Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | IT_1A_C16-1_W01 | Student powinien:
- definiować parametry układu napędowego pojazdu,
- opisać siły i zjawiska występujące w kole samochodowym,
- rozpoznać i opisać siły z jakimi pojazd oddziałuje na otoczenie oraz siły z jakimi otoczenie oddziałuje na pojazd stojący i będący w ruchu,
- wie jak dobierać najważniejsze parametry eksploatacyjne układu napędowego pojazdu,
- jest w stanie opisać zachowanie się pojazdu na drodze |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IT_1A_W03 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd |
---|
IT_1A_W06 | ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych |
IT_1A_W08 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania silników i elementów mechanicznych pojazdów samochodowych |
IT_1A_W12 | zna i rozumie procesy konstruowania i wytwarzania elementów maszyn, w tym pojazdu samochodowego i jego zespołów |
IT_1A_W13 | zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu |
IT_1A_W05 | ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu |
Cel przedmiotu | C-4 | Poznanie oporów ruchu pojazdu i umiejętność ich obliczania. Umiejętność oceny właściwości ruchowuch pojazdu na podstawie wykonanej charakterystyki. |
---|
C-5 | Poznanie metod doboru przełożeń w układzie napędowym pojazdu i umiejętność ich obliczania |
C-1 | Ocena źródeł napędu w pojazdach samochodowych i umiejętność obliczania wartości parametrów silnika w dowolnych warunkach otoczenia (temperatura i wysokość npm). Umiejętność wykorzystania charakterystyki prędkościowej silnika do rozwiązywania zagadnień z teorii ruchu. |
C-2 | Poznanie wpływu układu naędowego na wartość siły napędowej |
C-7 | Poznanie zjawisk występujących podzczas ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym |
C-3 | Poznanie sił, momentów i reakcji nawierzchni działających na koło sztywne i odniesienie ich do koła elastycznego. Poznanie strat energetycznych i poślizgów towarzyszących współpracy koła z nawierzchnią |
C-6 | Poznanie zjawisk i etapów występujących w ruchu opóźnionym samochodu |
Treści programowe | T-P-10 | Końcowa ocena otrzymanych wyników i zaliczenie projektu |
---|
T-P-6 | Wprowadzenie ewentualnych zmian
- wyznaczenie wartości przełożeń,
- zmiana innych parametrów (ciężar, współczynnik kształtu) |
T-P-7 | Wykonanie charakterystyki trakcyjnej po wprowadzonych zmianach |
T-P-8 | Ocena możliwości ruchu pojazdu ze względu na przyczepność |
T-P-9 | Ocena charakterystyki sterowności pojazdu
Wykreślna ocena mechanizmu zwrotniczego na podstawie krzywej błędów
Wyznaczenie maksymalnych prędkości jazdy po łuku o określonym promieniu |
T-P-5 | Dostosowanie parametrów układu napędowego do spełnienia wyznaczonych wymagań
- dobór przełożeń |
T-P-4 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka tworzenia charakterystyki własciiwości trakcyjnych |
T-P-3 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka wyznaczania linii zapotrzebowania na siłę napędową na kołach (suma oporów ruchu) |
T-P-2 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu cd
- metodyka wyznaczania linii podaży siły napędowej na kołach w funkcji prędkości liniowej pojazdu |
T-P-1 | Wykonanie charakterystyki właściwości trakcyjnych samochodu
- założenia projektowe (dane techniczne pojazdu, przekształcenie charakterystyki silnika M=f(n) na formę tabelaryczną. |
T-W-4 | Przyczepność koła elastycznego
- siła przyczepności,
- współczynnik przyczepności,
- zależność współczynnika przyczepności od poślizgu. |
T-W-5 | Straty energetyczne wruchu tocznym koła elastycznego
- straty związane z odkształceniem ogumienia (histerezy, bezwładności, rezonans),
- straty tarcia ślizgowego,
- straty uderzenia bieżnika o nawierzchnię,
- straty przyssawania,
- straty wentylacyjne,
- straty spowodowane odkształceniem nawierzchni,
- straty tarcia w łożyskach. |
T-W-3 | Koło o dużej odkształcalności
- rodzaje sztywności ogumienia,
- definicje promieni koła (swobodny, statyczny, dynamiczny, toczny, kinematyczny,obtaczania)
- rozkład nacisków jednostkowych w warunkach statycznych,
- rozkład nacisków jednostkowych dla koła toczonego,
- rozkład nacisków jednostkowych dla koła napędzanego,
- odkształcenie obwodowe koła elastycznego spowodowane momentem (napędzającym, hamującym) |
T-W-7 | Reakcje nawierzchni
- statyczne reakcje nawierzchni,
- reakcje nawierzchni ruchowe,
- graniczne wartości reakcji nawierzchni, siły napędowej i momentu napędowego na kołach |
T-W-1 | Charakterystyka źródła napędu, wpływ warunków zewnęrznych (temperatura pod maską i wysokość ponad poziom morza) na moc i moment obrotowy silnika, elastyczność silnika |
T-W-12 | Ruch samochodu po torze krzywoliniowym
- geometria skretu, zasada Akermana,
- trapezowy mechanizm zwrotniczy, krzywa błędów. |
T-W-10 | Dobór przełożeń cd.
