Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka odnawialnych źródeł energii
Sylabus przedmiotu Układy poligeneracyjne na bazie reaktorów jądrowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układy poligeneracyjne na bazie reaktorów jądrowych | ||
Specjalność | technologie jądrowe i wodorowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z termodynamiki technicznej, podstaw technologii energetycznych oraz gospodarki energetycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw teoretycznych dotyczących wysokotemperaturowych reaktorów jądrowych oraz możliwości wytwarzania na ich bazie energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru |
C-2 | Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli dla wybranych przykładów technologii energetycznych służacych wytwarzaniu energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru |
C-3 | Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu pierwotnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu wtórnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu wytwarzania i wyprowadzenia mocy z reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układów służacych do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu służącego do wytwarzania wodoru. Zaliczenie. | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie koncepcji zasilania elektroenergetycznego w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w ciepło w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w chłód w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w wodór w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zintegrowanego układu poligeneracyjnego (energia, elektryczna, ciepło, chłód i wodór) w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teoretyczne funkcjonowania reaktorów jądrowych wysokotemperaturowych. Podstawy teoretyczne układów służących do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy teoretyczne technologii służących wytwarzaniu wodoru. Zaliczenie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
20 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna studenta. | 4 |
A-P-3 | Konsultacje | 1 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające (Wykład informacyjny) |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/13_W01 Student powinien być w stanie scharakteryzować i opisać funkcjonowanie układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe. | ENE_2A_W11, ENE_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/13_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania koncepcji układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe. | ENE_2A_U01, ENE_2A_U07, ENE_2A_U13 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/13_K01 Student potrafi pracować w zespole. | ENE_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/13_W01 Student powinien być w stanie scharakteryzować i opisać funkcjonowanie układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/13_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania koncepcji układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/13_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kubowski Jerzy, Elektrownie jądrowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017, 2
- Tadeusz Chmielniak, Technologie Energetyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022, 1
- Tadeusz Chmielniak, Tomasz Chmielniak, Energetyka wodorowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 1
Literatura dodatkowa
- Skorek Janusz, Kalina Jacek, Gazowe układy kogeneracyjne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne PWN, Warszawa, 2005, 1, ISBN: 83-204-3103-4
- Zdzisław Celiński, Podstawy energetyki jądrowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1984, 1