Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bajwoluk <Artur.Bajwoluk@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki - w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego |
W-2 | Ukończony kurs z mechaniki ogólnej w zakresie statyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie oraz zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadku obciążeń złożonych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętnośći prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych belek. |
C-3 | Praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi próbami wytrzymałościowymi i urządzeniami stosowanymi do ich przeprowadzania oraz ukształtowanie umiejętności analizy uzyskiwanych wyników badań doświadczalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych lub ściskanych. | 1 |
T-A-2 | Prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych - wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu. | 2 |
T-A-3 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe. | 2 |
T-A-4 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-5 | Analiza płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. | 1 |
T-A-6 | Uogólnione prawo Hooke'a. Ścinanie. | 1 |
T-A-7 | Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. | 1 |
T-A-8 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne. | 2 |
T-A-9 | Zginanie - wykresy sił tnących i momentów gnących. | 1 |
T-A-10 | Obliczenia wytrzymałościowe belek. | 1 |
T-A-11 | Wyboczenie. | 1 |
T-A-12 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające (w tym omówienie zasad BHP, które muszą być zachowane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych) | 1 |
T-L-2 | Statyczna próba rozciągania metali | 2 |
T-L-3 | Próba statyczna ściskania metali. Próba udarności | 1 |
T-L-4 | Próba ścinania | 1 |
T-L-5 | Pomiary twardości | 2 |
T-L-6 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy proporcjonalności i umownej granicy plastyczności | 1 |
T-L-8 | Wyboczenie | 1 |
T-L-9 | Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych | 2 |
T-L-10 | Badanie metali na zmęczenie | 1 |
T-L-11 | Twierdzenie Maxvella. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej | 1 |
T-L-12 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Modele (materiału, elementu konstrukcyjnego i siły) - przyjmowane w wytrzymałości materiałów. | 2 |
T-W-2 | Zasada superpozycji. Zasada de Saint-Venanta. Koncentracja naprężeń. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia. | 2 |
T-W-3 | Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne. | 2 |
T-W-4 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe. | 2 |
T-W-5 | Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Przekroje główne, naprężenia główne. | 2 |
T-W-6 | Analiza jednoosiowego i dwuosiowego stanu naprężenia - Koło Mohra. | 2 |
T-W-7 | Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia, uogólnione prawo Hooke'a. | 2 |
T-W-8 | Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. | 2 |
T-W-9 | Momenty bezwładności figur płaskich. | 2 |
T-W-10 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym | 3 |
T-W-11 | Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym. | 3 |
T-W-12 | Wyboczenie sprężyste i niesprężyste. | 2 |
T-W-13 | Pojęcie wytężenia materiału. Ważniejsze hipotezy wytrzymałościowe. | 2 |
T-W-14 | Wytrzymałość złożona. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolejnych ćwiczeń na podstawie wykładów i podanej literatury. | 5 |
A-A-3 | Praca samodzielna, samokształcenie się - rozwiązywanie zadań domowych zadanych przez prowadzącego ćwiczenia i zadań samodzielnie wybranych z podanych zbiorów zadań. | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do okresowych sprawdzianów i kolokwiów. | 10 |
A-A-5 | Konsultacje | 1 |
38 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo we wszystkich zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolejnych ćwiczeń, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń, przygotowanie do kolokwiów. | 22 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Pogłębianie i porządkowanie swojej wiedzy na podstawie podanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 7 |
A-W-4 | Egzamin końcowy | 8 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne: a) pokaz i omówienie próby wytrzymałościowej przez prowadzącego zajęcia, b) pokaz i omówienie próby przez prowadzącego zajęcia i samodzielne prowadzenie dalszych badań przez studentów - pod nadzorem prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych sprawozdań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch kolokwiów i oddanych sprawozdań. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C27_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie, skręcanie i zginanie oraz wiedzę stanowiącą podstawę prowadzenia analiz wytrzymałościowych w przypadku obciążeń złożonych. | IM_1A_W05, IM_1A_W12, IM_1A_W16 | — | — | C-2 | T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-6, T-A-2, T-A-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-5 |
