Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika

Sylabus przedmiotu Budowa i konstrukcja pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa i konstrukcja pojazdów
Specjalność Inżynieria pojazdów
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,35zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,40zaliczenie
projektyP5 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy konstrkcji maszyn
W-2Rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z ogólnym układem konstrukcyjnym, podziałem i klasyfikacją oraz ich układami i zespołami pojazdów samochodowych, w tym samochodów o napędzie alternatywnym (hybrydowym, elektrycznym i spalinowym zasilane wodorem). Przedstawienie najważniejszych wiadomości dotyczące układów przeniesienia napędu, jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jak również nadwozia, wyposażenia wnętrza, wyposażenia elektrycznego i magistrali komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem aspektów związanych z bezpieczeństwem ruchu
C-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
C-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego samochodów. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych. Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego samochodu osobowego. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów. Badanie układu ABS na przykładzie samochodu osobowego. Konstrukcja sprzęgieł samochodowych. Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów. Konstrukcja wałów i mostów napędowych. Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi samochodowych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.30
30
projekty
T-P-1Wyznaczanie położenia środka ciężkości pojazdu. Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania. Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania. Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym. Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu. Obliczanie sprzęgła. Prezentacja zadań projektowych. Zaliczenie ćwiczeń.15
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja pojazdów i samochodów. Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów. Konstrukcja nadwozi różnych pojazdów. Rodzaje i budowa sprzęgieł stosowanych w pojazdach. Rodzaje i budowa skrzyń biegów. Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe. Wały, półosie i przeguby napędowe. Automatyczne skrzynie biegów. Napęd wszystkich kół. Koła jezdne. Klasyfikacja zawieszeń. Elementy zawieszeń. Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo pojazdu. Zawieszenia aktywne i regulowane. Układy kierownicze. Układy hamulcowe pojazdów osobowych. Układy hamulcowe pojazdów ciężarowych i autobusów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów10
50
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie zadania projektowego, przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Film, pokaz slajdów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-4Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
- klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
MRP_1A_W03C-1T-W-1M-1, M-4S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu.
MRP_1A_U05C-2, C-3T-P-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
MRP_1A_K01C-2, C-3T-L-1M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
- klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły pojazdu oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać ich podstawowe charakterystyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu.
2,0
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
2,0
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania pojazdu na środowisko naturalne oraz zagrożeń dla człowieka związanych z jego użytkowaniem, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole chociaż nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berger K. J., Braunheim M., Budowa pojazdów samochodowych" cz I i II, Wydawnictwo REA, 2009
  2. Reimpell J., Betzler J., Podwozia samochodów - podstawy konstrukcji, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
  3. Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
  4. Jackowski J., Łęgiewicz J., Wieczorek M., Samochody osobowe i pochodne, Wydawnictwo Komunikacji iŁączności, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
  2. Orzełowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego samochodów. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych. Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego samochodu osobowego. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów. Badanie układu ABS na przykładzie samochodu osobowego. Konstrukcja sprzęgieł samochodowych. Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów. Konstrukcja wałów i mostów napędowych. Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi samochodowych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wyznaczanie położenia środka ciężkości pojazdu. Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania. Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania. Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym. Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu. Obliczanie sprzęgła. Prezentacja zadań projektowych. Zaliczenie ćwiczeń.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja pojazdów i samochodów. Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów. Konstrukcja nadwozi różnych pojazdów. Rodzaje i budowa sprzęgieł stosowanych w pojazdach. Rodzaje i budowa skrzyń biegów. Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe. Wały, półosie i przeguby napędowe. Automatyczne skrzynie biegów. Napęd wszystkich kół. Koła jezdne. Klasyfikacja zawieszeń. Elementy zawieszeń. Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo pojazdu. Zawieszenia aktywne i regulowane. Układy kierownicze. Układy hamulcowe pojazdów osobowych. Układy hamulcowe pojazdów ciężarowych i autobusów.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Opracowanie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie zadania projektowego, przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01- klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z ogólnym układem konstrukcyjnym, podziałem i klasyfikacją oraz ich układami i zespołami pojazdów samochodowych, w tym samochodów o napędzie alternatywnym (hybrydowym, elektrycznym i spalinowym zasilane wodorem). Przedstawienie najważniejszych wiadomości dotyczące układów przeniesienia napędu, jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jak również nadwozia, wyposażenia wnętrza, wyposażenia elektrycznego i magistrali komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem aspektów związanych z bezpieczeństwem ruchu
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja pojazdów i samochodów. Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów. Konstrukcja nadwozi różnych pojazdów. Rodzaje i budowa sprzęgieł stosowanych w pojazdach. Rodzaje i budowa skrzyń biegów. Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe. Wały, półosie i przeguby napędowe. Automatyczne skrzynie biegów. Napęd wszystkich kół. Koła jezdne. Klasyfikacja zawieszeń. Elementy zawieszeń. Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo pojazdu. Zawieszenia aktywne i regulowane. Układy kierownicze. Układy hamulcowe pojazdów osobowych. Układy hamulcowe pojazdów ciężarowych i autobusów.
Metody nauczaniaM-1Film, pokaz slajdów
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły pojazdu oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać ich podstawowe charakterystyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01- rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności i efektywności urządzeń mechanicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
C-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów
Treści programoweT-P-1Wyznaczanie położenia środka ciężkości pojazdu. Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania. Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania. Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym. Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu. Obliczanie sprzęgła. Prezentacja zadań projektowych. Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego samochodów. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych. Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego samochodu osobowego. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów. Badanie układu ABS na przykładzie samochodu osobowego. Konstrukcja sprzęgieł samochodowych. Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów. Konstrukcja wałów i mostów napędowych. Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi samochodowych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01- zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów
C-3Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów
Treści programoweT-L-1Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego samochodów. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych. Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego samochodu osobowego. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów. Badanie układu ABS na przykładzie samochodu osobowego. Konstrukcja sprzęgieł samochodowych. Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów. Konstrukcja wałów i mostów napędowych. Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi samochodowych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania pojazdu na środowisko naturalne oraz zagrożeń dla człowieka związanych z jego użytkowaniem, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole chociaż nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań
3,5
4,0
4,5
5,0