Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
Sylabus przedmiotu Three-coordinate measurement technique and surface topography analysis:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Three-coordinate measurement technique and surface topography analysis | ||
Specjalność | computer-aided design and manufacturing of machines | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Understanding the basic concepts of technical metrology and dimensional analysis. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Introduction of students to the basic methods of three-coordinate measurements. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Measurements of 2D surfaces after selected subtractive and non-subtractive machining processes. Measurements of selected 3D surfaces. Development of measurement software in full CNC mode. Contour measurements. Comparison of the nominal contour (prepared in the CAD system) with the measured and registered contour. Measurements on a coordinate measuring machine. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The essence of coordinate measurements. Coordinate measuring machines. Procedures and software in coordinate measurements. Measurement methods for waviness, roughness, and surface load capacity, measurement software, software for surface topography analysis, CNC software for measurements in full CNC mode. 2D and 3D measurements. Principles, conditions, and accuracies of profilometric measurements. Construction of coordinate measuring machines. Computer software in coordinate measurements. Programming measurement tasks on a measuring machine. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 43 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative Lecture, Problem-Based Lecture, Demonstrations, Films. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i podstawowa z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: dla dowolnej części: korpusu, wałka, koła zębatego omówić: sposoby, metody wytwarzania, przebieg procesu, parametry procesu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_W01 Definiuje procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | MBM_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/07-3_W02 Opisuje elementy procesu wytwarzania obróbki i montazu dla typowych części i maszyn | MBM_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/07-3_W03 Rozróżnia sposoby obróbki ubytkowej; skrawaniem i erodowaniem | MBM_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_U01 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | MBM_2A_U17 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_KWP/07-3_U02 Dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | MBM_2A_U17 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | MBM_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_W01 Definiuje procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wybrane podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_2A_KWP/07-3_W02 Opisuje elementy procesu wytwarzania obróbki i montazu dla typowych części i maszyn | 2,0 | Student nie umie opisywać żadnych elementów procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie bardzo lapidarnie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem pojedyńczych przykładów | |
3,5 | Student umie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,0 | Student umie opisać najważniejsze elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,5 | Student umie opisać wszystkie elementy procesu wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
5,0 | Student umie szeroko opisać wszystkie elementy procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_2A_KWP/07-3_W03 Rozróżnia sposoby obróbki ubytkowej; skrawaniem i erodowaniem | 2,0 | Student nie rozróżnia żadnych zasadniczych sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem |
3,0 | Student rozróżnia tylko wybrane najważniejsze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
3,5 | Student rozróżnia większość sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,0 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,5 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając uzasadnienie. | |
5,0 | Student biegle rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając szerokie uzasadnienie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_U01 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe umiejętności w zakresie trójkoordynatowej techniki pomiaru SGP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MBM_2A_KWP/07-3_U02 Dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe umiejętności w zakresie trójkoordynatowej techniki pomiaru SGP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/07-3_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł podstawowe kompetencje w zakresie trójkoordynatowej techniki pomiaru SGP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- David J. Whitehouse, Surface Topography: Metrology and Properties, j
- Patrick J. Toth, Introduction to Coordinate Measuring Machines, 2011