IM_1A_C27_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat podstaw doświadczalnej analizy odkształceń i naprężeń. Powinien umieć opisać podstawowe próby wytrzymałościowe i zdefiniować cel ich przeprowadzania. | IM_1A_W05, IM_1A_W12, IM_1A_W16 | — | — | C-3 | T-L-11, T-L-10, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-9 | M-3 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C27_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe belek. Powinien także umieć przeprowadzić podstawowe próby wytrzymałościowe. | IM_1A_U15, IM_1A_U06, IM_1A_U01, IM_1A_U13, IM_1A_U16, IM_1A_U17, IM_1A_U19, IM_1A_U20 | — | — | C-2, C-3 | T-L-11, T-L-10, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-6, T-A-2, T-A-5 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C27_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów | IM_1A_K02 | — | — | C-2 | T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-9, T-A-3, T-A-1, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-6, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C27_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie, skręcanie i zginanie oraz wiedzę stanowiącą podstawę prowadzenia analiz wytrzymałościowych w przypadku obciążeń złożonych. | 2,0 | - Student nie potrafi opisać modelu materiału przyjmowanego w wytrzymałości materiałów. - Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie. - Nie potrafi zdefiniować warunkiów wytrzymałościowych dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i zginanych. - Nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. - Nie potrafi zdefiniować układu statycznie wyznaczalnego. - Nie potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego i złożonego stanu naprężenia. - Nie zna twierdzenia Steinera dla figur płaskich. - Nie potrafi zdefiniować takich pojęć jak: tensor stanu naprężenia, naprężenie główne, przekrój główny. - Nie potrafi opisać zjawiska wyboczenia. - Nie potrafi zdefiniować pojecia: naprężenie zredukowane. |
3,0 | - Student potrafi opisać model materiału przyjmowany w wytrzymałości materiałów. - Ppotrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny. - Potrafi zdefiniować prawo Hooke'a dla osiowego i złożonego stanu naprężenia. - Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: tensor stanu naprężenia, naprężenie główne, przekrój główny. - Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. - Potrafi zdefiniować pojecie: naprężenie zredukowane. | |
3,5 | - Student potrafi opisać model materiału przyjmowany w wytrzymałości materiałów. - Ppotrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny. - Potrafi zdefiniować prawo Hooke'a dla osiowego i złożonego stanu naprężenia. - Zna zasadę de Saint-Venanta. - Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. - Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: tensor stanu naprężenia, naprężenie główne, przekrój główny. - Potrafi opisać tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych. - Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra. - Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. Potrafi odróżnić wyboczenie sprężyste od niesprężystego. Zna kryterium wystąpienia wyboczenia sprężystego. - Potrafi opisać zjawisko zmęczenia materiału. - Potrafi zdefiniować takie pojecia jak: wytężenie materiału i naprężenie zredukowane. - Potrafi wyjaśnić do czego służą hipotezy wytężeniowe. | |
4,0 | - Student potrafi opisać model materiału przyjmowany w wytrzymałości materiałów. - Ppotrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny. - Potrafi zdefiniować prawo Hooke'a dla osiowego i złożonego stanu naprężenia. - Zna zasadę de Saint-Venanta. - Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. - Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania. - Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: tensor stanu naprężenia, naprężenie główne, przekrój główny. - Potrafi opisać tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych. - Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między napręzeniami głównymi a naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia. - Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. Potrafi odróżnić wyboczenie sprężyste od niesprężystego. Zna kryterium wystąpienia wyboczenia sprężystego. - Potrafi wyjaśnić różnicę między pojęciami: smukłość pręta i smukłość graniczna. - Potrafi opisać zjawisko zmęczenia materiału. - Potrafi zdefiniować takie pojecia jak: wytężenie materiału i naprężenie zredukowane. - Potrafi wyjaśnic dla jakich stanów naprężenia zachodzi konieczność obliczania napręzenia zredukowanego. - Potrafi wyjaśnić do czego służą hipotezy wytężeniowe. - Potrafi wymienić kilka znanych hipotez wytężeniowych. - Potrafi opisać hipotezę Hubera-Misesa. | |
