Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - muzyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia kultury - muzyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Kultury
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień muzycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta.
C-2Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce.
C-3Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
C-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Europejska tradycja muzyczna2
T-W-2Europejska tradycja muzyczna1
T-W-3Muzyka współczesna - to nie takie straszne1
T-W-4Rola dyrygenta w zespole muzycznym1
T-W-5Co to jest dobra interpretacja?1
T-W-6Sylwetka kompozytora - życie i twórczość1
T-W-7Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do zajeć, poznanie partytury nutowej i różnic w interpretacji utworów, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie się do kolokwium, udział w koncercie.17
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem.
M-4Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
M-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A20-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach.
MBM_1A_W14C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-1, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A20-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykorzystywać nabytą wiedze i zastosować ją w życiu codziennym, aby zweryfikować swoje wybory muzyczne i świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym.
MBM_1A_U05C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-1, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A20-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K02, MBM_1A_K03, MBM_1A_K04, MBM_1A_K07C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-1, M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A20-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach.
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach.
3,0Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach.
3,5
4,0Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach.
4,5
5,0Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A20-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykorzystywać nabytą wiedze i zastosować ją w życiu codziennym, aby zweryfikować swoje wybory muzyczne i świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym.
2,0
3,0obecność
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A20-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach.
3,0Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach.
3,5
4,0Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach.
4,5
5,0Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta.

Literatura podstawowa

  1. Guczalski Krzysztof, Znaczenie muzyki. Znaczenia w muzyce., Musica Iagellonica, Krakow, 2002
  2. Eugeniusz Kus i Mikołaj Szczęsny, Kompozytorzy szczecińscy po 1945, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 2002
  3. Rogala Jacek, Muzyka polska XX wieku, PWN, raków, 2000
  4. Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki XX wieku, PWM, Kraków, 2009
  5. Krukowski Stanisław, O pracy dyrygenta chóru, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1982
  6. Wojtczak Ziemowit, Głos ludzki jako żywy instrument w twórczości kompozytorów XX wieku, Łódź, 2009
  7. Steen Michael, Biografie mistrzów muzyki europejskiej, Rebis, Poznan, 2009, ISBN-13: 978-83-7510-252-9
  8. Mieczysław Tomaszewski, Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznan, 1998, ISBN 83-7212-034-X
  9. Golianek Ryszard Daniel, Zrozumieć operę, Łódź, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Europejska tradycja muzyczna2
T-W-2Europejska tradycja muzyczna1
T-W-3Muzyka współczesna - to nie takie straszne1
T-W-4Rola dyrygenta w zespole muzycznym1
T-W-5Co to jest dobra interpretacja?1
T-W-6Sylwetka kompozytora - życie i twórczość1
T-W-7Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do zajeć, poznanie partytury nutowej i różnic w interpretacji utworów, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie się do kolokwium, udział w koncercie.17
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_A20-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W14zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej: - zna podstawy systemów patentowych i prawa patentowego oraz potrafi korzystać z zasobów patentowych, - zna ustawę ""o prawie autorskim i prawach pokrewnych"" oraz techniki bezpieczeństwa w sieci WWW
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce.
C-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
C-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta.
C-3Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych.
Treści programoweT-W-6Sylwetka kompozytora - życie i twórczość
T-W-7Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu
T-W-1Europejska tradycja muzyczna
T-W-3Muzyka współczesna - to nie takie straszne
T-W-4Rola dyrygenta w zespole muzycznym
T-W-5Co to jest dobra interpretacja?
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
M-4Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
M-1Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem.
M-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach.
3,0Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach.
3,5
4,0Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach.
4,5
5,0Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_A20-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wykorzystywać nabytą wiedze i zastosować ją w życiu codziennym, aby zweryfikować swoje wybory muzyczne i świadomie uczestniczyć w życiu kulturalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce.
C-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
C-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta.
C-3Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych.
Treści programoweT-W-6Sylwetka kompozytora - życie i twórczość
T-W-7Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu
T-W-1Europejska tradycja muzyczna
T-W-2Europejska tradycja muzyczna
T-W-3Muzyka współczesna - to nie takie straszne
T-W-4Rola dyrygenta w zespole muzycznym
T-W-5Co to jest dobra interpretacja?
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
M-4Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
M-1Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem.
M-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_A20-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
MBM_1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce.
C-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
C-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta.
C-3Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych.
Treści programoweT-W-6Sylwetka kompozytora - życie i twórczość
T-W-7Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu
T-W-1Europejska tradycja muzyczna
T-W-2Europejska tradycja muzyczna
T-W-3Muzyka współczesna - to nie takie straszne
T-W-4Rola dyrygenta w zespole muzycznym
T-W-5Co to jest dobra interpretacja?
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
M-4Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
M-1Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem.
M-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach.
3,0Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach.
3,5
4,0Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach.
4,5
5,0Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta.