Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Computer Aided Design:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Computer Aided Design
Specjalność computer-aided design and manufacturing of machines
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,80,38zaliczenie
wykładyW3 30 1,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Engineering-level knowledge of: machine science, mechanics, strength of materials, manufacturing techniques and control of mechanical devices.
W-2Basic ability to use computer-aided design techniques.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student should know how to use computer-aided tools in the process of designing mechanical devices, including computer simulations of the behavior of the designed structure.
C-2The student should be able to develop a design of a mechanical device, perform computer simulations of the behavior of the designed object and prepare complete construction documentation of this device using design-aided software.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Advanced modeling of machine parts taking into account design intent.2
T-L-2Designing parts made of sheet metal.2
T-L-3Design of parts shaped using mold techniques2
T-L-4Design of welded parts.2
T-L-5Structure strength analysis using the finite element method.2
T-L-6Analysis of static properties of structures using the finite element method.2
T-L-7Optimization of structure properties using the finite element method.2
T-L-8Verification and evaluation of the results of computer simulations of structure behavior.1
15
wykłady
T-W-1Structure and characteristics of computer-aided design systems.1
T-W-2The use of computer-aided tools in the design and construction process.1
T-W-3Advanced techniques for modeling of machine parts, taking into account the design intentions.2
T-W-4Advanced techniques for assembling parts into subassemblies and assemblies.2
T-W-5Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Designing products made of sheet metal.2
T-W-6Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Design of parts shaped with mold technology.2
T-W-7Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Design of parts made by welding.2
T-W-8Basics of using the finite element method in computer-aided design systems.2
T-W-9Adaptation of designs to the needs of computer simulations of structure behavior. Finite element modeling.4
T-W-10Application of a computer-aided design system to analyze the strength of structures.4
T-W-11Application of a computer-aided design system to simulate the behavior of the designed structure.4
T-W-12Application of a computer-aided design system to optimize structure properties.2
T-W-13Verification and evaluation of the results of computer simulations of structure behavior.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna3
A-L-3Konsultacje2
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture using multimedia presentations.
M-2Problem-based lecture with demonstration of the use of design-supporting software.
M-3Laboratory exercises using software supporting design.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Exercise reports.
S-2Ocena podsumowująca: Oral examination

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/08-2_W01
As a result of the classes, the student should be able to: formulate a design problem, select computer-aided design tools, know the principles of modeling and conducting computer simulations of structure behavior, as well as characterize aspects of the technological performance of structures when designing mechanical devices.
MBM_2A_W05, MBM_2A_W06C-1T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-11M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/08-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechanicznego.
MBM_2A_U08, MBM_2A_U19, MBM_2A_U09, MBM_2A_U10C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/08-2_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
MBM_2A_K01, MBM_2A_K02C-2, C-1T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/08-2_W01
As a result of the classes, the student should be able to: formulate a design problem, select computer-aided design tools, know the principles of modeling and conducting computer simulations of structure behavior, as well as characterize aspects of the technological performance of structures when designing mechanical devices.
2,0The student has not mastered the basic knowledge of the subject.
3,0The student has acquired basic knowledge of the subject.
3,5
4,0The student has mastered most of the knowledge in the subject.
4,5
5,0The student has acquired extended knowledge of the subject.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/08-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechanicznego.
2,0Student nie wykonał wszystkich sprawozdań z ćwiczeń.
3,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w sposób minimalny funkcje oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując rozszerzony zakres funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując wiele funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w pełni funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń uzasadniając dobór i adekwatne wykorzystanie funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/08-2_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiadł kompetencje w zakresie komputerowego wspomagania projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ammar Grous, Applied mechanical design, Wiley-ISTE, London, 2018, 1st
  2. Ansel C. Ugural, Mechanical design of machine components, Taylor & Francis, 2016, 2nd edition

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Advanced modeling of machine parts taking into account design intent.2
T-L-2Designing parts made of sheet metal.2
T-L-3Design of parts shaped using mold techniques2
T-L-4Design of welded parts.2
T-L-5Structure strength analysis using the finite element method.2
T-L-6Analysis of static properties of structures using the finite element method.2
T-L-7Optimization of structure properties using the finite element method.2
T-L-8Verification and evaluation of the results of computer simulations of structure behavior.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Structure and characteristics of computer-aided design systems.1
T-W-2The use of computer-aided tools in the design and construction process.1
T-W-3Advanced techniques for modeling of machine parts, taking into account the design intentions.2
T-W-4Advanced techniques for assembling parts into subassemblies and assemblies.2
T-W-5Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Designing products made of sheet metal.2
T-W-6Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Design of parts shaped with mold technology.2
T-W-7Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Design of parts made by welding.2
T-W-8Basics of using the finite element method in computer-aided design systems.2
T-W-9Adaptation of designs to the needs of computer simulations of structure behavior. Finite element modeling.4
T-W-10Application of a computer-aided design system to analyze the strength of structures.4
T-W-11Application of a computer-aided design system to simulate the behavior of the designed structure.4
T-W-12Application of a computer-aided design system to optimize structure properties.2
T-W-13Verification and evaluation of the results of computer simulations of structure behavior.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna3
A-L-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/08-2_W01As a result of the classes, the student should be able to: formulate a design problem, select computer-aided design tools, know the principles of modeling and conducting computer simulations of structure behavior, as well as characterize aspects of the technological performance of structures when designing mechanical devices.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
MBM_2A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i eksploatacyjnej
Cel przedmiotuC-1The student should know how to use computer-aided tools in the process of designing mechanical devices, including computer simulations of the behavior of the designed structure.
