Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Technological Tooling:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technological Tooling
Specjalność computer-aided design and manufacturing of machines
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu grafiki inżynierskiej, materiałów konstrukcyjnych, podstaw konstrukcji maszyn, podstaw technologii maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania oprzyrządowania technologicznego.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania uchwytów obróbkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Development of a design project for a rotating holder (lathe or grinder) or a non-rotating holder (milling or drilling).30
30
wykłady
T-W-1The subject of establishing items. Selection of surfaces for determination. Determination of items on a plane. Elements determining an object on a plane. Determination of items on the outer cylindrical surface. Elements determining an object on the outer cylindrical surface. Determination of items on a plane and on the inner cylindrical surface. Elements determining an object on a plane and on the inner cylindrical surface. Calculating deviations in the method of determination for typical ways of establishing an object. Fixing objects. Determining the necessary value of clamping force. Types of clamping mechanisms and their characteristics. Calculating clamping forces with threaded, cam, pneumatic, and hydraulic mechanisms30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna18
A-P-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanego przedmiotu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/04_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania oprzyrządowania technologicznego.
MBM_2A_W06, MBM_2A_W07, MBM_2A_W10C-1T-W-1M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/04_U01
Student ma umiejętność projektowania oprzyrządowania technologicznego przedmiotowego.
MBM_2A_U16, MBM_2A_U18, MBM_2A_U10C-1, C-2T-P-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/04_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie konstrukcji oprzyrządowania technologicznego. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań.
MBM_2A_K01, MBM_2A_K04C-1, C-2T-P-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/04_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania oprzyrządowania technologicznego.
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych zasad ustalania i mocowania przedmiotów oraz scharakteryzować metodyki projektowania uchwytów obróbkowych.
3,0Student poprawnie opisuje podstawowe zasady ustalania i mocowania przedmiotów oraz scharakteryzuje metodykę projektowania uchwytów obróbkowych.
3,5
4,0Student posiada ugruntowaną wiedzę o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu.
4,5Student posiada ugruntowaną wiedzę o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu i wskazać właściwe rozwiązanie konstrukcyjne uchwytu w zależności od wyników obliczeń.
5,0Student posiada wiedzę syntetyczną o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu oraz efektywnie analizować i dyskutować o wariantowości rozwiązań konstrukcyjnych oprzyrządowania przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/04_U01
Student ma umiejętność projektowania oprzyrządowania technologicznego przedmiotowego.
2,0Brak podstawowych umiejętności dotyczących rozwiązań konstrukcyjnych oprzyrządowania przedmiotowego.
3,0Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych.
3,5Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu.
4,0Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu.
4,5Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu.
5,0Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu i zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu. Wykonał poprawnie rysunki wykonawcze części specjalnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/04_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie konstrukcji oprzyrządowania technologicznego. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań.
2,0Ujawnia rażący brak zdyscyplinowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu.
3,5
4,0Ujawnia aktywność i staranność w realizacji projektu.
4,5
5,0Ujawnia dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z projektowaniem oprzyrządowania przedmiotowego.

Literatura podstawowa

  1. Pietrusewicz W., Kwaczyński W., Nazzal A., Projektowanie uchwytów obróbkowych specjalnych., WUPS, Szczecin, 2004
  2. Feld M, Uchwyty obróbkowe., WNT, Warszawa, 2002
  3. Dobrzański T., Uchwyty obróbkowe. Poradnik konstruktora., WNT, Warszawa, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Development of a design project for a rotating holder (lathe or grinder) or a non-rotating holder (milling or drilling).30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The subject of establishing items. Selection of surfaces for determination. Determination of items on a plane. Elements determining an object on a plane. Determination of items on the outer cylindrical surface. Elements determining an object on the outer cylindrical surface. Determination of items on a plane and on the inner cylindrical surface. Elements determining an object on a plane and on the inner cylindrical surface. Calculating deviations in the method of determination for typical ways of establishing an object. Fixing objects. Determining the necessary value of clamping force. Types of clamping mechanisms and their characteristics. Calculating clamping forces with threaded, cam, pneumatic, and hydraulic mechanisms30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna18
A-P-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/04_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania oprzyrządowania technologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i eksploatacyjnej
MBM_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie procesów montażu maszyn i systemów o wysokim stopniu złożoności
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania oprzyrządowania technologicznego.
