Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Energetyka

Sylabus przedmiotu Mechanika 2 - dynamika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika 2 - dynamika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>, Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza umiejętności z matematyki ( w tym rachunku wektorowego i różniczkowego ) oraz z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi praweami dynamiki
C-2Ukształtowanie umiejętnośc iwyznaczania równań ruchu w przypadku gdy znane są siły działające na bryłę sztywną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dynamika punktu materialnego: równania różniczkowe ruchu, zasada d'Alemberta Drgania punktu materialnego: swobodne i wymaszone ( nietłumione i tłumione } Praca i moc Zasada równoważności energii kinetycznej i pracy Zasada zachowania energii mechanicznej30
30
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe, pierwsze i drugie zadanie dynamiki, zasada d'Alemberta Dynamika punktu w ruchu względnym Drgania punktu materialnego: swobodne tłumione i nie tłumione oraz wymuszone Praca i moc Zasady dynamiki punktu materialnego: zasada pędu kręu i energii Geometria mas: środek masy, momenty bezwładności30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2praca własna20
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykoirzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie wybranych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie tyrwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: Łączna ocena na podstawie wyniku egzaminu pisemnego oraz oceny z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B07_W01
Student powinien poznać podstawowe prawa i zasady dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien tą wiedze umieć zastosowac w praktyce
MRP_1A_W02C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B07_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę z dynamiki punktu i dynamiki bryły sztywnej. Powinien umieć stosować ją w praktyce
MRP_1A_U08, MRP_1A_U09C-2T-A-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B07_W01
Student powinien poznać podstawowe prawa i zasady dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien tą wiedze umieć zastosowac w praktyce
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student ogólnie orientuje się w zagadneniach dynamiki
3,5Student orientuje się dobrze w zagadnieniach dynamiki punktu materialnego. Ma trudnosci z zstosowaniem wiedzy w przypadku dynamiki bryły sztywnej
4,0Student orientuje się dobrze w zagadnieniach dynamiki. Potrafi tą wiedzę wykorzystać w przypadku dynamiki bryły sztywnej
4,5Student opanował podstawową wiedzę. Potrafi ją wykorzystać w przypadku ruchu układów złożonych
5,0Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu wiecej niż wystarczającym. Wykazuje duzą inicjatywę na wykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B07_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę z dynamiki punktu i dynamiki bryły sztywnej. Powinien umieć stosować ją w praktyce
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw dynamiki, jednakże orientuje się w prostych przypadkach dynamiki punktu
3,5Student ogólnie orientuje się w zgadnieniach dynamiki
4,0Stuent opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania mjej w dalszej edukacji
4,5Student wykazuje się bardzo dobrą znajomoscią przedmiotu
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu oraz wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada uumiejętność rozwiązywania zadań nietypowych

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika Ogólna, t2. Dynamika, PWN, Warszawa, 1996
  2. Misiak J., Mechanika Ogólna, t2. Dynamika, WNT, Warszawa, 1989
  3. Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
  4. Mieszczerski I.W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
  5. Leyko J., SzmelterJ., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnejk, t.2, Kinematyka i Dynamika, PWN, Warszawa, 1972

Literatura dodatkowa

  1. Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.3. Dynamika, WNT, Warszawa, 1996
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dynamika punktu materialnego: równania różniczkowe ruchu, zasada d'Alemberta Drgania punktu materialnego: swobodne i wymaszone ( nietłumione i tłumione } Praca i moc Zasada równoważności energii kinetycznej i pracy Zasada zachowania energii mechanicznej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe, pierwsze i drugie zadanie dynamiki, zasada d'Alemberta Dynamika punktu w ruchu względnym Drgania punktu materialnego: swobodne tłumione i nie tłumione oraz wymuszone Praca i moc Zasady dynamiki punktu materialnego: zasada pędu kręu i energii Geometria mas: środek masy, momenty bezwładności30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B07_W01Student powinien poznać podstawowe prawa i zasady dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien tą wiedze umieć zastosowac w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi praweami dynamiki
C-2Ukształtowanie umiejętnośc iwyznaczania równań ruchu w przypadku gdy znane są siły działające na bryłę sztywną
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe, pierwsze i drugie zadanie dynamiki, zasada d'Alemberta Dynamika punktu w ruchu względnym Drgania punktu materialnego: swobodne tłumione i nie tłumione oraz wymuszone Praca i moc Zasady dynamiki punktu materialnego: zasada pędu kręu i energii Geometria mas: środek masy, momenty bezwładności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykoirzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie wybranych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych
S-3Ocena podsumowująca: Łączna ocena na podstawie wyniku egzaminu pisemnego oraz oceny z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie tyrwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student ogólnie orientuje się w zagadneniach dynamiki
3,5Student orientuje się dobrze w zagadnieniach dynamiki punktu materialnego. Ma trudnosci z zstosowaniem wiedzy w przypadku dynamiki bryły sztywnej
4,0Student orientuje się dobrze w zagadnieniach dynamiki. Potrafi tą wiedzę wykorzystać w przypadku dynamiki bryły sztywnej
4,5Student opanował podstawową wiedzę. Potrafi ją wykorzystać w przypadku ruchu układów złożonych
5,0Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu wiecej niż wystarczającym. Wykazuje duzą inicjatywę na wykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B07_U01Student powinien posiąść podstawową wiedzę z dynamiki punktu i dynamiki bryły sztywnej. Powinien umieć stosować ją w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
MRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętnośc iwyznaczania równań ruchu w przypadku gdy znane są siły działające na bryłę sztywną
Treści programoweT-A-1Dynamika punktu materialnego: równania różniczkowe ruchu, zasada d'Alemberta Drgania punktu materialnego: swobodne i wymaszone ( nietłumione i tłumione } Praca i moc Zasada równoważności energii kinetycznej i pracy Zasada zachowania energii mechanicznej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie wybranych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie tyrwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw dynamiki, jednakże orientuje się w prostych przypadkach dynamiki punktu
3,5Student ogólnie orientuje się w zgadnieniach dynamiki
4,0Stuent opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania mjej w dalszej edukacji
4,5Student wykazuje się bardzo dobrą znajomoscią przedmiotu
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu oraz wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada uumiejętność rozwiązywania zadań nietypowych