Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów bojowych
Sylabus przedmiotu Systemy transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy transportowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym |
W-2 | Podstawy logistyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy ogólnej i szczegółowej na temat pojazdów oraz systemów transportu masowego. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami kształtowania sięci transportowych. |
C-3 | Zapoznanie z problematyką kształtowania iinii i sieci transportu miejskiego oraz zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride. |
C-4 | Zapoznanie z problematyką wykorzystania pojazdów w systemach transportu kombinowanego oraz zagrożeń środowiska przez pojazdy transportu masowego. |
C-5 | Uświadomienie powiązań transportu z pozostałymi działami gospodarki oraz jego znaczenia w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania typowych problemów decyzyjnych w transporcie, w tym poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie jego funkcjonowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza istniejących sieci transportowych. Ocena hierarchiczności wybranego układu drogowego (na mapach topograficznych i planach miast). | 2 |
T-A-2 | Odwzorowanie sieci transportowej metodą grafów. | 4 |
T-A-3 | Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób. | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie matematycznych metod wspomagania decyzji w rozwiązaywaniu typowych zagadnień w systemach transportowych (optymalizacja procesów transportowych). | 4 |
T-A-5 | Wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i charakterystyka systemów transportowych. Transport w systemie społeczno-gospodarczym Europy, Polski, regionu i miasta.. Rozkład przestrzenny i podział ruchu na środki transportu. Sieci transportowe. Transport powietrzny (lotniczy). Transport powierzchniowy (transport drogowy, transport kolejowy. Transport wodny śródlądowy. Transport morski (bliski oraz daleki). Rodzaje prac przeładunkowych. Transport wewnętrzny. Elastyczne systemy transportu. Problemy zrównoważonego rozwoju systemu transportowego. Linie i sieci transportu miejskiego. Ekologiczne tendencje rozwoju infrastruktury liniowej i punktowej w poszczególnych gałęziach transportu. Rozwój technologii międzygałęziowej – transport mieszany (transport kombinowany, transport bimodalny, transport intermodalny, transport multimodalny). Pojęcie transportu współmodalnego. Inteligentne systemy transportowe. Systemy sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej. Polityka transportowa Polski i Unii Europejskiej. Perspektywy rozwoju sieci transportowych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonanie zadania projektowego | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zadań problemowych sprawdzających zakładane efekty kształcenia w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas pisemnego zaliczenia zagadnień problemowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C04_W01 - charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej | IT_1A_W16, IT_1A_W19, IT_1A_W20, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2, C-5, C-4, C-3 | T-W-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C04_U01 - analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania. | IT_1A_U15, IT_1A_U09, IT_1A_U21 | — | — | C-6 | T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C04_K01 - świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata. | IT_1A_K06, IT_1A_K02, IT_1A_K07 | — | — | C-6, C-5 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C04_W01 - charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej | 2,0 | |
3,0 | Definiuje podstawowe pojęcia związane z transportem oraz sieciami transportowymi, charakterysuje elementy podstawowe elementy tworzące system transportowy, chociaż nie potrafi podjąć dyskusji nad ich znaczeniem dla rozwoju społeczno-gospodarczego zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C04_U01 - analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania. | 2,0 | |
3,0 | potrafi odczytywać schematy prostych sieci transportowych, potrafi zastosować proste narzędzia obliczeniowe do rozwiązania typowego zadania transportowego, umie zaprezentować wyniki obliczeń bez ich analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C04_K01 - świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata. | 2,0 | |
3,0 | jest świadomy problemu odzdziaływania transportu na środowisko naturalne oraz znaczenia transportu dla rozwoju społeczno-gospodarczego, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacyna M., Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009
- Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
- Wronka J., Transport kombinowany/intermodalny (Teoria i Praktyka), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008
- Kordel Z., Rola transportu samochodowego łańcuchu dostaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002
- Goździecki M., Świątkiewicz H., Przenośniki, WNT, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Starkowski D., Bińczak K., Zwierzycki W, Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy: Kompendium wiedzy praktycznej. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym. Tom I, SYSTHEM, Poznań, 2010
- Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009