Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania energią:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania energią | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z systemami zarządzania energią |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia audytoryjne z zakresu tematyki wykładów; kolokwia sprawdzające. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki motywujące do wprowadzania systemów zarządzania paliwami i energią w przedsiębiorstwach. Pojęcie potencjału oszczędności energii i klasyfikacja. Efektywności końcowego wykorzystania energii. Energochłonność skumulowana, analiza cyklu życia (LCA), czysta produkcja. Jakość paliw i energii elektrycznej. Moc czynna, bierna i pozorna. Metody kompensacji mocy biernej. Zarządzanie popytem na paliwa i energię. Innowacyjne sposoby finansowania przedsięwzięć DSM. Cykl Deminga. Zasady funkcjonowania systemu zarządzania energią w przedsiębiorstwie. Organizacja systemu zarządzania energią w przedsiębiorstwie. Modele systemu zarządzania energią (EN 16001:2009, ISO 50001:2011). Polityka paliwowo-energetyczna przedsiębiorstwa. Proces planowania energetycznego. Charakterystyka elementów wejściowych i wyjściowych planowania. Audyt energetyczny. Planowanie energetyczne. Cele i zadania. Podstawa energetyczna, wskaźniki wyniku energetycznego. Analiza techniczno-ekonomiczna rozwiązań poprawiających wynik energetyczny. Wdrażanie systemu, monitoring. Zaliczenie | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach i zaliczeniach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach i zaliczeniach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: opanowanie ćwiczeń rachunkowych z zakresu przedmiotu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/07_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą zarządzania energią w przedsiębiorstwach paliwowo – energetycznych. | ENE_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/07_U01 Student potrafi dokonać analizy ekonomicznej rozwiązań technicznych poprawiających wynik energetyczny przedsiębiorstwa. | ENE_2A_U12 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/07_K01 Student ma świadomość wpływu technologii i wykorzystania paliw i energii na środowisko i życie ludzkie. Rozumie potrzebę dokonywania analizy całego cyklu życia technologii i produktów. Ma świadomość odpowiedzialności za realizowany zespołowo projekt oraz potrafi zidentyfikować rozwiązania poprawiające wynik energetyczny przedsiębiorstwa. | ENE_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/07_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą zarządzania energią w przedsiębiorstwach paliwowo – energetycznych. | 2,0 | Opanowanie wymaganego materiału poniżej 60%. |
3,0 | Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 61 - 67%. | |
3,5 | Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 68 - 75%. | |
4,0 | Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 76 - 83%. | |
4,5 | Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 84 - 91%. | |
5,0 | Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 92 - 100%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/07_U01 Student potrafi dokonać analizy ekonomicznej rozwiązań technicznych poprawiających wynik energetyczny przedsiębiorstwa. | 2,0 | |
3,0 | Opanowanie wymaganego materiału powyżej 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/07_K01 Student ma świadomość wpływu technologii i wykorzystania paliw i energii na środowisko i życie ludzkie. Rozumie potrzebę dokonywania analizy całego cyklu życia technologii i produktów. Ma świadomość odpowiedzialności za realizowany zespołowo projekt oraz potrafi zidentyfikować rozwiązania poprawiające wynik energetyczny przedsiębiorstwa. | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kit Oung, Zarządzanie energią w przedsiębiorstwie, PWN, 2015
- Jacek Eliasz, Wybrane aspelkty zarządzania energią, ZUT, Szczecin, 2016
- Jan Górzyński, Efektywność energetyczna w działalności gospodarczej, PWN, 2021