Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Metody zarządzania produkcją:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Metody zarządzania produkcją
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu procesów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt obejmuje mapowanie procesu produkcyjnego przy wykorzystaniu bilansowania linii produkcyjnej (metod optymalizacji procesów produkcyjnych). Projekt w postaci zajęć praktycznych.30
30
wykłady
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych3
T-W-2. Koncepcja produkcji odchudzonej. Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości2
T-W-3Metody optymalizacji procesów produkcyjnych tzw. Bilansowanie linii produkcyjnych. Stabilności procesów produkcyjnych, wydłużenie okresu eksploatacji i obniżenie kosztów utrzymania maszyn i urządzeń (TPM). Organizacja produkcji w systemie PUSH, PULL i PUSH-PULL, logistyka procesów produkcyjnych (Just In Time, Kanban), elastyczne systemy produkcyjne (SMED), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjnych (OEE). Mapowanie strumienia wartości (VSM).10
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca nad projektem w grupach18
A-P-3Udział w konsultacjach2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury33
A-W-3Udział w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
M-3Warsztaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena formująca: zajęcia warsztatwe - ocena poszczeólncyh rozwiązań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C18 -1_W01
zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
IPP4_1P_W01C-1T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C18 -1_U01
potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
IPP4_1P_U10C-1, C-2T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C18 -1_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IPP4_1P_K01, IPP4_1P_K04C-2T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C18 -1_W01
zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C18 -1_U01
potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C18 -1_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.

Literatura podstawowa

  1. Bozarth, C., R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, One Press, Warszawa, 2007
  2. Liker J., D. Meier, Droga Toyoty Fieldbook, MT Biznes, Warszawa, 2011
  3. Liker, J., M. Hoseus, Kultura Toyoty, MT Biznes, Warszawa, 2009
  4. Imai, M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2006
  5. Imai, M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Rother, M., J. Shook, Naucz się widzieć, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2003
  2. Rother, M., R. Harris, Tworzenie ciągłego przepływu, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2004
  3. Harris, R., C. Harris, E. Wilson, Doskonalenie przepływu materiałów, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt obejmuje mapowanie procesu produkcyjnego przy wykorzystaniu bilansowania linii produkcyjnej (metod optymalizacji procesów produkcyjnych). Projekt w postaci zajęć praktycznych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych3
T-W-2. Koncepcja produkcji odchudzonej. Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości2
T-W-3Metody optymalizacji procesów produkcyjnych tzw. Bilansowanie linii produkcyjnych. Stabilności procesów produkcyjnych, wydłużenie okresu eksploatacji i obniżenie kosztów utrzymania maszyn i urządzeń (TPM). Organizacja produkcji w systemie PUSH, PULL i PUSH-PULL, logistyka procesów produkcyjnych (Just In Time, Kanban), elastyczne systemy produkcyjne (SMED), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjnych (OEE). Mapowanie strumienia wartości (VSM).10
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca nad projektem w grupach18
A-P-3Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury33
A-W-3Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C18 -1_W01zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W01Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia maszyn, urządzeń, obiektów i systemów technicznych w różnych branżach przemysłu, w szczególności związane z ich integracją i tworzeniem sieci zgodnie z ideą Przemysłu 4.0.
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmuje mapowanie procesu produkcyjnego przy wykorzystaniu bilansowania linii produkcyjnej (metod optymalizacji procesów produkcyjnych). Projekt w postaci zajęć praktycznych.
T-W-3Metody optymalizacji procesów produkcyjnych tzw. Bilansowanie linii produkcyjnych. Stabilności procesów produkcyjnych, wydłużenie okresu eksploatacji i obniżenie kosztów utrzymania maszyn i urządzeń (TPM). Organizacja produkcji w systemie PUSH, PULL i PUSH-PULL, logistyka procesów produkcyjnych (Just In Time, Kanban), elastyczne systemy produkcyjne (SMED), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjnych (OEE). Mapowanie strumienia wartości (VSM).
T-W-2. Koncepcja produkcji odchudzonej. Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C18 -1_U01potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U10Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwej dla wykonywanych prac, potrafi rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską, doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla inżynierii produkcji.
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmuje mapowanie procesu produkcyjnego przy wykorzystaniu bilansowania linii produkcyjnej (metod optymalizacji procesów produkcyjnych). Projekt w postaci zajęć praktycznych.
T-W-3Metody optymalizacji procesów produkcyjnych tzw. Bilansowanie linii produkcyjnych. Stabilności procesów produkcyjnych, wydłużenie okresu eksploatacji i obniżenie kosztów utrzymania maszyn i urządzeń (TPM). Organizacja produkcji w systemie PUSH, PULL i PUSH-PULL, logistyka procesów produkcyjnych (Just In Time, Kanban), elastyczne systemy produkcyjne (SMED), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjnych (OEE). Mapowanie strumienia wartości (VSM).
T-W-2. Koncepcja produkcji odchudzonej. Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości
T-W-1Systemy zarządzania wykorzystywane w przedsiębiorstwach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zajęcia warsztatwe - ocena poszczeólncyh rozwiązań
S-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C18 -1_K01potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IPP4_1P_K04Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej oraz wypełniania zobowiązań społecznych i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Cel przedmiotuC-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.
Treści programoweT-W-3Metody optymalizacji procesów produkcyjnych tzw. Bilansowanie linii produkcyjnych. Stabilności procesów produkcyjnych, wydłużenie okresu eksploatacji i obniżenie kosztów utrzymania maszyn i urządzeń (TPM). Organizacja produkcji w systemie PUSH, PULL i PUSH-PULL, logistyka procesów produkcyjnych (Just In Time, Kanban), elastyczne systemy produkcyjne (SMED), podział pracy w gniazdach i liniach produkcyjnych (OEE). Mapowanie strumienia wartości (VSM).
T-W-2. Koncepcja produkcji odchudzonej. Identyfikacja marnotrawstwa w przedsiębiorstwach, diagram sznurkowy, metodyka mapowanai strumienia wartości
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zajęcia warsztatwe - ocena poszczeólncyh rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.