Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika

Sylabus przedmiotu Technologie energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie energetyczne
Specjalność Energetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW5 45 3,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, termodynamiki technicznej i wymiany ciepła
W-2Matematyka, termodynamika oraz z wymiana ciepła
W-3Zaliczenie przedmiotów: podstawy termodynamiki, wymiana ciepła i wymienniki, paliwa i technologie spalania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnego typu siłowniami energetycznymi wraz z urządzeniami pomocniczymi oraz metodami konwersji energii z uwzględnieniem technologii perspektywicznych.
C-2Zapoznanie studentów z metodyką obliczeniową stosowaną przy określaniu podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe ilustrujące tematykę prezentowaną w trakcie wykładów (określanie podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych - moc, sprawność, straty energetyczne w trakcie procesu wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej). Zaliczenie pisemne.30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne obiegów termodynamicznych. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Podział siłowni energetycznych. Siłownie parowe, siłownie gazowe i gazowo-parowe, siłownie ORC (Organic Rankine Cycle), siłownie binarne (podstawy teoretyczne tych siłowni, urządzenia wchodzące w ich skład, przykładowe schematy). Ogniwa paliwowe. Technologie jądrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne Wskaźniki energetyczne charakteryzujące efektywność pracy siłowni energetycznych, straty występujące w poszczególnych siłowniach. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni (np. urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo, urządzenia układu przygotowania czynnika obiegowego, -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), systemy chłodzenia generatorów itp.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Praca własna28
A-W-3egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Wykład informacyjno-problemowy
M-5Ćwiczenia audytoryjne, wygłoszenie określonej tematycznie, samodzielnie przygotowanej prezentacji na formu grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemneprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omówione w ramach zajęć siłownie oraz perspektywiczne technologie energetyczne, scharakteryzować je, wyjaśnić zasadę ich działania oraz zdefiniować podstawowe parametry charakteryzujące ich efektywność pracy oraz powinień wymienić i scharakteryzować urządzenia pomocnicze wchodzące w skład siłowni energetycznych oraz wyjaśniać w jakim celu są one stosowane w układzie siłowni. Ponadto student powinien być w stanie wskazać aktualne trendy rozwoju siłowni energetycznych.
MRP_1A_W02, MRP_1A_W03C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu do oceny efektywności pracy różnych siłowni i technologii energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów procesu realizowanego w danej siłowni na jej efektywność energetyczną.
MRP_1A_U08, MRP_1A_U09C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia kompetencji zawodowych.
MRP_1A_K01, MRP_1A_K03C-1, C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omówione w ramach zajęć siłownie oraz perspektywiczne technologie energetyczne, scharakteryzować je, wyjaśnić zasadę ich działania oraz zdefiniować podstawowe parametry charakteryzujące ich efektywność pracy oraz powinień wymienić i scharakteryzować urządzenia pomocnicze wchodzące w skład siłowni energetycznych oraz wyjaśniać w jakim celu są one stosowane w układzie siłowni. Ponadto student powinien być w stanie wskazać aktualne trendy rozwoju siłowni energetycznych.
2,0Student nie unie wymienić siłowni energetycznych, nie zna zasad ich działania oraz aktualnych trendów rozwojowych.
3,0Student słabo charakteryzuje i opisuje zasadę działania niektórych siłowni energetycznych oraz definiuje niektóre parametry pracy siłowni.
3,5Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania niektórych siłowni energetycznych oraz definiuje niektóre parametry pracy siłowni.
4,0Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych oraz definiuje większość parametrów pracy siłowni.
4,5Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych, definiuje większość parametrów pracy tych siłowni oraz zna aktualne trendy rozwojowe
5,0Student bardzo dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych, definiuje parametry ich pracy oraz zna aktualne trendy rozwojowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu do oceny efektywności pracy różnych siłowni i technologii energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów procesu realizowanego w danej siłowni na jej efektywność energetyczną.
2,0Student nie umie oceniać efektywności pracy siłowni oraz nie umie analizować wpływu poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
3,0Student popełnia błędy przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
3,5Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
4,0Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
4,5Student popełnia niewiele małoistotnych błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
5,0Student nie popełnia błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia kompetencji zawodowych.