Treści programoweT-W-8Basics of using the finite element method in computer-aided design systems.
T-W-10Application of a computer-aided design system to analyze the strength of structures.
T-W-9Adaptation of designs to the needs of computer simulations of structure behavior. Finite element modeling.
T-W-3Advanced techniques for modeling of machine parts, taking into account the design intentions.
T-W-6Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Design of parts shaped with mold technology.
T-W-4Advanced techniques for assembling parts into subassemblies and assemblies.
T-W-7Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Design of parts made by welding.
T-W-1Structure and characteristics of computer-aided design systems.
T-W-2The use of computer-aided tools in the design and construction process.
T-W-5Design of parts taking into account aspects of the technological nature of the structure. Designing products made of sheet metal.
T-W-13Verification and evaluation of the results of computer simulations of structure behavior.
T-W-12Application of a computer-aided design system to optimize structure properties.
T-W-11Application of a computer-aided design system to simulate the behavior of the designed structure.
Metody nauczaniaM-1Lecture using multimedia presentations.
M-2Problem-based lecture with demonstration of the use of design-supporting software.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Exercise reports.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student has not mastered the basic knowledge of the subject.
3,0The student has acquired basic knowledge of the subject.
3,5
4,0The student has mastered most of the knowledge in the subject.
4,5
5,0The student has acquired extended knowledge of the subject.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/08-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechanicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_2A_U19potrafi uwzględniając aspekty pozatechniczne projektować i realizować złożone urządzenia oraz procesy technologiczne w zakresie swojej specjalności, wykorzystując właściwe metody, materiały i narzędzia, również opracowując metody i narzędzia własne.
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2The student should be able to develop a design of a mechanical device, perform computer simulations of the behavior of the designed object and prepare complete construction documentation of this device using design-aided software.
Treści programoweT-L-2Designing parts made of sheet metal.
T-L-1Advanced modeling of machine parts taking into account design intent.
T-L-3Design of parts shaped using mold techniques
T-L-4Design of welded parts.
T-L-5Structure strength analysis using the finite element method.
T-L-6Analysis of static properties of structures using the finite element method.
T-L-7Optimization of structure properties using the finite element method.
T-L-8Verification and evaluation of the results of computer simulations of structure behavior.
Metody nauczaniaM-3Laboratory exercises using software supporting design.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Exercise reports.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał wszystkich sprawozdań z ćwiczeń.
3,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w sposób minimalny funkcje oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując rozszerzony zakres funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując wiele funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w pełni funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń uzasadniając dobór i adekwatne wykorzystanie funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/08-2_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2The student should be able to develop a design of a mechanical device, perform computer simulations of the behavior of the designed object and prepare complete construction documentation of this device using design-aided software.
C-1The student should know how to use computer-aided tools in the process of designing mechanical devices, including computer simulations of the behavior of the designed structure.
Treści programoweT-L-7Optimization of structure properties using the finite element method.
T-L-8Verification and evaluation of the results of computer simulations of structure behavior.
T-W-1Structure and characteristics of computer-aided design systems.
T-W-2The use of computer-aided tools in the design and construction process.
Metody nauczaniaM-2Problem-based lecture with demonstration of the use of design-supporting software.
M-3Laboratory exercises using software supporting design.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oral examination
S-1Ocena formująca: Exercise reports.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiadł kompetencje w zakresie komputerowego wspomagania projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0