Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
Sylabus przedmiotu Metody numeryczne w inżynierii spajania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody numeryczne w inżynierii spajania | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy numerycznej, projektowania konstrukcji spawanych i technik komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu zastosowania metod numerycznych w inżynierii spajania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia symulacji numerycznych. Przedstawiania, interpretacji i weryfikacji wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Liniowa analiza statyczna. Definicje wielkości charakterystycznych. Aplikacja analizy w konstrukcji spawanej. Opis parametrów wejścia i wyjścia. Analiza naprężeń cieplnych. | 8 |
T-A-2 | Analiza dynamiczna w świetle liniowej analizy statycznej. Definiowanie obciążeń dynamicznych. Funkcja czasu. Analiza harmoniczna i drgania. Wykonanie analizy dynamicznej liniowej. Obliczenia przemieszczeń i naprężeń dla konstrukcji spawanej. | 8 |
T-A-3 | Mechanizmy analizy termicznej. Zastosowanie analizy termicznej w inżynierii spawania. Sposoby przekazywania ciepła. Interpretacja danych wyjściowych. Moc i energia cieplna. | 8 |
T-A-4 | Budowanie raportów z analiz numerycznych i weryfikacja wyników. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ograniczenia i korzyści symulacji komputerowej | 2 |
T-W-2 | Oprogramowanie do symulacji inżynierskich | 4 |
T-W-3 | Analiza statyczna i dynamiczna | 4 |
T-W-4 | Analiza termiczna | 2 |
T-W-5 | Symulacje nieliniowe | 2 |
T-W-6 | Pozostałe typy analiz numerycznych | 4 |
T-W-7 | Tworzenie symulacji numerycznych w praktyce | 8 |
T-W-8 | Raporty i dokumentacja inżynierska | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca własna | 6 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Film |
M-3 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/09-2_W01 Wiedza z zakresu metod numerycznych i ich zastosowania w inzynierii spajania. Znajomość technik rozwiązywania problemów symulacji naprężeń i odkształceń w konstrukcjach spawanych. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/09-2_U01 Identyfikacja problemu technologicznego analizowanej konstrukcji spawanej. Dobór metody numerycznej w celu rozwiązania zagadnienia. Opracowanie, analiza i interpretacja wyników symulacji. | MBM_2A_U11, MBM_2A_U18, MBM_2A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/09-2_K01 Postrzeganie relacji pomiędzy zmiennymi technologicznymi procesu spajania. Świadomość wzajemnych zalezności pomiędzy elementami analiz numerycznych. | MBM_2A_K03, MBM_2A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/09-2_W01 Wiedza z zakresu metod numerycznych i ich zastosowania w inzynierii spajania. Znajomość technik rozwiązywania problemów symulacji naprężeń i odkształceń w konstrukcjach spawanych. | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/09-2_U01 Identyfikacja problemu technologicznego analizowanej konstrukcji spawanej. Dobór metody numerycznej w celu rozwiązania zagadnienia. Opracowanie, analiza i interpretacja wyników symulacji. | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/09-2_K01 Postrzeganie relacji pomiędzy zmiennymi technologicznymi procesu spajania. Świadomość wzajemnych zalezności pomiędzy elementami analiz numerycznych. | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Literatura podstawowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
- Rykaluk K., Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Gliwice, 2009
- Tasak E., Spawalność stali, Fotobit, Kraków, 2008
Literatura dodatkowa
- Babiuch M., SolidWorks 2009 PL. Ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009
- Dassault Systèmes SolidWorks Corporation, Solidworks 2011 - dokumentacja, 2011