Treści programoweT-W-1The subject of establishing items. Selection of surfaces for determination. Determination of items on a plane. Elements determining an object on a plane. Determination of items on the outer cylindrical surface. Elements determining an object on the outer cylindrical surface. Determination of items on a plane and on the inner cylindrical surface. Elements determining an object on a plane and on the inner cylindrical surface. Calculating deviations in the method of determination for typical ways of establishing an object. Fixing objects. Determining the necessary value of clamping force. Types of clamping mechanisms and their characteristics. Calculating clamping forces with threaded, cam, pneumatic, and hydraulic mechanisms
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanego przedmiotu.
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych zasad ustalania i mocowania przedmiotów oraz scharakteryzować metodyki projektowania uchwytów obróbkowych.
3,0Student poprawnie opisuje podstawowe zasady ustalania i mocowania przedmiotów oraz scharakteryzuje metodykę projektowania uchwytów obróbkowych.
3,5
4,0Student posiada ugruntowaną wiedzę o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu.
4,5Student posiada ugruntowaną wiedzę o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu i wskazać właściwe rozwiązanie konstrukcyjne uchwytu w zależności od wyników obliczeń.
5,0Student posiada wiedzę syntetyczną o zasadach ustalania i mocowania przedmiotów. Charakteryzuje poprawnie metodykę projektowania uchwytów obróbkowych. Potrafi obliczać dokładność uchwytu oraz efektywnie analizować i dyskutować o wariantowości rozwiązań konstrukcyjnych oprzyrządowania przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/04_U01Student ma umiejętność projektowania oprzyrządowania technologicznego przedmiotowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia i usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych uwzględniając zagadnienia konstrukcji, technologii i eksploatacji w inżynierii mechanicznej i obszarach pokrewnych
MBM_2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich dostrzegając ich ograniczenia. Potrafi tworzyć nowe koncepcje rozwiązywania złożonych zadań z zakresu swojej specjalności, w tym zadań nietypowych, interdyscyplinarnych, korzystając z wyników badań naukowych w zakresie inżynierii mechanicznej i obszarów pokrewnych
MBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania oprzyrządowania technologicznego.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania uchwytów obróbkowych.
Treści programoweT-P-1Development of a design project for a rotating holder (lathe or grinder) or a non-rotating holder (milling or drilling).
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanego przedmiotu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności dotyczących rozwiązań konstrukcyjnych oprzyrządowania przedmiotowego.
3,0Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych.
3,5Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu.
4,0Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu.
4,5Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu. Wykonał rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze części specjalnych. Zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu.
5,0Student poprawnie zaprojektował ustalenie i mocowanie przedmiotu w uchwycie obróbkowym. Poprawnie obliczył dokładność uchwytu i zastosował odpowiednie wymiarowanie konstrukcji uchwytu. Prawidłowo dobrał materiały konstrukcyjne na poszczególne części uchwytu. Wykonał poprawnie rysunki wykonawcze części specjalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/04_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie konstrukcji oprzyrządowania technologicznego. Potrafi efektywnie planować realizacje przyjętych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania oprzyrządowania technologicznego.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania uchwytów obróbkowych.
Treści programoweT-P-1Development of a design project for a rotating holder (lathe or grinder) or a non-rotating holder (milling or drilling).
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanego przedmiotu.
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia rażący brak zdyscyplinowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu.
3,5
4,0Ujawnia aktywność i staranność w realizacji projektu.
4,5
5,0Ujawnia dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień związanych z projektowaniem oprzyrządowania przedmiotowego.