Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy robotyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy robotyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania
W-2Znajomość algebry i analizy matematycznej w stopniu podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad BHP, zapoznanie studentów z planem zajęć i wymaganiami.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)1
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.2
T-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.2
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line2
8
wykłady
T-W-1Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.2
T-W-2Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.2
T-W-3Chwytaki i ich zastosowania.2
T-W-4Podstawy programowania robotów.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.7
A-L-2Opracowanie indywidualnych (lub grupowych) sprawozdań laboratoryjnych.10
A-L-3uczestnictwo w zajęciach8
25
wykłady
A-W-1Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.6
A-W-2Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć.11
A-W-3uczestnictwo w zajęciach8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
S-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C41_W01
Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
MBM_1A_W01C-5, C-4, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1
MBM_1A_C41_W02
Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
MBM_1A_W03C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C41_U01
Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U09, MBM_1A_U04, MBM_1A_U15C-5, C-4, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C41_K01
Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K02C-1, C-3T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C41_W01
Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna główne zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna podstway budowy, zasady działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania.
3,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Ich budowy i charakterystyki. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
5,0Zna rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC, ich budowy i charakterystyki oraz możliwości wykorzystania. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
MBM_1A_C41_W02
Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Zna podstawowe rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna podstawy budowy chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
3,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
5,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C41_U01
Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
3,5Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. Omówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania.
4,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
5,0Student potrafi rozwiązać wskazane zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C41_K01
Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna rolę automatyki i robotyki w przemyśle.
3,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student ma świadomość roli automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych.
4,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych oraz wytwarzanych w wtych procesach wyrobów.

Literatura podstawowa

  1. Kowal J., Podstawy automatyki, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2004
  2. Mikulski J., Podstawy automatyki - liniowe układy regulacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
  3. Honczarenko J., Roboty przemysłowe. Budowa i zastosowanie., WNT, Warszawa, 2004
  4. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007, 978-83-7143-335-1

Literatura dodatkowa

  1. Morecki A., Knapczyk J., Kędzior K., Teoria mechanizmów i manipulatorów., WNT, Warszawa, 2001
  2. Bodo H., Gerth W., Popp K., Mechatronika - komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001
  3. Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC., Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998
  4. Misiurewicz P., Układy automatyki cyfrowej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987, 83-02-01230-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad BHP, zapoznanie studentów z planem zajęć i wymaganiami.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)1
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.2
T-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.2
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.2
T-W-2Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.2
T-W-3Chwytaki i ich zastosowania.2
T-W-4Podstawy programowania robotów.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.7
A-L-2Opracowanie indywidualnych (lub grupowych) sprawozdań laboratoryjnych.10
A-L-3uczestnictwo w zajęciach8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.6
A-W-2Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć.11
A-W-3uczestnictwo w zajęciach8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C41_W01Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
Treści programoweT-W-1Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-2Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.
T-W-3Chwytaki i ich zastosowania.
T-W-4Podstawy programowania robotów.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna główne zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna podstway budowy, zasady działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania.
3,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Ich budowy i charakterystyki. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
5,0Zna rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC, ich budowy i charakterystyki oraz możliwości wykorzystania. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C41_W02Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W03ma podstawową wiedzę z pokrewnych kierunków studiów takich jak: inżynieria materiałowa, automatyka i robotyka, elektrotechnika i elektronika, informatyka, zarządzanie i inżynieria produkcji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
Treści programoweT-W-1Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-3Chwytaki i ich zastosowania.
T-W-4Podstawy programowania robotów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Zna podstawowe rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna podstawy budowy chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
3,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
5,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C41_U01Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii mechanicznej posługując się słownictwem technicznym
MBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
Treści programoweT-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line
T-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
3,5Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. Omówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania.
4,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
5,0Student potrafi rozwiązać wskazane zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C41_K01Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
Treści programoweT-W-1Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
S-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna rolę automatyki i robotyki w przemyśle.
3,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student ma świadomość roli automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych.
4,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych oraz wytwarzanych w wtych procesach wyrobów.