Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne
Sylabus przedmiotu Computer Aided Engineering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Computer Aided Engineering | ||
Specjalność | computer-aided design and manufacturing of machines | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość technologii maszyn, narzędzi i obróbki skrawaniem |
W-2 | Znajomość ogólna systemu CAD/CAM CATIA v5 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzę metodyczna w zakresie projektowania procesów technologicznych obróbki na obrabiarki sterowane numerycznie z wykorzystaniem systemów CAM |
C-2 | Student nabywa umiejętnośc zastosowania zintegrowanego systemu CAD/CAM do projektowania procesów technologicznych obróbki skrawaniem na obrabiarki sterowane numerycznie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Designing technological processes for 2.5-axis machining. Computer-Aided Engineering. Designing technological processes for drilling cycles. Designing technological processes for turning. Implementation of a given project on a selected, independently developed 3D model based on technical documentation and tool catalogs | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kinematic structures of modern CNC machines. Analysis of technological capabilities of CNC machines with different controlled axis numbers, criteria for selecting a machine, and technological tooling. Structure of the technological process in the CAM system, different definitions, and nomenclature. Principles of designing the technological process in CAM systems. Methodology for selecting optimal workpiece setup and machining strategies. Selection of technological processing parameters and tools. Geometry of the working area, definition of: safe planes, machining areas, machining direction, start and end points, plunge and exit trajectories, tool path simulation, collision detection | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 2 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena cząstkowa w trakcie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa realizacji projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-3_W01 ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie projektowania technologii | MBM_2A_W07, MBM_2A_W10, MBM_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-3_U01 MiBM_2A_U02 potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji w tym systemy CAD/CAM; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe obróbki, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski; potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii oraz planowania | MBM_2A_U02, MBM_2A_U08, MBM_2A_U10 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-3_K01 potrafi dobrać metodologię projektowania procesów technologicznych najlepiej dobraną do przyjętego zadania | MBM_2A_K04 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-3_W01 ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie projektowania technologii | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-3_U01 MiBM_2A_U02 potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji w tym systemy CAD/CAM; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe obróbki, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski; potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii oraz planowania | 2,0 | Student nie opracował projektu. |
3,0 | Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania. | |
3,5 | Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania. | |
4,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację. | |
4,5 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację. | |
5,0 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-3_K01 potrafi dobrać metodologię projektowania procesów technologicznych najlepiej dobraną do przyjętego zadania | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia. | |
4,5 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. | |
5,0 | Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. |
Literatura podstawowa
- Grzesik W. i inni, Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006
- Kosmol J., Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
- DSS, CATIA v5, dokumentacja, 2005
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa, Programowanie obrabiarek CNC, tomy: toczenie, frezowanie, Wydawnictwo f-my REA - Mathematisch Technische Software, Warszawa, 2001
- Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008