Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego | ||
Specjalność | inżynieria pojazdów bojowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość konstrukcji i zasady działania maszyn, środków transportu, budowy pojazdów samochodowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęcia sprzętu bojowego, broni i uzbrojenia |
C-2 | Poznanie historii rozwoju broni indywidualnej |
C-3 | Poznanie historii rozwoju broni wybuchowej |
C-4 | Poznanie historii rozwoju pojazdów bojowych |
C-5 | Poznanie historii rozwoju sprzętu ciężkiego i logistyki |
C-6 | Poznanie historii rozwoju Lotnictwa Wojsk Lądowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania z zakresu budowy oraz działania historycznego i obecnie stosowanego lądowego sprzętu bojowego. Zaliczenie. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Pojęcie bojowego sprzętu technicznego, broni oraz uzbrojenia 2. Lista uzbrojenia i sprzętu bojowego używanego przez Wojska Lądowe 3. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni indywidualnej 4. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni wybuchowej 5. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania pojazdów bojowych 6. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania sprzętu ciężkiego i logistyki 7. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania lotnictwa Wojsk Lądowych 8. Zaliczenie przedmiotu | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-A-3 | Wykonanie zadań ćwiczeniowych | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_??_W01 Student\ka w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien być w stanie zdefiniować pojęcia sprzętu bojowego, broni oraz uzbrojenia. Ale także orientować się w rysie historycznym broni indywidualnej, broni wybuchowej, pojazdów bojowych, sprzętu ciężkiego oraz lotnictwa Wojsk Lądowych. | IT_1A_W17, IT_1A_W06, IT_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_??_U01 Student/tka, w wyniku przeprowadzonych zajęć, jest w stanie wskazać różnice w konstrukcji i zasadzie działania różnego typu sprzętu bojowego. | IT_1A_U01, IT_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_??_K01 Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego. | IT_1A_K01, IT_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_??_W01 Student\ka w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien być w stanie zdefiniować pojęcia sprzętu bojowego, broni oraz uzbrojenia. Ale także orientować się w rysie historycznym broni indywidualnej, broni wybuchowej, pojazdów bojowych, sprzętu ciężkiego oraz lotnictwa Wojsk Lądowych. | 2,0 | Student/ka osiągnął mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru |
3,0 | Student/ka osiągnął od 10 ...12 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
3,5 | Student/ka osiągnął od 12 ...14 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
4,0 | Student/ka osiągnął od 15 ...16 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
4,5 | Student/ka osiągnął od 17 ...18 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
5,0 | Student/ka osiągnął od 19 ...20 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_??_U01 Student/tka, w wyniku przeprowadzonych zajęć, jest w stanie wskazać różnice w konstrukcji i zasadzie działania różnego typu sprzętu bojowego. | 2,0 | |
3,0 | Student/tka jest w stanie wymienić podstawowe rodzaje lądowego sprzętu bojowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_??_K01 Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Student/ka potrafi, w sposób elastyczny, stosować uzyskaną wiedzę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ogorkiewicz R., Czołgi 100 lat historii, Wydawnictwo RM, 2021, III
- Erenfeicht L., Słynna broń, BELLONA, Warszawa, 2021
- Praca zbiorowa, Najnowsze uzbrojenie Wojska Polskiego. Siły lądowe, BELLONA, Warszawa, 2018
- Dougherty M. J., Ilustrowana encyklopedia. Broń palna, Vesper, 2012
- Kamler M., W, Wojsko, wojna, broń, Naukowe PWN, 2001
- Kwaśniewicz W., Encyklopedia dawnej broni i uzbrojenia ochronnego, BELLONA, 2022
Literatura dodatkowa
- Opracowanie zbiorowe, Wielkie Bitwy I Armie Najważniejsze Wydarzenia W Historii Wojskowości, BELLONA, Warszawa, 2007