Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: computer-aided design and manufacturing of machines

Sylabus przedmiotu 3D Surface Design and Machining:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot 3D Surface Design and Machining
Specjalność computer-aided design and manufacturing of machines
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of machine technology and programming of numerically controlled machining centers.
W-2Knowledge of a selected integrated CAD/CAM system in the field of solid modeling
W-3Knowledge of the CAD/CAM system in terms of operating the technological module.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student acquires knowledge about the methodology of designing complex surfaces and designing technological processes for machining these surfaces using an integrated CAD/CAM system.
C-2The student acquires skills in designing complex surface and hybrid objects in an integrated CAD/CAM system
C-3The student acquires knowledge about the principles of selecting machining strategies for types and kinds of elements with curved surfaces and gains the ability to independently develop a technological process for machining complex surfaces using various strategies

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Development of technology for processing complex surfaces in various variants and using different machining strategies. Implementation of selected cases in the form of projects15
15
wykłady
T-W-1Introduction to surface creation. Operations on surfaces. Checking the correctness and direction of surfaces. Advanced functions for creating spatial elements and tools for surface operations. Various methods of surface construction. Introduction to a selected CAD/CAM system and the methodology of organizing CAM work, preparation of work. Choosing an available category of technological operation, type of procedure, or machining cycle. Definition or indication of the surface to be processed. Definition or selection of tools for processing and working with tool catalogs. Construction of toolpaths. Visualization and simulation of processing. Collision detection. Generating toolpaths. Simulation of processing and collision elimination. Issues of machining technology in the context of complex surfaces. 3-axis machining strategies with the addition of 4 and 5 axes. Discussion of 5-axis machining strategies. Residual area issues in multi-axis machining. Principles of selecting cutting tools in multi-axis machining. Discussion of HPC and HSM strategies30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
S-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/09-3_W01
ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania oraz projektowania technologii; ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych obróbki złożonych powierzchni
MBM_2A_W06, MBM_2A_W07, MBM_2A_W10C-3, C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/09-3_U01
potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, doibrać strategię obróbki, narzędzia ortaz opracować proces technologiczny obróbki i przeprowadzić jego symulację
MBM_2A_U07, MBM_2A_U08, MBM_2A_U17, MBM_2A_U09C-2T-P-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/09-3_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego i technologicznego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_2A_K02, MBM_2A_K04C-2T-P-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/09-3_W01
ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania oraz projektowania technologii; ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych obróbki złożonych powierzchni
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/09-3_U01
potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, doibrać strategię obróbki, narzędzia ortaz opracować proces technologiczny obróbki i przeprowadzić jego symulację
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację.
4,5Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację.
5,0Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/09-3_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego i technologicznego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia.
4,5Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.
5,0Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Helion, 2005, 8324601759
  2. Marek Wyleżoł, CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego, Helion, 2003
  3. Grzesik W. i inni, Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006
  4. DSS, CATIA v5 dokumentacja, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego, Helion, 2009, 9788324623938
  2. Przemysław Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Development of technology for processing complex surfaces in various variants and using different machining strategies. Implementation of selected cases in the form of projects15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to surface creation. Operations on surfaces. Checking the correctness and direction of surfaces. Advanced functions for creating spatial elements and tools for surface operations. Various methods of surface construction. Introduction to a selected CAD/CAM system and the methodology of organizing CAM work, preparation of work. Choosing an available category of technological operation, type of procedure, or machining cycle. Definition or indication of the surface to be processed. Definition or selection of tools for processing and working with tool catalogs. Construction of toolpaths. Visualization and simulation of processing. Collision detection. Generating toolpaths. Simulation of processing and collision elimination. Issues of machining technology in the context of complex surfaces. 3-axis machining strategies with the addition of 4 and 5 axes. Discussion of 5-axis machining strategies. Residual area issues in multi-axis machining. Principles of selecting cutting tools in multi-axis machining. Discussion of HPC and HSM strategies30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/09-3_W01ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania oraz projektowania technologii; ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych obróbki złożonych powierzchni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i eksploatacyjnej
MBM_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie procesów montażu maszyn i systemów o wysokim stopniu złożoności
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Cel przedmiotuC-3The student acquires knowledge about the principles of selecting machining strategies for types and kinds of elements with curved surfaces and gains the ability to independently develop a technological process for machining complex surfaces using various strategies
C-1The student acquires knowledge about the methodology of designing complex surfaces and designing technological processes for machining these surfaces using an integrated CAD/CAM system.
Treści programoweT-W-1Introduction to surface creation. Operations on surfaces. Checking the correctness and direction of surfaces. Advanced functions for creating spatial elements and tools for surface operations. Various methods of surface construction. Introduction to a selected CAD/CAM system and the methodology of organizing CAM work, preparation of work. Choosing an available category of technological operation, type of procedure, or machining cycle. Definition or indication of the surface to be processed. Definition or selection of tools for processing and working with tool catalogs. Construction of toolpaths. Visualization and simulation of processing. Collision detection. Generating toolpaths. Simulation of processing and collision elimination. Issues of machining technology in the context of complex surfaces. 3-axis machining strategies with the addition of 4 and 5 axes. Discussion of 5-axis machining strategies. Residual area issues in multi-axis machining. Principles of selecting cutting tools in multi-axis machining. Discussion of HPC and HSM strategies
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
S-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/09-3_U01potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, doibrać strategię obróbki, narzędzia ortaz opracować proces technologiczny obróbki i przeprowadzić jego symulację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2The student acquires skills in designing complex surface and hybrid objects in an integrated CAD/CAM system
Treści programoweT-P-1Development of technology for processing complex surfaces in various variants and using different machining strategies. Implementation of selected cases in the form of projects
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
S-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację.
4,5Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację.
5,0Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_2A_KWP/09-3_K01potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego i technologicznego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2The student acquires skills in designing complex surface and hybrid objects in an integrated CAD/CAM system
Treści programoweT-P-1Development of technology for processing complex surfaces in various variants and using different machining strategies. Implementation of selected cases in the form of projects
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
S-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia.
4,5Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.
5,0Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.