- wyodrębnienie przełożenia przekładni głównej,
- dobór przełożenia biegu najwolniejszego (kryteria doboru przełożenia biegu najwolniejszego)
- dobór liczby i wartości przełożeń biegów pośrednich |
T-W-13 | Boczne znoszenie ogumienia
- zmiana kształtu powierzchni współpracy koła z nawierzchnią,
- moment stabilizacyjny,
- zjawiska podsterownosci i nadsterowności,
- graniczneprędkości jazdy samochodu po łuku (ze względu na poślizg i wywrócenie). |
T-W-6 | Opory ruchu samochodu
- siła obwodowa i siła oporów toczenia,
- podział oporów ruchu (podstawowy, dodatkowy),
- opory toczenia,
- opory powietrza,
- opór wzniesienia,
- opory bezwładności,
- opór skrętu,
- opór uciągu,
- opór całkowity zestawu (ciągnik, przyczepa). |
T-W-9 | Dobór przełożeń w układzie napędowym
- pojęcia podstawowe, rodzaje przełożeń (obrotów, momentu, kinematyczne, dynamiczne szybkobieżności),
- etapy doboru przełożeń,
- dobór przełożenia całkowitego na biegu najszybszym. |
T-W-2 | Ruch toczny koła sztywnego,
- układ sił i momentów działających na koło toczone i równanie ruchu koła toczonego,
- układ sił i momentów działających na koło napędzane i równanie ruchu koła napędzanego,
- układ sił i momentów działających na koło hamowane i równanie ruchu koła hamowanego,
- układ sił i momentów działających na koło obojętne i równanie ruchu koła obojętnego,
- koło swobodne jako szczególny przypadek koła obojętnego,
- ruch toczny koła sztywnego, hamowanego i napędzanego, z poślizgiem, promień toczny koła hamowanego i napędzanego |
T-W-8 | Charakterystyka właściwości trakcyjnych
- zapotrzebowanie mocy na kołach, pole zapotrzebowania mocy,
- optymalne i rzeczywiste pole podaży mocy na kołach,
- optymalne i rzeczywiste pole zapasu mocy na kołach, wypełnienie pola optymalnego,
- suma podstawowych sił oporów ruchu jako ograniczenie pola zapotrzebowania siły napędowej na kołach,
- podaż siły napędowej na kołach,
- optymalne i rzeczywiste pole zapasu siły napędowej na kołach,
- charakterystyka trakcyjna samochodu. |
T-W-11 | Ruch opóźniony samochodu
- przypadki ruchu opóźnionego (równania),
- opóźnienie hamowania,
- droga hamowania,
- czas reakcji,
- odcinki drogi hamowania,
- całkowita droga hamowania,
- skuteczność hamowania,
- istota działania układu ABS. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny
Metoda problemowa - wykład problemowy |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Zajęcia projektowe oceniane są na koniec po wykonaniu projektu. |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru, lub ustny
- obejmuje całość materiału,
- brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt)
- odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | poniżej 50 % maksymalnej sumy punktów w teście (poniżej 10 pkt) |
3,0 | od 10 do 11,99 pkt |
3,5 | od 12 do 13,99 pkt |
4,0 | od 14 do 15,99 pkt |
4,5 | od 16 do 18 pkt |
5,0 | powyżej 18 pkt |