Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika
Sylabus przedmiotu Technologie energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie energetyczne | ||
Specjalność | Energetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, termodynamiki technicznej i wymiany ciepła |
W-2 | Matematyka, termodynamika oraz z wymiana ciepła |
W-3 | Zaliczenie przedmiotów: podstawy termodynamiki, wymiana ciepła i wymienniki, paliwa i technologie spalania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnego typu siłowniami energetycznymi wraz z urządzeniami pomocniczymi oraz metodami konwersji energii z uwzględnieniem technologii perspektywicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodyką obliczeniową stosowaną przy określaniu podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe ilustrujące tematykę prezentowaną w trakcie wykładów (określanie podstawowych parametrów pracy siłowni energetycznych - moc, sprawność, straty energetyczne w trakcie procesu wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej). Zaliczenie pisemne. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne obiegów termodynamicznych. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Podział siłowni energetycznych. Siłownie parowe, siłownie gazowe i gazowo-parowe, siłownie ORC (Organic Rankine Cycle), siłownie binarne (podstawy teoretyczne tych siłowni, urządzenia wchodzące w ich skład, przykładowe schematy). Ogniwa paliwowe. Technologie jądrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne Wskaźniki energetyczne charakteryzujące efektywność pracy siłowni energetycznych, straty występujące w poszczególnych siłowniach. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni (np. urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo, urządzenia układu przygotowania czynnika obiegowego, -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), systemy chłodzenia generatorów itp. | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca własna. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Praca własna | 28 |
A-W-3 | egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-5 | Ćwiczenia audytoryjne, wygłoszenie określonej tematycznie, samodzielnie przygotowanej prezentacji na formu grupy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemneprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omówione w ramach zajęć siłownie oraz perspektywiczne technologie energetyczne, scharakteryzować je, wyjaśnić zasadę ich działania oraz zdefiniować podstawowe parametry charakteryzujące ich efektywność pracy oraz powinień wymienić i scharakteryzować urządzenia pomocnicze wchodzące w skład siłowni energetycznych oraz wyjaśniać w jakim celu są one stosowane w układzie siłowni. Ponadto student powinien być w stanie wskazać aktualne trendy rozwoju siłowni energetycznych. | MRP_1A_W02, MRP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu do oceny efektywności pracy różnych siłowni i technologii energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów procesu realizowanego w danej siłowni na jej efektywność energetyczną. | MRP_1A_U08, MRP_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia kompetencji zawodowych. | MRP_1A_K01, MRP_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omówione w ramach zajęć siłownie oraz perspektywiczne technologie energetyczne, scharakteryzować je, wyjaśnić zasadę ich działania oraz zdefiniować podstawowe parametry charakteryzujące ich efektywność pracy oraz powinień wymienić i scharakteryzować urządzenia pomocnicze wchodzące w skład siłowni energetycznych oraz wyjaśniać w jakim celu są one stosowane w układzie siłowni. Ponadto student powinien być w stanie wskazać aktualne trendy rozwoju siłowni energetycznych. | 2,0 | Student nie unie wymienić siłowni energetycznych, nie zna zasad ich działania oraz aktualnych trendów rozwojowych. |
3,0 | Student słabo charakteryzuje i opisuje zasadę działania niektórych siłowni energetycznych oraz definiuje niektóre parametry pracy siłowni. | |
3,5 | Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania niektórych siłowni energetycznych oraz definiuje niektóre parametry pracy siłowni. | |
4,0 | Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych oraz definiuje większość parametrów pracy siłowni. | |
4,5 | Student dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych, definiuje większość parametrów pracy tych siłowni oraz zna aktualne trendy rozwojowe | |
5,0 | Student bardzo dobrze charakteryzuje i opisuje zasadę działania siłowni energetycznych, definiuje parametry ich pracy oraz zna aktualne trendy rozwojowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu do oceny efektywności pracy różnych siłowni i technologii energetycznych, jak również powinien umieć analizować wpływ parametrów procesu realizowanego w danej siłowni na jej efektywność energetyczną. | 2,0 | Student nie umie oceniać efektywności pracy siłowni oraz nie umie analizować wpływu poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |
3,0 | Student popełnia błędy przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. | |
3,5 | Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz słabo analizuje wpływ niektórych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. | |
4,0 | Student popełnia niewiele błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. | |
4,5 | Student popełnia niewiele małoistotnych błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. | |
5,0 | Student nie popełnia błędów przy ocenie efektywności pracy siłowni oraz bardzo dobrze analizuje wpływ poszczególnych parametrów na efektywność energetyczną siłowni. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia kompetencji zawodowych. | 2,0 | Student nie poszerza swojej wiedzy oraz nie podnosi kompetencji zawodowych |
3,0 | Student nieznacznie poszerza swoją wiedzę oraz podnosi kompetencje zawodowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Damazy Laudyn, Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
- Andrzej Ziębik, Systemy energetyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1989
- Janusz Kotowicz., Elektrownie gazowo-parowe, Wydawnictwo Kaprint, Lublin, 2008
- Andrzej Ziębik, Przykłady obliczeniowe z systemów energetycznych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1990
- Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2009
- Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe : efektywność energetyczna i ekonomiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
- Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Jan Szargut, Andrzej Ziębik, Podstawy energetyki cieplnej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000