4,5 | - Student potrafi opisać model materiału przyjmowany w wytrzymałości materiałów. - Ppotrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny. - Potrafi zdefiniować prawo Hooke'a dla osiowego i złożonego stanu naprężenia. - Zna zasadę de Saint-Venanta. - Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. - Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania. - Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. Potrafi wyjaśnić przyczyny powstawania naprężeń termicznych i montażowych. - Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. Potrafi objaśnić takie pojęcia jak: główne osie bezwładności, główne centralne osie bezwładności, główne momenty bezwładności, główne centralne momenty bezwładności. - Potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: tensor stanu naprężenia, naprężenie główne, przekrój główny. - Potrafi opisać tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych. - Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między napręzeniami głównymi a naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia. - Potrafi opisać zjawisko wyboczenia. Potrafi odróżnić wyboczenie sprężyste od niesprężystego. Zna kryterium wystąpienia wyboczenia sprężystego. - Potrafi wyjaśnić różnicę między pojęciami: smukłość pręta i smukłość graniczna. - Potrafi opisać zjawisko zmęczenia materiału i efekt karbu. - Potrafi zdefiniować takie pojecia jak: wytężenie materiału i naprężenie zredukowane. - Potrafi wyjaśnić dla jakich stanów naprężenia zachodzi konieczność obliczania napręzenia zredukowanego. - Potrafi wyjaśnić do czego służą hipotezy wytężeniowe. - Potrafi opisać takie hipotezy wytężeniowe jak: hipoteza Hubera-Misesa, hipoteza Treski-Coulomba, hipoteza de Saint-Venanta-Graschoffa. | |
5,0 | Wymagania takie jak na ocenę 4, 5 plus umiejętność krytycznej analizy prezentowanych wiadomości i umiejętność wskazywania przykładów ppraktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy. | |
IM_1A_C27_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat podstaw doświadczalnej analizy odkształceń i naprężeń. Powinien umieć opisać podstawowe próby wytrzymałościowe i zdefiniować cel ich przeprowadzania. | 2,0 | - Student nie potrafi zdefiniować wskaźników wytrzymałościowych i innych wielkości wyznaczanych w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. | |
3,5 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować wyniki badań. | |
4,0 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów. | |
5,0 | - Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów i omówić konsekwencje zaniechania przeprowadzenia takich badąń. - Potrafi omówić konsekwencje błędnego/niestarannego - niezgodnego z normami przygotowania próbek i urządzeń pomiarowych do badań na wynik pomiaru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C27_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe belek. Powinien także umieć przeprowadzić podstawowe próby wytrzymałościowe. | 2,0 | - Student nie potrafi wyznaczyć sił wewnętrznych w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych. - Nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Nie potrafi przeprowadzić obliczeń wytrzymałościowych dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Nie potrafi przeprowadzić obliczeń wytrzymałościowych dla prętów obciążonych momentami gnącymi. |
3,0 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia. - Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi. | |
3,5 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrznye w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia. - Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne dla prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na skręcanie. | |
4,0 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia. - Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi. - Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciaganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montazowe. - Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na skręcanie. - Potrafi obliczyć pręty na wyboczenie. | |
4,5 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia. - Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi. - Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciaganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć napręzenia termiczne i montazowe. - Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na skręcanie. - Potrafi obliczyć pręty na wyboczenie. - Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. | |
5,0 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia. - Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi. - Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciaganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć napręzenia termiczne i montazowe. - Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na skręcanie. - Potrafi obliczyć pręty na wyboczenie. - Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. - Potrafi wskazać słaby punkt - słabe ogniwo analizowanego układu i zaproponować sposób jego eliminacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C27_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań. |
3,0 | Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole. |
Literatura podstawowa
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2011, t. 1 i t. 2
- Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1998
- Orłoś Z., Doświadczalna analiza odkształceń i naprężeń, WNT, Warszawa, 1977
- ..., Polskie Normy, 2011, aktualnie obowiązujące
Literatura dodatkowa
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1985, t.1 i t.2
- Niezgodziński M. E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996