Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Napędy hydrauliczne i pneumatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy hydrauliczne i pneumatyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,50,50zaliczenie
laboratoriaL4 16 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - podstawy konstrukcji maszyn, - elektrotechniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci wyznaczania podstawowych parametrów i charakterystyk.
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie.
C-3Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych pneumatycznych i hydraulicznychmi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci doboru elementów, wyznaczania podstawowych parametrów pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych1
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce1
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych1
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio1
T-L-5Układy sterowane pośrednio1
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne1
T-L-7Cyklogramy pracy1
T-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaworami sekwencyjnymi.1
T-L-9Elektropneumatyka i elektrohydraulika3
T-L-10Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-11Hydrauliczne sterowanie proporcjonalne3
16
wykłady
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.1
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych1
T-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.1
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-W-5Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną.2
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-7Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch.1
T-W-8Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych.1
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.3
T-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie podanej literatury i/lub instrukcji.20
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.26
A-L-3uczestnictwo w zajęciach16
62
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia14
A-W-3Studiowanie literatury13
A-W-4Samodzielne rozwiązywanie zadań19
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Średnia ze stopni uzyskanych z zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C25_W01
W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasadę działania wybranych silników elektrycznych oraz scharakteryzować właściwości napędu z zastosowaniem określonego typu silnika. Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
MBM_1A_W04C-1T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C25_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyznaczyć typowe charakterystyki silników elektrycznych, zamodelować układ napędowy z silnikiem elektrycznym. Powinien dokonać analizy właściwości serwonapędu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
MBM_1A_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C25_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów .
MBM_1A_K04C-2T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C25_W01
W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasadę działania wybranych silników elektrycznych oraz scharakteryzować właściwości napędu z zastosowaniem określonego typu silnika. Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Popełnia błędy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Jest w stanie dokonać analizy problemu i zaproponować typowe rozwiązanie. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykorzystuje przyswojoną wiedzę w sposób kreatywny. Analizuje problem i proponuje nieszablonowe rozwiązania. Nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C25_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyznaczyć typowe charakterystyki silników elektrycznych, zamodelować układ napędowy z silnikiem elektrycznym. Powinien dokonać analizy właściwości serwonapędu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
2,0Nie jest w stanie przeprowadzić podstawowych pomiarów oraz wyznaczyć na ich podstawie zadanych charakterystyk. Nie jest w stanie prowidłowo zamodelować elementów układu napędowego z silnikiem elektrycznycznym.
3,0Student realizuje ćwiczenia praktyczne w sposób bierny. Wnioskowanie na podstawie uzyskanych danych realizuje poprawnie ale sprawia mu to trudności.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Bierze czynny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych. Wyciąga poprawne wnioski na podstawie przeprowadzonych pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student realizuje ćwiaczenia w sposób aktywny. Ma umiejętność kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi ocenić wyniki pomiarów i wyciągnąć prawidłowe wnioski na ich podstawie. Jest w stanie zaproponować modyfikację układu w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C25_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów .
2,0Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu. Potrafi opisać zasady dziłania układów.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe budowy napędowego układu elektrycznego, pneumatycznego i hydraulicznego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych

Literatura podstawowa

  1. Pizoń A., Elektrohydrauliczne analogowe i cyfrowe układy automatyki, WNT, Warszawa, 1995
  2. Szenajch W. i inni, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 2005
  3. Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Szydelski Z., Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000
  2. Osiecki A., Napęd hydrostatyczny maszyn, WNT, Warszawa, 2016, Tom i i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych1
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce1
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych1
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio1
T-L-5Układy sterowane pośrednio1
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne1
T-L-7Cyklogramy pracy1
T-L-8Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaworami sekwencyjnymi.1
T-L-9Elektropneumatyka i elektrohydraulika3
T-L-10Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-L-11Hydrauliczne sterowanie proporcjonalne3
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.1
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych1
T-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.1
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych2
T-W-5Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną.2
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.2
T-W-7Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch.1
T-W-8Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych.1
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.3
T-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie podanej literatury i/lub instrukcji.20
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.26
A-L-3uczestnictwo w zajęciach16
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia14
A-W-3Studiowanie literatury13
A-W-4Samodzielne rozwiązywanie zadań19
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C25_W01W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasadę działania wybranych silników elektrycznych oraz scharakteryzować właściwości napędu z zastosowaniem określonego typu silnika. Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci wyznaczania podstawowych parametrów i charakterystyk.
Treści programoweT-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-9Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów.
T-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-W-5Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną.
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio
T-L-5Układy sterowane pośrednio
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Średnia ze stopni uzyskanych z zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Popełnia błędy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Jest w stanie dokonać analizy problemu i zaproponować typowe rozwiązanie. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykorzystuje przyswojoną wiedzę w sposób kreatywny. Analizuje problem i proponuje nieszablonowe rozwiązania. Nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C25_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyznaczyć typowe charakterystyki silników elektrycznych, zamodelować układ napędowy z silnikiem elektrycznym. Powinien dokonać analizy właściwości serwonapędu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci wyznaczania podstawowych parametrów i charakterystyk.
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie.
Treści programoweT-W-3Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych.
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych.
T-W-2Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych
T-W-4Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-W-5Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną.
T-W-6Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych.
T-L-5Układy sterowane pośrednio
T-L-6Układy półautomatyczne i automatyczne
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
T-L-7Cyklogramy pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Średnia ze stopni uzyskanych z zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie przeprowadzić podstawowych pomiarów oraz wyznaczyć na ich podstawie zadanych charakterystyk. Nie jest w stanie prowidłowo zamodelować elementów układu napędowego z silnikiem elektrycznycznym.
3,0Student realizuje ćwiczenia praktyczne w sposób bierny. Wnioskowanie na podstawie uzyskanych danych realizuje poprawnie ale sprawia mu to trudności.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Bierze czynny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych. Wyciąga poprawne wnioski na podstawie przeprowadzonych pomiarów.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student realizuje ćwiaczenia w sposób aktywny. Ma umiejętność kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi ocenić wyniki pomiarów i wyciągnąć prawidłowe wnioski na ich podstawie. Jest w stanie zaproponować modyfikację układu w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C25_K01Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności pracy w grupie.
Treści programoweT-W-10Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.
T-L-1Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych
T-L-2Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce
T-L-4Układy sterowane bezpośrednio
T-L-3Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu. Potrafi opisać zasady dziłania układów.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe budowy napędowego układu elektrycznego, pneumatycznego i hydraulicznego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych