Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Dynamics of Machines and Technological Devices:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamics of Machines and Technological Devices
Specjalność computer-aided design and manufacturing of machines
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>, Krzysztof Marchelek <Krzysztof.Marchelek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1It is required that the student has a well-established knowledge of the fundamentals of mechanical vibration theory, metrology and a basic knowledge of programming principles in Matlab.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To familiarize students with more advanced problems, related to the dynamics of machinery and technological equipment.
C-2To draw students' attention to the practical aspect of issues related to machine dynamics..
C-3Familiarize students with methods of measuring selected dynamic properties of machinery and equipment.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Vibrostability testing of machine tools. Parametric vibration. Regenerative self-excited vibration in an O-PS system. Determinations of motion of a rigid body. Measurement of cutting forces using a 6 component force meter. Measurement of cutting forces using telemetry techniques.30
30
wykłady
T-W-1Dynamic system of machine tool - chuck - workpiece - tool. Physical and mathematical mass-displacement-elastic models of the OUPN system. Finite element method as applied to modeling of MDS-OUPN systems. Structure of the MDS-OUPN mdoel. Block diagrams. Dynamic characteristics of the cutting process. Dynamic characteristics of friction. Dynamic characteristics of the drive motor. Stability of the dynamic OUPN system. Self-excited vibrations in the OUPN system. Methods and means of vibration damping in machine tools. Methods of experimental determination of dynamic characteristics of machine tool assemblies and machine tools.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna43
A-W-3Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Final colloquium to test the state of knowledge.
S-2Ocena podsumowująca: Research reports.
S-3Ocena formująca: Evaluation of the correctness of the activities performed during the laboratory classes.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/07-5_W01
The student should have a detailed knowledge of selected issues related to the dynamics of machinery and technological equipment. He should know in which cases unfavorable dynamic phenomena occur, how to detect and counteract them.
MBM_2A_W05, MBM_2A_W10, MBM_2A_W01C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/07-5_U01
The student should be able to properly formulate the purpose of the research, select the components of the test track, physically carry out the research and interpret the results.
MBM_2A_U07, MBM_2A_U08, MBM_2A_U09C-2, C-3T-L-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/07-5_K01
The student should possess the awareness that there is a strong interaction between theoretical fields and practice. This is because theoretical knowledge allows for a more effective analysis of the phenomena taking place.
MBM_2A_K02, MBM_2A_K04C-2T-L-1M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/07-5_W01
The student should have a detailed knowledge of selected issues related to the dynamics of machinery and technological equipment. He should know in which cases unfavorable dynamic phenomena occur, how to detect and counteract them.
2,0The student has not mastered the basic knowledge of the subject.
3,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He associates with difficulty elements of the acquired knowledge. Sometimes he does not know how to use the knowledge he has.
3,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between a grade of 3.0 and 4.0.
4,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He knows the limitations and areas and its application.
4,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between the grades of 4.0 and 5.0.
5,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He understands limitations and knows the areas and its application.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/07-5_U01
The student should be able to properly formulate the purpose of the research, select the components of the test track, physically carry out the research and interpret the results.
2,0The student has not mastered the basic knowledge of the subject.
3,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He associates with difficulty elements of the acquired knowledge. Sometimes he does not know how to use the knowledge he has.
3,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between a grade of 3.0 and 4.0.
4,0The student has mastered the knowledge at an level the grade of 4.0
4,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between the grades of 4.0 and 5.0.
5,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He understands limitations and knows the areas and its application.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/07-5_K01
The student should possess the awareness that there is a strong interaction between theoretical fields and practice. This is because theoretical knowledge allows for a more effective analysis of the phenomena taking place.
2,0
3,0The student possessed basic competence in the analysis of problems related to the dynamics of machinery and technological equipment.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hans Dresig, Franz Holzweißig, Dynamics of Machinery Theory and Applications, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, 2010
  2. K.R. Balasubramanian, R. Anand, S.P. Sivapirakasam, Dynamics of Machines and Mechanisms, Industrial Research, Trans Tech Publications Limited, 2014
  3. Anthony D'Angelo Jr., Machine Design for Technology Students A Systems Engineering Approach, Springer International Publishing, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Vibrostability testing of machine tools. Parametric vibration. Regenerative self-excited vibration in an O-PS system. Determinations of motion of a rigid body. Measurement of cutting forces using a 6 component force meter. Measurement of cutting forces using telemetry techniques.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dynamic system of machine tool - chuck - workpiece - tool. Physical and mathematical mass-displacement-elastic models of the OUPN system. Finite element method as applied to modeling of MDS-OUPN systems. Structure of the MDS-OUPN mdoel. Block diagrams. Dynamic characteristics of the cutting process. Dynamic characteristics of friction. Dynamic characteristics of the drive motor. Stability of the dynamic OUPN system. Self-excited vibrations in the OUPN system. Methods and means of vibration damping in machine tools. Methods of experimental determination of dynamic characteristics of machine tool assemblies and machine tools.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna43
A-W-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/07-5_W01The student should have a detailed knowledge of selected issues related to the dynamics of machinery and technological equipment. He should know in which cases unfavorable dynamic phenomena occur, how to detect and counteract them.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
MBM_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn
Cel przedmiotuC-1To familiarize students with more advanced problems, related to the dynamics of machinery and technological equipment.
Treści programoweT-L-1Vibrostability testing of machine tools. Parametric vibration. Regenerative self-excited vibration in an O-PS system. Determinations of motion of a rigid body. Measurement of cutting forces using a 6 component force meter. Measurement of cutting forces using telemetry techniques.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Final colloquium to test the state of knowledge.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student has not mastered the basic knowledge of the subject.
3,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He associates with difficulty elements of the acquired knowledge. Sometimes he does not know how to use the knowledge he has.
3,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between a grade of 3.0 and 4.0.
4,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He knows the limitations and areas and its application.
4,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between the grades of 4.0 and 5.0.
5,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He understands limitations and knows the areas and its application.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/07-5_U01The student should be able to properly formulate the purpose of the research, select the components of the test track, physically carry out the research and interpret the results.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2To draw students' attention to the practical aspect of issues related to machine dynamics..
C-3Familiarize students with methods of measuring selected dynamic properties of machinery and equipment.
Treści programoweT-L-1Vibrostability testing of machine tools. Parametric vibration. Regenerative self-excited vibration in an O-PS system. Determinations of motion of a rigid body. Measurement of cutting forces using a 6 component force meter. Measurement of cutting forces using telemetry techniques.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Research reports.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student has not mastered the basic knowledge of the subject.
3,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He associates with difficulty elements of the acquired knowledge. Sometimes he does not know how to use the knowledge he has.
3,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between a grade of 3.0 and 4.0.
4,0The student has mastered the knowledge at an level the grade of 4.0
4,5The student has mastered the knowledge at an intermediate level between the grades of 4.0 and 5.0.
5,0The student has mastered the basic knowledge of the subject. He understands limitations and knows the areas and its application.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/07-5_K01The student should possess the awareness that there is a strong interaction between theoretical fields and practice. This is because theoretical knowledge allows for a more effective analysis of the phenomena taking place.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2To draw students' attention to the practical aspect of issues related to machine dynamics..
Treści programoweT-L-1Vibrostability testing of machine tools. Parametric vibration. Regenerative self-excited vibration in an O-PS system. Determinations of motion of a rigid body. Measurement of cutting forces using a 6 component force meter. Measurement of cutting forces using telemetry techniques.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Evaluation of the correctness of the activities performed during the laboratory classes.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student possessed basic competence in the analysis of problems related to the dynamics of machinery and technological equipment.
3,5
4,0
4,5
5,0