Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Algorithmization of engineering problems:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Algorithmization of engineering problems | ||
Specjalność | computer-aided design and manufacturing of machines | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of basic concepts in the field of computer science. |
W-2 | General knowledge of mechanical engineering issues. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Obtaining general knowledge about the possibilities and methods of algorithmization of engineering tasks. |
C-2 | Developing the ability to create or select algorithms to solve specific tasks in the field of production engineering. |
C-3 | Acquiring the ability to efficiently and independently use programs implementing algorithms for various engineering calculations. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Using MATLAB software. | 7 |
T-P-2 | Developing algorithms for the implementation of selected engineering tasks in the field of machine construction and operation. | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The concept and definition of an algorithm. Types and classification of algorithms. Data structures in production engineering. Data processing and verification functions by algorithms. | 6 |
T-W-2 | Ways of writing and documenting algorithms. UML (Unified Modeling Language) modeling language. Implementing computer algorithms. Procedures in building algorithms. | 12 |
T-W-3 | Creating algorithms formalizing the activities of the designer and technologist in the design and production of technical devices. Numerical implementations of algorithms in CAD/CAM techniques. | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture. |
M-2 | Design exercises. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Final grade, verifying the student's level of mastery of the subject content. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Average assessment of completed project tasks. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Assessment of personal and social competences - intuitive in the form of approval. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-2_W01 Acquiring knowledge regarding the concept, functions, types and classification of algorithms. Familiarization with data structures in production engineering. Learning how to write and document algorithms. Learning about the UML (Unified Modeling Language) modeling language. Obtaining knowledge about algorithms formalizing the activities of the designer and technologist when designing and manufacturing technical devices. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-2_U01 The student is able to describe data structures in production engineering. Is able to formulate and write algorithms for solving simple engineering problems. He can use the UML modeling language and Matlab software. Is able to interpret modeling results. | MBM_2A_U07, MBM_2A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-P-2, T-P-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-2_K01 Shaping the student's attitude in order to make them aware of the need for continuous personal development and teamwork. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K04 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-2_W01 Acquiring knowledge regarding the concept, functions, types and classification of algorithms. Familiarization with data structures in production engineering. Learning how to write and document algorithms. Learning about the UML (Unified Modeling Language) modeling language. Obtaining knowledge about algorithms formalizing the activities of the designer and technologist when designing and manufacturing technical devices. | 2,0 | The student has not mastered the basic knowledge of the subject. |
3,0 | The student has acquired basic knowledge of the subject. However, he is unable to associate and analyze the acquired knowledge. | |
3,5 | The student's knowledge was intermediate between a grade of 3.0 and 4.0. | |
4,0 | The student has acquired basic knowledge of the subject. Knows the limitations and areas of its use. | |
4,5 | The student's knowledge was intermediate between a grade of 4.0 and 5.0. | |
5,0 | The student has acquired basic knowledge of the subject. Understands the limitations and knows the areas of its application. He can analyze this knowledge creatively. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-2_U01 The student is able to describe data structures in production engineering. Is able to formulate and write algorithms for solving simple engineering problems. He can use the UML modeling language and Matlab software. Is able to interpret modeling results. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań projektowych. Przy wykonywaniu tych zadań nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania projektowe. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje w sposób racjonalny. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi oceniać uzyskiwane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/09-2_K01 Shaping the student's attitude in order to make them aware of the need for continuous personal development and teamwork. | 2,0 | |
3,0 | Has basic competences in analyzing issues of algorithmization of technical problems. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Robert E. White, Computational Mathematics Models, Methods, and Analysis with MATLAB® and MPI, CRC Press, 2015, Second Edition, E-book
- Butt, Introduction to Numerical Analysis Using MATLAB®, Jones & Bartlett Learning, Warszaw, 2009
Literatura dodatkowa
- George Lindfield, John Penny, Numerical Methods Using MATLAB, Elsevier Science, 2018, E-book