Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bajwoluk <Artur.Bajwoluk@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki z zakresu liceum (technikum). |
W-2 | Wiedza i umiejętności z zakresu fizyki z liceum (technikum). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami statyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w statyce. |
C-3 | Zapoznanie studentów z warunkami równowagi płaskich i przestrzennych układów sił. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania nieznanych sił i momentów dla płaskich zbieżnych i dowolnych układów sił oraz dla przestrzennych zbieżnych i dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia sił tarcia. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania współrzędnych środka ciężkości jednorodnych brył, w tym brył w postaci płyt o stałej grubości oraz brył w postaci pręta o stałym polu przekroju. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uwalnianie od więzów ciał nieswobodnych. | 2 |
T-A-2 | Wyznaczanie sił (reakcji) dla zbieżnego płaskiego układu sił. | 2 |
T-A-3 | Wyznaczanie sił (reakcji) dla zbieżnego przestrzennego układu sił. | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie warunków równowagi płaskiego dowolnego układu sił do obliczania reakcji bez uwzględnienia sił tarcia. | 2 |
T-A-5 | Kolokwium 1. | 1 |
T-A-6 | Zastosowanie warunków równowagi płaskiego dowolnego układu sił do obliczania reakcji z uwzględnieniem sił tarcia. | 2 |
T-A-7 | Wyznaczanie sił (reakcji) dla dowolnego przestrzennego układu sił. | 2 |
T-A-8 | Obliczanie współrzędnych środków ciężkości brył. | 2 |
T-A-9 | Kolokwium 2. | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia statyki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. | 2 |
T-W-2 | Zbieżny układ sił: wypadkowa zbieżnego układu sił, warunki płaskiego oraz przestrzennego układu sił zbieżnych, równania równowagi statycznej. | 2 |
T-W-3 | Podstawy redukcji sił do wybranego punktu: moment siły względem punktu, moment siły względem osi, para sił, moment pary sił. | 2 |
T-W-4 | Płaski dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej. | 3 |
T-W-5 | Tarcie: ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, opory przy toczeniu się siał. | 2 |
T-W-6 | Dowolny przestrzenny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej. | 3 |
T-W-7 | Środki ciężkości: środek sił równoległych, współrzędne środka ciężkości bryły, powierzchni i linii. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-A-2 | Rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań. | 27 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 20 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 32 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Cwiczenia problemowe. |
M-3 | Objaśnienia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia statyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości statyki, - omówić zasady statyki, - rozpoznać więzy i układy sił, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania sił w zbieżnych układach sił oraz sił i momentów w dowolnych układach sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni i linii. | MBM_1A_W02 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B07_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - uwalniać od więzów ciała nieswobodne, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadania czy problemu, - obliczać siły dla zbieżnych układów sił oraz siły i momenty dla dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - obliczac współrzędne środków ciężkości brył, powierzchni i linii. | MBM_1A_U09, MBM_1A_U02 | — | — | C-4, C-5 | T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-9, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K02 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4, C-5 | T-A-5, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia statyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości statyki, - omówić zasady statyki, - rozpoznać więzy i układy sił, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania sił w zbieżnych układach sił oraz sił i momentów w dowolnych układach sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni i linii. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, wielkości i praw stayki nie umie zaproponować podstawowych narzędzi do rozwiazywania zadań. |
3,0 | Student zna większość pojęć, wielkości i praw stayki, proponuje poprawnie tylko niektóre narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
3,5 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
4,0 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań. | |
4,5 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników. | |
5,0 | Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B07_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - uwalniać od więzów ciała nieswobodne, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadania czy problemu, - obliczać siły dla zbieżnych układów sił oraz siły i momenty dla dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - obliczac współrzędne środków ciężkości brył, powierzchni i linii. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań statyki |
3,0 | Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
4,0 | Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań. | |
4,5 | Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. | |
5,0 | Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania maszyn. |
3,0 | Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartośc na współpracę w zespołach. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., PWN, Warszawa, 1996, i wydania późniejsze
- Misiak J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., WNT, Wzrszawa, 1989, i wydania późniejsze
- Osiński Zb., Mechanika ogólna., PWN, Warszawa, 1997, i wydania póżniejsze
Literatura dodatkowa
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej. t.1, PWN, Warszawa, 1978, i wydania późniejsze
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, i wydania późniejsze
- Mieszczerski W., Zbiór zadań z mechaniki., PWN, 1969, i wydania późniejsze
- Mechanika ogólna. lub Mechanika techniczna., 2011, podręcznik akademicki, dowolny autor