2,0Student nie poszerza swojej wiedzy oraz nie podnosi kompetencji zawodowych
3,0Student nieznacznie poszerza swoją wiedzę oraz podnosi kompetencje zawodowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Damazy Laudyn, Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  3. Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  4. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  5. Andrzej Ziębik, Systemy energetyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1989
  6. Janusz Kotowicz., Elektrownie gazowo-parowe, Wydawnictwo Kaprint, Lublin, 2008
  7. Andrzej Ziębik, Przykłady obliczeniowe z systemów energetycznych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1990
  8. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  9. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2009
  2. Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe : efektywność energetyczna i ekonomiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
  3. Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  4. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  5. Jan Szargut, Andrzej Ziębik, Podstawy energetyki cieplnej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe ilustrujące tematykę prezentowaną w trakcie wykładów (określanie podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych - moc, sprawność, straty energetyczne w trakcie procesu wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej). Zaliczenie pisemne.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne obiegów termodynamicznych. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Podział siłowni energetycznych. Siłownie parowe, siłownie gazowe i gazowo-parowe, siłownie ORC (Organic Rankine Cycle), siłownie binarne (podstawy teoretyczne tych siłowni, urządzenia wchodzące w ich skład, przykładowe schematy). Ogniwa paliwowe. Technologie jądrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne Wskaźniki energetyczne charakteryzujące efektywność pracy siłowni energetycznych, straty występujące w poszczególnych siłowniach. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni (np. urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo, urządzenia układu przygotowania czynnika obiegowego, -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), systemy chłodzenia generatorów itp.45
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Praca własna28
A-W-3egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omówione w ramach zajęć siłownie oraz perspektywiczne technologie energetyczne, scharakteryzować je, wyjaśnić zasadę ich działania oraz zdefiniować podstawowe parametry charakteryzujące ich efektywność pracy oraz powinień wymienić i scharakteryzować urządzenia pomocnicze wchodzące w skład siłowni energetycznych oraz wyjaśniać w jakim celu są one stosowane w układzie siłowni. Ponadto student powinien być w stanie wskazać aktualne trendy rozwoju siłowni energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
MRP_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnego typu siłowniami energetycznymi wraz z urządzeniami pomocniczymi oraz metodami konwersji energii z uwzględnieniem technologii perspektywicznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne obiegów termodynamicznych. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Podział siłowni energetycznych. Siłownie parowe, siłownie gazowe i gazowo-parowe, siłownie ORC (Organic Rankine Cycle), siłownie binarne (podstawy teoretyczne tych siłowni, urządzenia wchodzące w ich skład, przykładowe schematy). Ogniwa paliwowe. Technologie jądrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne Wskaźniki energetyczne charakteryzujące efektywność pracy siłowni energetycznych, straty występujące w poszczególnych siłowniach. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni (np. urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo, urządzenia układu przygotowania czynnika obiegowego, -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), systemy chłodzenia generatorów itp.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie unie wymienić siłowni energetycznych, nie zna zasad ich działania oraz aktualnych trendów rozwojowych.
3,0Student słabo charakteryzuje i opisuje zasadę działania niektórych siłowni energetycznych oraz definiuje niektóre parametry pracy siłowni.
3,5Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania niektórych siłowni energetycznych oraz definiuje niektóre parametry pracy siłowni.
4,0Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych oraz definiuje większość parametrów pracy siłowni.
4,5Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych, definiuje większość parametrów pracy tych siłowni oraz zna aktualne trendy rozwojowe
5,0Student bardzo dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych, definiuje parametry ich pracy oraz zna aktualne trendy rozwojowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu do oceny efektywności pracy różnych siłowni i technologii energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów procesu realizowanego w danej siłowni na jej efektywność energetyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
MRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnego typu siłowniami energetycznymi wraz z urządzeniami pomocniczymi oraz metodami konwersji energii z uwzględnieniem technologii perspektywicznych.
C-2Zapoznanie studentów z metodyką obliczeniową stosowaną przy określaniu podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne obiegów termodynamicznych. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Podział siłowni energetycznych. Siłownie parowe, siłownie gazowe i gazowo-parowe, siłownie ORC (Organic Rankine Cycle), siłownie binarne (podstawy teoretyczne tych siłowni, urządzenia wchodzące w ich skład, przykładowe schematy). Ogniwa paliwowe. Technologie jądrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne Wskaźniki energetyczne charakteryzujące efektywność pracy siłowni energetycznych, straty występujące w poszczególnych siłowniach. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni (np. urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo, urządzenia układu przygotowania czynnika obiegowego, -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), systemy chłodzenia generatorów itp.
T-A-1Przykłady obliczeniowe ilustrujące tematykę prezentowaną w trakcie wykładów (określanie podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych - moc, sprawność, straty energetyczne w trakcie procesu wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej). Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemneprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie oceniać efektywności pracy siłowni oraz nie umie analizować wpływu poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
3,0Student popełnia błędy przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
3,5Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
4,0Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
4,5Student popełnia niewiele małoistotnych błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
5,0Student nie popełnia błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
MRP_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnego typu siłowniami energetycznymi wraz z urządzeniami pomocniczymi oraz metodami konwersji energii z uwzględnieniem technologii perspektywicznych.
C-2Zapoznanie studentów z metodyką obliczeniową stosowaną przy określaniu podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne obiegów termodynamicznych. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Podział siłowni energetycznych. Siłownie parowe, siłownie gazowe i gazowo-parowe, siłownie ORC (Organic Rankine Cycle), siłownie binarne (podstawy teoretyczne tych siłowni, urządzenia wchodzące w ich skład, przykładowe schematy). Ogniwa paliwowe. Technologie jądrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne Wskaźniki energetyczne charakteryzujące efektywność pracy siłowni energetycznych, straty występujące w poszczególnych siłowniach. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni (np. urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo, urządzenia układu przygotowania czynnika obiegowego, -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), systemy chłodzenia generatorów itp.
T-A-1Przykłady obliczeniowe ilustrujące tematykę prezentowaną w trakcie wykładów (określanie podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych - moc, sprawność, straty energetyczne w trakcie procesu wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej). Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemneprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie poszerza swojej wiedzy oraz nie podnosi kompetencji zawodowych
3,0Student nieznacznie poszerza swoją wiedzę oraz podnosi kompetencje zawodowe
3,5
4,0
4,5
5,0