Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Obrabiarki CNC:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obrabiarki CNC
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest ogólna wiedza techniczna z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, elektrotechniki i elektroniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania obrabiarek sterowanych numerycznie.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk technologicznych obrabiarek sterowanych numerycznie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar dokładności geometrycznej obrabiarki. Badanie dokładności pozycjonowania obrabiarki CNC. Badanie dokładności 5-osiowej frezarki CNC. Układy sterowania numerycznego obrabiarek. Badanie właściwości mechanicznych zespołów obrabiarki CNC.16
16
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe. Definicja obrabiarki skrawającej. Rola obrabiarek skrawających we współczesnych systemach wytwarzania. Układ funkcjonalno-konstrukcyjny i proces roboczy obrabiarki skrawającej.2
T-W-2Kinematyka podstawowych sposobów obróbki. Osie współrzędnych w obrabiarkach sterowanych numerycznie (OSN). Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek.2
T-W-3OSN jako obiekt mechatroniczny – ogólny układ budowy OSN. Zespoły korpusowe obrabiarek. Połączenia prowadnicowe. Napędy główne. Napędy ruchu posuwowego. Elektryczne układy napędowe.2
T-W-4Układy sensoryczne. Podział układów sterowania obrabiarek. Podstawy sterowania numerycznego. Układy sterowania CNC. Sterowanie DNC. Podstawy programowania OSN. Przegląd grup obrabiarek.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Analiza literatury21
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia - opracowanie sprawozdań12
49
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A15_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie obrabiarek CNC we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek CNC.
MBM_1A_W11C-1T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A15_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności obrabiarek CNC od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność prreprowadzenia podstawowych badań tych obrabiarek.
MBM_1A_U08, MBM_1A_U09C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A15_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
MBM_1A_K07C-1T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A15_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie obrabiarek CNC we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek CNC.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A15_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności obrabiarek CNC od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność prreprowadzenia podstawowych badań tych obrabiarek.
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności obrabiarek CNC we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać ich budowy i działania.
3,0Student potrafi określić rolę obrabiarek CNC we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania obrabiarek CNC, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania obrabiarek CNC. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A15_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008
  2. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000
  3. Wrotny L. T., Obrabiarki skrawające do metali, WNT, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 1995
  2. Wrotny L.T., Projektowanie obrabiarek, WNT, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar dokładności geometrycznej obrabiarki. Badanie dokładności pozycjonowania obrabiarki CNC. Badanie dokładności 5-osiowej frezarki CNC. Układy sterowania numerycznego obrabiarek. Badanie właściwości mechanicznych zespołów obrabiarki CNC.16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe. Definicja obrabiarki skrawającej. Rola obrabiarek skrawających we współczesnych systemach wytwarzania. Układ funkcjonalno-konstrukcyjny i proces roboczy obrabiarki skrawającej.2
T-W-2Kinematyka podstawowych sposobów obróbki. Osie współrzędnych w obrabiarkach sterowanych numerycznie (OSN). Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek.2
T-W-3OSN jako obiekt mechatroniczny – ogólny układ budowy OSN. Zespoły korpusowe obrabiarek. Połączenia prowadnicowe. Napędy główne. Napędy ruchu posuwowego. Elektryczne układy napędowe.2
T-W-4Układy sensoryczne. Podział układów sterowania obrabiarek. Podstawy sterowania numerycznego. Układy sterowania CNC. Sterowanie DNC. Podstawy programowania OSN. Przegląd grup obrabiarek.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Analiza literatury21
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia - opracowanie sprawozdań12
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_A15_W01Student potrafi określić rolę i przeznaczenie obrabiarek CNC we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek CNC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W11zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn, analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych na obrabiarki konwencjonalne i CNC, - projektowania systemów obróbkowych, - projektowania operacji obróbki cieplnej i powierzchniowej oraz podstawowych technologii spajania, - technik regeneracji zużytych elementów maszyn oraz prowadzenia remontów maszyn
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania obrabiarek sterowanych numerycznie.
Treści programoweT-W-3OSN jako obiekt mechatroniczny – ogólny układ budowy OSN. Zespoły korpusowe obrabiarek. Połączenia prowadnicowe. Napędy główne. Napędy ruchu posuwowego. Elektryczne układy napędowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_A15_U01Student nabywa umiejętność oceny przydatności obrabiarek CNC od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność prreprowadzenia podstawowych badań tych obrabiarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk technologicznych obrabiarek sterowanych numerycznie.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe. Definicja obrabiarki skrawającej. Rola obrabiarek skrawających we współczesnych systemach wytwarzania. Układ funkcjonalno-konstrukcyjny i proces roboczy obrabiarki skrawającej.
T-W-2Kinematyka podstawowych sposobów obróbki. Osie współrzędnych w obrabiarkach sterowanych numerycznie (OSN). Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek.
T-W-3OSN jako obiekt mechatroniczny – ogólny układ budowy OSN. Zespoły korpusowe obrabiarek. Połączenia prowadnicowe. Napędy główne. Napędy ruchu posuwowego. Elektryczne układy napędowe.
T-W-4Układy sensoryczne. Podział układów sterowania obrabiarek. Podstawy sterowania numerycznego. Układy sterowania CNC. Sterowanie DNC. Podstawy programowania OSN. Przegląd grup obrabiarek.
T-L-1Pomiar dokładności geometrycznej obrabiarki. Badanie dokładności pozycjonowania obrabiarki CNC. Badanie dokładności 5-osiowej frezarki CNC. Układy sterowania numerycznego obrabiarek. Badanie właściwości mechanicznych zespołów obrabiarki CNC.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności obrabiarek CNC we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać ich budowy i działania.
3,0Student potrafi określić rolę obrabiarek CNC we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania obrabiarek CNC, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania obrabiarek CNC. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_A15_K01Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania obrabiarek sterowanych numerycznie.
Treści programoweT-W-3OSN jako obiekt mechatroniczny – ogólny układ budowy OSN. Zespoły korpusowe obrabiarek. Połączenia prowadnicowe. Napędy główne. Napędy ruchu posuwowego. Elektryczne układy napędowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.