Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Sterowanie produkcją i jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowanie produkcją i jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu dotycząca organizacji systemów produkcyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu oraz przedstawienie głównych probelmów sterowania produkcją i jakością. |
C-2 | W ramach ćwiczeń projektowych studenci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów z zakresu sterowania produjca i sterowania jakością. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu sterowania systemem produkcyjnym z wykorzystaniem Sieci Petrii | 10 |
T-P-2 | Opracowanie projektu stwrowania zrobotyzowanym systemem produkcyjnym z wykorzystaniem modelowania i badań symulacyjnych | 10 |
T-P-3 | Opracowanie projektu sterowania jakością z wykorzystaniem kart kontrolnych. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu sterowania produkcją, pojęcie wydajności i zdolności systemu produkcyjnego, czynniki wpywające na jakość procesów produkcyjnych. | 5 |
T-W-2 | Analiza problemów sterowania podsystemem przepływu przedmiotów w systemach produkcyjnych | 5 |
T-W-3 | Sterowanie jakoscią, sprzężenie zwrotne pomiedzy instepktorem jakosci a pracownikami na linii producjyjnej. Zastosowanie metod statystycznych do sterowania jakością. Karty kontrolne Shewharta. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 30 |
A-P-2 | Opracowanie projektów | 28 |
A-P-3 | Prezentacja projektów | 15 |
A-P-4 | konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | Konsultacje do wykladu | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład – prezentacja multimedialna |
M-2 | Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie wyniku sprawdzianu (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C11_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe problemy zwiazane ze sterowaniem systemami produkcyjnymi i sterowaniem jakością. Potrafi wyjasnić związki i zaleźności wystepujace w procesach produkcyjnych. | IPP4_1P_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C11_U01 Studen potrafi opracować koncepcję sterowania prostego procesu produkcyjnego. | IPP4_1P_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C11_K01 W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskaną wiedze z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. | IPP4_1P_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C11_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe problemy zwiazane ze sterowaniem systemami produkcyjnymi i sterowaniem jakością. Potrafi wyjasnić związki i zaleźności wystepujace w procesach produkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada więdzę w zkaresie podsawowych problemów sterowania systemami produkcyjnymi i sterowania jakością. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C11_U01 Studen potrafi opracować koncepcję sterowania prostego procesu produkcyjnego. | 2,0 | Student nie potrafi opracować koncepcji sterowania prostego systemu produkcyjnego. |
3,0 | Student potrafi opracować koncepcję sterowania prostego systemu produkcyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C11_K01 W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskaną wiedze z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi podejmować decyzje z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Durlik I., Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 2010
- Brzeźiński M., red, Organizacja i sterowanie produkcją. Projektowanie systemów produkcyjnych i procesów sterowania produkcją, Placet, Warszawa, 2002
- Jaśinski Z., red., Podstawy zarządzania operacyjnego, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Lis S., Santarek K., Strzelczak S., Organizacja elastycznych systemów produkcyjnych, PWN, Warszawa, 2001
- Jardzioch Andrzej, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2009