Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika
Sylabus przedmiotu CAD/CAM w zintegrowanych systemach wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | CAD/CAM w zintegrowanych systemach wytwarzania | ||
Specjalność | Mechanika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z technologii maszyn i technik wytwarzania |
W-2 | Znajomość komputerowego wspomagania projektowania w konstrukcjach mechanicznych |
W-3 | Znajomośc zagadnień z grafiki inżynierskiej I i II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien dysponować wiedzą o metodyce projektowania w konstrukcjach mechanicznych oraz samodzielnie przeprowadzić proces projektowania z wykorzystaniem zintegrowanego stystemu CAD/CAM z uwzględnieniem technologii wytwarzania części |
C-2 | Student powinien umieć opracować pełną dokumentację techniczną konstrukcji |
C-3 | Student powinien umieć przeprowadzić wizualizację zaprojektowanego urządzenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Modelowanie wybranych wariantów części w kontekście różnych technik wytwarzania. Dyskusja i dobór wersji najbardziej technologicznej. Ewaluacja poprawności konstrukcji. Wykrywanie kolizji i przenikań. Praktyczna realizacja metodyki ewaluacji geometrycznej projektu. Ustalanie liczby i s[posrbu odbierania stopni swobody. Tworzenie symulacji kinematycznej. Analiza i ewaluacja kinematyki podzespołu/zespołu. Analiza trajektorii ruchu elementów i zajmowanej przestrzeni ruchowej. Realizacja kompletnej parametryzacji złożeń z weryfikacją. Budowa tabel konstrukcyjnych. Wariantowanie typoszeregów. Tworzenie wizualizacji foteralistycznych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces projektowania w Mechanice i Budowie Maszyn - rozwinięcie o aspekty technologiczne: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, idea, założenia funkcjonalne, założenia konstrukcyjne, ocena i dobór rozwiązań konstrukcyjnych, ewaluacja konstrukcji, dobór technik wytwarzania, ocena technologiczności. Metodyka modelowania w systemie 3D w kontekście różnych technik wytwarzania. Zasady wyboru wariantów technik produkcyjnych dla wybranych komponentów. Przykłady zastosowania rozwiązań konstrukcyjcych wybranych węzłów ruchomych. Parametryzacja częściowa i pełna konstrukcji. Powiązanie parametryczne z elementami handlowymi. Zaawansoiwane symulacje kinematyczne. Zasady tworzenia i ewaluacji. Trajektoria ruchu. Powiązanie parametryczne technologii realizowanej w modułach CAM z parametrami konstrukcji. Wizaualizacja konstrukcji. Tworzenie dokumentacji ofertowej. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Samodzielne opracowanie dokumentacji 3D wybranego podzespołu/zespołu lub urządzenia | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 5 |
A-P-3 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca własna | 20 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kilkakrotna ocena stanu zaawansowania zadanych prac oraz postępów w realizacji projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena dokumentacji z części praktycznej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Dyskusja i końcowa ocena koncepcji, analizy i projektu z części teoretycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-1_W01 Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu metodologii projektowania złożonych urządzeń z wykorzystaniem systemów CAD/CAM w połączeniu z pogłębioną wiedzą dotyczącą realizacji procesów technologicznych wytwarzania w zintegrowanych systemach CAD/CAM | MRP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-1_U01 Potrafi samodzielnie zaprojektować urządzenie mechaniczne o średnim stopniu złożoności, p[rzeprowadzić analizy i symulacje kinematyczne, opracować pełna dokumentację technologiczną oraz wykonać wizualizację produktu. | MRP_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-1_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poszukiwania rozwiązań również w zagadnieniach interdyscyplinarnych | MRP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-1_W01 Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu metodologii projektowania złożonych urządzeń z wykorzystaniem systemów CAD/CAM w połączeniu z pogłębioną wiedzą dotyczącą realizacji procesów technologicznych wytwarzania w zintegrowanych systemach CAD/CAM | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-1_U01 Potrafi samodzielnie zaprojektować urządzenie mechaniczne o średnim stopniu złożoności, p[rzeprowadzić analizy i symulacje kinematyczne, opracować pełna dokumentację technologiczną oraz wykonać wizualizację produktu. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawe umiejętności z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-1_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poszukiwania rozwiązań również w zagadnieniach interdyscyplinarnych | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia. | |
4,5 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. | |
5,0 | Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. |
Literatura podstawowa
- Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Helion, 2005
- Marek Wyleżoł, CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego, Helion, 2003
- Dassault Systemes, Oficjalne materiały szkoleniowe systemu CATIA v5, DSS, 2005
- Dassault Systemes, Dokumentacja systemu CATIA v5, DSS, 2005
Literatura dodatkowa
- Peter R.N. Childis, Mechanical Design, Elsevier, Second Edition, Oxford, 2005
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Corrado Poli, Design for Manufacturing, Butterworth Heinemann, 2001