Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka pojazdów bojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka pojazdów bojowych
Specjalność Inżynieria pojazdów bojowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,60zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw diagnostyki pojazdów samochodowych.
W-2Znajomość budowy i działania urządzeń mechatronicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
C-2Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
C-3Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach
C-4Komputerowa diagnostyka w pojazdach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne2
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD2
T-L-3Diagnostyka sensoryki silników cz.I2
T-L-4Diagnostyka sensoryki silników cz.II2
T-L-5Diagnostyka sensoryki silników cz. III2
T-L-6Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. I2
T-L-7Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. II2
T-L-8Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. I2
T-L-9Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. II2
T-L-10Diagnostyka wyposażenia elektrycznego2
T-L-11Diagnostyka sieci transmisji danych2
T-L-12Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik2
T-L-13Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP2
T-L-14Diagnostyka układu Infotiment2
T-L-15Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej2
30
wykłady
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych2
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD2
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach4
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach4
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment1
T-W-6Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach1
T-W-7Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium i opracowanie sprawozdania20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
IT_1A_W17, IT_1A_W18C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
IT_1A_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_K01
Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
IT_1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_K01
Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. J. Merkisz, St. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2007
  2. K. Sitek, St. Syta, Pojazdy Samochodowe - Badania stanowiskowe i diagnostyka, WKŁ, Warszawa, 2011
  3. Z. Kneba, Sł. Makowski, Pojazdy Samochodowe - Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa, 2004
  4. A. Gajek, Ź Juda, Mechatronika Samochodowa - Czujniki, WKŁ, Warszawa, 2010
  5. Gunther H., Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej, WKŁ, Warszawa, 2010
  6. M. Frei, Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej, WKŁ, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Grzejszczyk E., Fryśkowski B., Mechatronika samochodowa - Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. White Ch., Randall M., Kody Usterek, WKŁ, Warszawa, 2006
  3. Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
  4. Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2010
  5. Ulrich Deh, Klimatyzacja w samochodzie, WKŁ, Warszawa, 2005
  6. Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
  7. Ch. White, Wtrysk benzyny, AUTO, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne2
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD2
T-L-3Diagnostyka sensoryki silników cz.I2
T-L-4Diagnostyka sensoryki silników cz.II2
T-L-5Diagnostyka sensoryki silników cz. III2
T-L-6Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. I2
T-L-7Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. II2
T-L-8Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. I2
T-L-9Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. II2
T-L-10Diagnostyka wyposażenia elektrycznego2
T-L-11Diagnostyka sieci transmisji danych2
T-L-12Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik2
T-L-13Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP2
T-L-14Diagnostyka układu Infotiment2
T-L-15Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych2
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD2
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach4
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach4
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment1
T-W-6Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach1
T-W-7Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium i opracowanie sprawozdania20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
IT_1A_W18ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki technicznej pojazdów samochodowych
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
Treści programoweT-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD
T-L-3Diagnostyka sensoryki silników cz.I
T-L-4Diagnostyka sensoryki silników cz.II
T-L-5Diagnostyka sensoryki silników cz. III
T-L-6Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. I
T-L-7Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. II
T-L-8Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. I
T-L-9Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. II
T-L-10Diagnostyka wyposażenia elektrycznego
T-L-11Diagnostyka sieci transmisji danych
T-L-12Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik
T-L-13Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP
T-L-14Diagnostyka układu Infotiment
T-L-15Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment
T-W-6Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach
T-W-7Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
Treści programoweT-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-L-2Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD
T-L-3Diagnostyka sensoryki silników cz.I
T-L-4Diagnostyka sensoryki silników cz.II
T-L-5Diagnostyka sensoryki silników cz. III
T-L-6Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. I
T-L-7Diagnostyka aktoryki silników ZI cz. II
T-L-8Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. I
T-L-9Diagnostyka aktoryki silników ZS cz. II
T-L-10Diagnostyka wyposażenia elektrycznego
T-L-11Diagnostyka sieci transmisji danych
T-L-12Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik
T-L-13Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP
T-L-14Diagnostyka układu Infotiment
T-L-15Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment
T-W-6Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach
T-W-7Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_K01Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
C-2Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
C-3Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach
C-4Komputerowa diagnostyka w pojazdach
Treści programoweT-L-1Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych
T-W-2Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD
T-W-3Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach
T-W-4Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach
T-W-5Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment
T-W-6Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach
T-W-7Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.