Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania inżynierskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania inżynierskiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej |
W-2 | Informatyka (elementarna wiedza z zakresu obsługi oprogramowania) |
W-3 | Grafika inżynierska (komputerowa) |
W-4 | Mechanika z wytrzymałością materiałów |
W-5 | Nauka o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania |
C-2 | Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do użytkowania programu komputerowo wspomaganego projektowania | 2 |
T-P-2 | Techniki przestrzennego modelowani części | 4 |
T-P-3 | Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób | 4 |
T-P-4 | Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej | 2 |
T-P-5 | Tolerancje i pasowania części maszyn | 4 |
T-P-6 | Obliczenia i projekt towe wybranego ustroju nośnego | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej. | 2 |
T-W-2 | Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań. | 2 |
T-W-3 | Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja. | 4 |
T-W-4 | Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby. | 2 |
T-W-5 | Opracowanie konstrukcyjnej dokumentacji technicznej. | 2 |
T-W-6 | Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania. | 1 |
T-W-7 | Klasyfikacja połączeń konstrukcyjnych w budowie maszyn | 1 |
T-W-8 | Ogólna charakterystyka przekładni mechanicznych kołowych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach i zaliczenie | 30 |
A-P-2 | Studia literatury i opracowanie koncepcji wydanego tematu projektu | 25 |
A-P-3 | Konsultacje | 15 |
A-P-4 | Poprawa i przygotowanie do zaliczenia projektu | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica |
M-5 | metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica |
M-6 | metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania na początku każdych zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania dokumentacji projektowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej |
S-4 | Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta |
S-5 | Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów |
S-6 | Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu |
S-7 | Ocena podsumowująca: na podstawie wyników pisemnych sprawdzianów zaliczających wykład |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego | IPP4_1P_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
IPP4_1P_C09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych | IPP4_1P_W03, IPP4_1P_W02 | — | — | C-3, C-5, C-4 | T-W-8, T-W-7 | M-5, M-6, M-4 | S-7, S-5, S-6, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C09_U01 Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej | IPP4_1P_U02, IPP4_1P_U11 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2 | M-3 | S-2, S-1 |
IPP4_1P_C09_U02 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej | IPP4_1P_U06, IPP4_1P_U05 | — | — | C-5, C-4 | T-P-5, T-P-6 | M-5, M-6 | S-5, S-6, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C09_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | IPP4_1P_K01, IPP4_1P_K03 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-4, T-P-2 | M-3, M-2 | S-3 |
IPP4_1P_C09_K02 Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole | IPP4_1P_K02 | — | — | C-3 | T-P-5, T-P-6 | M-5, M-6, M-4 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. | |
IPP4_1P_C09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce projektowania maszyn | |
3,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4 | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych | |
4,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5 | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania projektowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C09_U01 Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej | 2,0 | Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
3,0 | Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
3,5 | Student nabył umiejętności zastosowania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
4,0 | Student nabył umiejętności nie tylko poprawnego wykorzystywania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie, ale potrafi również je porównać. | |
4,5 | Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
5,0 | Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru. | |
IPP4_1P_C09_U02 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia ich dokumentacji konstrukcyjnej | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych | |
3,5 | Umiejętności pomiedzy 3 a 4 | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe | |
4,5 | Umiejętności pomiędzy 4 a 5 | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiazywać złożone zadania projektowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C09_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. | |
3,5 | Student dostrzega potrzebę łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego. | |
4,5 | Student rozumie holistyczne charakter działań w obszarze projektowania inżynierskiego. | |
5,0 | Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego. | |
IPP4_1P_C09_K02 Zajęcia projektowe powinny ukształtować postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności, zdaje sie na pracę innych |
3,0 | Pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole | |
3,5 | Kompetencje pośrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym | |
4,5 | Kompetencje pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Student bardzo kreatywny, wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu |
Literatura podstawowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- Praca zbiorowa pod red. Z. Osińskiego, Podstawy konstrukcji maszyn, PWN, Warszawa, 1999
- Pahl G., Beitz W., Nauka konstruowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1984
- Kocańda S., Szala J., Podstawy obliczeń zmęczeniowych, PWN, Warszawa, 1985
- Gąsiorek E., Podstawy projektowania inżynierskiego, Wyd.: Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006
- Szewczyk K., Połączenia gwintowe, PWN, Warszawa, 1991
- Ochęduszko K., Koła zębate. Tom I. Konstrukcja, WNT, Warszawa, 2009, reprint wyd. 8, 1985
- Ciszewski A., Radomski T., Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989
Literatura dodatkowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Praca zbiorowa, Polskie Normy, PKNMiJ, Warszawa, 2011, normy przedmiotowe
- Kapias K., SolidWorks 2001 Plus podstawy, Helion, Gliwice, 2003
- Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
- Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007
- Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009