Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Industrial robots:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Industrial robots
Specjalność computer-aided design and manufacturing of machines
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of manufacturing systems, fundamentals of robotics

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquisition of students' knowledge of the construction of industrial robots with particular emphasis on the possibility of their practical application. To acquire the ability to develop preliminary designs of robotic production systems.
C-2Acquire the skills to work in a group during project implementation.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Design of a robotic manufacturing system based on a specified collection of objects to be machined. Development of the initial configuration, selection of industrial robots (selection of technical parameters and definition of the necessary mobility and working space). Design of industrial robot control algorithms. Analysis of system operation.30
30
wykłady
T-W-1Definitions and classification of industrial robots. Degrees of freedom and types of connections, calculation of mobility of kinematic chains.4
T-W-2Fundamentals of industrial robot design. Basic assemblies and systems of industrial robots. Kinematic structures of industrial robots.4
T-W-3Control and task planning of manipulators and robots.5
T-W-4Robot kinematics. Homogeneous coordinates. Representation of robot position. Simple kinematics task. Jacobian matrix.5
T-W-5Inverse task of robot kinematics. Matrix method, vector method, iterative method.5
T-W-6Industrial robot drives. Gripping devices of industrial robots. Control systems of industrial robots. Sensory systems. Artificial intelligence in robotics. Applications of industrial robots.7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna18
A-P-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna43
A-W-3Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture with elements of problem tasks.
M-2Problem method. Implementation and consultation of the design of a robotic production system..

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Credit for the successive stages of the implemented project. Evaluation of independently prepared presentations on the studied subject.
S-2Ocena podsumowująca: Written or oral credit covering the subject matter of lectures and exercises
S-3Ocena podsumowująca: Assessment of personal and social competence - intuitive in the form of approval.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/07-6_W01
Student posiada wiedzę na temat budowy robotów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem możliwości ich praktycznego zastosowania.. Zna metodykę rozwiązywania zadania prostego i odwrotnego kinematyki robotów. Student posiada wiedzę dotyczącą zasad projektowania zrobotyzowanych systemów produkcyjnych.
MBM_2A_W03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/07-6_U01
Student umie dobrać roboty przemysłowe do realizacji różnych operacji technologicznych, umie opracować konfiguracje zrobotyzowanego systemu wytwarzania, umie opracować algorytmy sterujące praca robotów przemysłowych oraz dokonać analizy pracy zrobotyzowanego systemu.
MBM_2A_U02C-1T-P-1, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/07-6_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
MBM_2A_K01, MBM_2A_K03C-2T-P-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/07-6_W01
Student posiada wiedzę na temat budowy robotów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem możliwości ich praktycznego zastosowania.. Zna metodykę rozwiązywania zadania prostego i odwrotnego kinematyki robotów. Student posiada wiedzę dotyczącą zasad projektowania zrobotyzowanych systemów produkcyjnych.
2,0Lack of basic knowledge of the material covered in lectures and audit exercises.
3,0Established analytical knowledge of construction and industrial robots.
3,5The student has achieved intermediate mastery of knowledge between grades 3.0 and 4.0.
4,0Synthesizing knowledge of robotic manufacturing systems.
4,5The student has achieved knowledge at an intermediate level between a grade of 4.0 and 5.0.
5,0The student has mastered the knowledge of the subject. He understands the limitations and knows the areas and its application.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/07-6_U01
Student umie dobrać roboty przemysłowe do realizacji różnych operacji technologicznych, umie opracować konfiguracje zrobotyzowanego systemu wytwarzania, umie opracować algorytmy sterujące praca robotów przemysłowych oraz dokonać analizy pracy zrobotyzowanego systemu.
2,0Student opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/07-6_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.

