Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Assembly Technology with Interchangeability of Parts:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Assembly Technology with Interchangeability of Parts | ||
Specjalność | computer-aided design and manufacturing of machines | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>, Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu wymiarowania i tolerowania geometrycznego, projektowania procesów technologicznych, metod statystycznych w procesach wytwarzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analizy wymiarowej i zamienności części. Zasadami opracowywania procesów technologicznych montażu maszyn. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania łańcuchów wymiarowych i rozwiązywania zagadnień związanych z zamiennością części. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności opracowywania schematów montażowych i procesu technologicznego montażu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Solving dimensioning chains using deterministic and probabilistic methods. Solving problems with full and partial (conditional) interchangeability. Solving problems with selective interchangeability. Solving problems with constructional interchangeability. Solving problems with technological interchangeability. Developing a technological assembly process using a selected interchangeability method (full, partial, constructional, technological, or selective). | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Accuracy of geometric dimensions in machine assemblies. Probability calculation in dimensioning analysis (distributions, determination of output dimension distributions). Dimensional chains (division). Solving dimensional chains using deterministic and probabilistic methods. Methods of full and partial interchangeability (conditional). Selective, design, and technological interchangeability. Technological aspects of machine construction with regard to assembly. Division of the machine into assembly units. Assembly schemes. Technological assembly process. Types of assembly operations: main, special, auxiliary, control. Structure of the technological assembly process. Principles of designing technological assembly processes. Quality control in the technological assembly process. Organizational forms of assembly. Auxiliary activities in assembly. Technology of machine part connections. Mechanization and automation of assembly. Technological assembly means. Levels and degrees of assembly automation. Characteristics of examples of automated assembly. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca własna | 3 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: metoda praktyczna polegająca na rozwiązywaniu zadań z analizy wymiarowej, zamienności części i zespołowym opracowaniu procesu technologicznego montażu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas ćwiczeń audytoryjnych w nabywaniu umiejętności rozwiązywania zadań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu materiału przedstawionego na ćwiczeniach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujace zagadnienia przedstawione na wykładach i ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/05_W01 Student potrafi scharakteryzować metody zamienności części. Opisać metodykę projektowania procesów technologicznych montażu. | MBM_2A_W06, MBM_2A_W07, MBM_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/05_U01 Student ma umiejętność rozwiązywania łańcuchów wymiarowych przy stosowaniu różnych metod zamienności części. Ma umiejętność opracowania schematów montażowych oraz opracowania procesu technologicznego montażu. | MBM_2A_U12, MBM_2A_U09, MBM_2A_U10 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/05_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie procesów technologicznych montażu. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania procesów montażowych. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K04, MBM_2A_K05 | — | — | C-3, C-2 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/05_W01 Student potrafi scharakteryzować metody zamienności części. Opisać metodykę projektowania procesów technologicznych montażu. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych sposobów rozwiązywania łańcuchów wymiarowych, metod zamienności części oraz zasad projektowania procesów technologicznych montażu. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych, metody zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych, metody zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych, metody zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. Potrafi poprawnie opisać formy organizacyjne montażu, metody i stopnie automatyzacji montażu. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych, metody zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. Potrafi poprawnie opisać formy organizacyjne montażu, metody i stopnie automatyzacji montażu. Potrafi wybrać odpowiednie metody zamienności części w montażu maszyn. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować przedstawione na zajęciach sposoby rozwiązywania łańcuchów wymiarowych, metody zamienności części oraz zasady projektowania procesów technologicznych montażu. Potrafi poprawnie opisać formy organizacyjne montażu, metody i stopnie automatyzacji montażu. Potrafi wybrać odpowiednie metody zamienności części w montażu maszyn z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/05_U01 Student ma umiejętność rozwiązywania łańcuchów wymiarowych przy stosowaniu różnych metod zamienności części. Ma umiejętność opracowania schematów montażowych oraz opracowania procesu technologicznego montażu. | 2,0 | Student nie potrafi w zakresie podstawowym rozwiązywać łańcuchów wymiarowych z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części oraz nie potrafi zaprojektować prostych schematów montażowych. |
3,0 | Student potrafi w zakresie podstawowym rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części oraz potrafi zaprojektować proste schematy montażowe. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, potrafi projektować schematy montażowe oraz opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, Potrafi projektować schematy montażowe, opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny oraz karty instrukcyjne dla głównych operacji montażowych. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, Potrafi projektować schematy montażowe, opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny, karty instrukcyjne dla głównych operacji montażowych oraz efektywnie analizować zaproponowane rozwiązania procesów montażowych. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać łańcuchy wymiarowe z zastosowaniem poznanych na zajeciach metod zamienności części, Potrafi projektować schematy montażowe, opracować poprawnie strukturę procesu technologicznego montażu maszyny, karty instrukcyjne dla głównych operacji montażowych oraz efektywnie analizować i dyskutować o proponowanych rozwiązaniach procesów montażowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/05_K01 Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie procesów technologicznych montażu. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania procesów montażowych. | 2,0 | Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie ćwiczeń audytoryjnych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w trakcie ćwiczeń audytoryjnych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia aktywność w przygotowaniu i interpretacji rozwiązywanych zadań w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i porzeszania nabywanych umiejętności w rozwiązywanych zadań w analizie zamienności części i wariantowości procesów technologicznych montażu. |
Literatura podstawowa
- Jezierki J., Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów w budowie maszyn., WNT, Warszawa, 2000
- Kowalski T., Szenajch W., Lis G., Technologia i automatyzacja montażu maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Łunarski J., Szabajkowicz W., Automatyzacja procesów technologicznych montażu maszyn., WNT, Warszawa, 1993
- Marciniak M., Elementy automatyzacji we współczesnych procesach wytwórczych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Puff T., Sołtys W., Podstawy technologii montażu maszyn i urządzeń., WNT, Warszawa, 1980
- Choroszy B., Technologia maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2000