych konstrukcji mechanicznych.
C-4Student powinien znać strukturę procesu projektowania i dostrzegać jego holistyczny charakter
C-5Student powinien umieć opracować konstrukcyjną dokumentację techniczną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obsługa komputerowego systemu wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych.2
T-P-2Opracowanie projektu wytypowanej konstrukcji mechanicznej.28
30
wykłady
T-W-1Projektowanie konstrukcji mechanicznych: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie, ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych. Techniki projektowania części i złożeń. Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów. Projektowanie z zastosowaniem zmiennej konfiguracji części. Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych. Przykład opracowania projektu podzespołu maszyny30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących problemów.
M-2Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-3Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń przedmiotowych.
M-4Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
M-5Ćwiczenia praktyczne z obsługi komputerowego systemu wspomagania projektowania.
M-6Pokaz i demonstracja realizowanych przez studentów zadań projektowych.
M-7Analiza i ocena realizowanych ćwiczeń projektowych.
M-8Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć projektowych i wykładowych.
S-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie prowadzenia zajęć projektowych.
S-3Ocena formująca: Ocena i zliczanie ustne poszczególnych etapów realizacji zajęć projektowych.
S-4Ocena formująca: W połowie semestru ocena stanu realizacji projektu
S-5Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu
S-6Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonanych projektów ocena wiedzy z problematyki wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-3_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt w zakresie wybranych elementów jego konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych.
MRP_1A_W02C-4T-W-1, T-P-1, T-P-2M-2, M-4S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-3_U02
Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej.
MRP_1A_U04C-5T-P-1M-8S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-3_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
MRP_1A_K02C-4T-W-1M-8S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-3_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt w zakresie wybranych elementów jego konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-3_U02
Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej.
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania – tylko analiza funkcjonalne i niezbędna dokumentacja techniczna.
3,5Student opracował projekt zawierający udokumentowaną analizę funkcjonalną i właściwie wykonaną dokumentację techniczną.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz elementy analizy możliwych rozwiązań a także prawidłowo wykonaną dokumentację techniczną.
4,5Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę i ocenę możliwych rozwiązań a także fachowo wykonaną dokumentację techniczną.
5,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę, wartościowanie i ocenę możliwych rozwiązań a także profesjonalnie wykonaną dokumentację techniczną..

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-3_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia do problematyki projektowania konstrukcji mechanicznych.
4,5Student wykazuje zainteresowanie ogólną problematyką projektowania konstrukcji mechanicznych oraz wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
5,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką projektowania konstrukcji mechanicznych w ujęciu holistycznym oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.

Literatura podstawowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Domański J., SolidWorks 2020. Projektowanie maszyn i konstrukcji. Praktyczne przykłady, Helion, 2020
  3. Gąsiorek E, Podstawy projektowania inżynierskiego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006
  4. Kęska P., Solidworks 2018, CADVantage, 2018
  5. Gąsiorek E, Podstawy projektowania inżynierskiego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007
  4. Bodo H., Gerth W., Popp K., Mechatronika - komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obsługa komputerowego systemu wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych.2
T-P-2Opracowanie projektu wytypowanej konstrukcji mechanicznej.28
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie konstrukcji mechanicznych: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie, ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych. Techniki projektowania części i złożeń. Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów. Projektowanie z zastosowaniem zmiennej konfiguracji części. Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych. Przykład opracowania projektu podzespołu maszyny30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-3_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt w zakresie wybranych elementów jego konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
Cel przedmiotuC-4Student powinien znać strukturę procesu projektowania i dostrzegać jego holistyczny charakter
Treści programoweT-W-1Projektowanie konstrukcji mechanicznych: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie, ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych. Techniki projektowania części i złożeń. Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów. Projektowanie z zastosowaniem zmiennej konfiguracji części. Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych. Przykład opracowania projektu podzespołu maszyny
T-P-1Obsługa komputerowego systemu wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych.
T-P-2Opracowanie projektu wytypowanej konstrukcji mechanicznej.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-4Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu
S-6Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonanych projektów ocena wiedzy z problematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-3_U02Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U04Potrafi wykrywać związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje
Cel przedmiotuC-5Student powinien umieć opracować konstrukcyjną dokumentację techniczną
Treści programoweT-P-1Obsługa komputerowego systemu wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych.
Metody nauczaniaM-8Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania – tylko analiza funkcjonalne i niezbędna dokumentacja techniczna.
3,5Student opracował projekt zawierający udokumentowaną analizę funkcjonalną i właściwie wykonaną dokumentację techniczną.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz elementy analizy możliwych rozwiązań a także prawidłowo wykonaną dokumentację techniczną.
4,5Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę i ocenę możliwych rozwiązań a także fachowo wykonaną dokumentację techniczną.
5,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę, wartościowanie i ocenę możliwych rozwiązań a także profesjonalnie wykonaną dokumentację techniczną..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-3_K02Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Student powinien znać strukturę procesu projektowania i dostrzegać jego holistyczny charakter
Treści programoweT-W-1Projektowanie konstrukcji mechanicznych: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie, ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych. Techniki projektowania części i złożeń. Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów. Projektowanie z zastosowaniem zmiennej konfiguracji części. Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych. Przykład opracowania projektu podzespołu maszyny
Metody nauczaniaM-8Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonanych projektów ocena wiedzy z problematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia do problematyki projektowania konstrukcji mechanicznych.
4,5Student wykazuje zainteresowanie ogólną problematyką projektowania konstrukcji mechanicznych oraz wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
5,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką projektowania konstrukcji mechanicznych w ujęciu holistycznym oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.