Literatura podstawowa

  1. Morecki A., Knapczyka J., Podstawy robotyki. Teoria i elementy manipulatorów i robotów., WNT, Warszawa, 1999
  2. Honczarenko J, Roboty przemysłowe. Budowa i zastosowanie, WNT, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Craig J.J.:, Wprowadzenie do robotyki, Mechanika i sterowanie, WNT, Warszawa, 1999
  2. Honczarenko J, Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe., WNT, Warszawa, 2011, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Design of a robotic manufacturing system based on a specified collection of objects to be machined. Development of the initial configuration, selection of industrial robots (selection of technical parameters and definition of the necessary mobility and working space). Design of industrial robot control algorithms. Analysis of system operation.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definitions and classification of industrial robots. Degrees of freedom and types of connections, calculation of mobility of kinematic chains.4
T-W-2Fundamentals of industrial robot design. Basic assemblies and systems of industrial robots. Kinematic structures of industrial robots.4
T-W-3Control and task planning of manipulators and robots.5
T-W-4Robot kinematics. Homogeneous coordinates. Representation of robot position. Simple kinematics task. Jacobian matrix.5
T-W-5Inverse task of robot kinematics. Matrix method, vector method, iterative method.5
T-W-6Industrial robot drives. Gripping devices of industrial robots. Control systems of industrial robots. Sensory systems. Artificial intelligence in robotics. Applications of industrial robots.7
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna18
A-P-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna43
A-W-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/07-6_W01Student posiada wiedzę na temat budowy robotów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem możliwości ich praktycznego zastosowania.. Zna metodykę rozwiązywania zadania prostego i odwrotnego kinematyki robotów. Student posiada wiedzę dotyczącą zasad projektowania zrobotyzowanych systemów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Acquisition of students' knowledge of the construction of industrial robots with particular emphasis on the possibility of their practical application. To acquire the ability to develop preliminary designs of robotic production systems.
Treści programoweT-W-4Robot kinematics. Homogeneous coordinates. Representation of robot position. Simple kinematics task. Jacobian matrix.
T-W-5Inverse task of robot kinematics. Matrix method, vector method, iterative method.
T-W-3Control and task planning of manipulators and robots.
T-W-1Definitions and classification of industrial robots. Degrees of freedom and types of connections, calculation of mobility of kinematic chains.
T-W-6Industrial robot drives. Gripping devices of industrial robots. Control systems of industrial robots. Sensory systems. Artificial intelligence in robotics. Applications of industrial robots.
T-W-2Fundamentals of industrial robot design. Basic assemblies and systems of industrial robots. Kinematic structures of industrial robots.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture with elements of problem tasks.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Written or oral credit covering the subject matter of lectures and exercises
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Lack of basic knowledge of the material covered in lectures and audit exercises.
3,0Established analytical knowledge of construction and industrial robots.
3,5The student has achieved intermediate mastery of knowledge between grades 3.0 and 4.0.
4,0Synthesizing knowledge of robotic manufacturing systems.
4,5The student has achieved knowledge at an intermediate level between a grade of 4.0 and 5.0.
5,0The student has mastered the knowledge of the subject. He understands the limitations and knows the areas and its application.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/07-6_U01Student umie dobrać roboty przemysłowe do realizacji różnych operacji technologicznych, umie opracować konfiguracje zrobotyzowanego systemu wytwarzania, umie opracować algorytmy sterujące praca robotów przemysłowych oraz dokonać analizy pracy zrobotyzowanego systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji w tym systemy CAx.
Cel przedmiotuC-1Acquisition of students' knowledge of the construction of industrial robots with particular emphasis on the possibility of their practical application. To acquire the ability to develop preliminary designs of robotic production systems.
Treści programoweT-P-1Design of a robotic manufacturing system based on a specified collection of objects to be machined. Development of the initial configuration, selection of industrial robots (selection of technical parameters and definition of the necessary mobility and working space). Design of industrial robot control algorithms. Analysis of system operation.
T-W-6Industrial robot drives. Gripping devices of industrial robots. Control systems of industrial robots. Sensory systems. Artificial intelligence in robotics. Applications of industrial robots.
Metody nauczaniaM-2Problem method. Implementation and consultation of the design of a robotic production system..
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Credit for the successive stages of the implemented project. Evaluation of independently prepared presentations on the studied subject.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/07-6_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Acquire the skills to work in a group during project implementation.
Treści programoweT-P-1Design of a robotic manufacturing system based on a specified collection of objects to be machined. Development of the initial configuration, selection of industrial robots (selection of technical parameters and definition of the necessary mobility and working space). Design of industrial robot control algorithms. Analysis of system operation.
Metody nauczaniaM-2Problem method. Implementation and consultation of the design of a robotic production system..
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Assessment of personal and social competence - intuitive in the form of approval.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych.