Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejetnosci z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego i różniczkowego ) 0raz z podstaw fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze |
C-2 | Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uwalnianie ciał od więzów | 1 |
T-A-2 | Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych | 2 |
T-A-3 | Równowaga dowolnego płaskiego układu sił | 1 |
T-A-4 | Równowaga płaskich układów sił z tarciem | 1 |
T-A-5 | Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił | 1 |
T-A-6 | Srodki ciężkości | 1 |
T-A-7 | Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia | 1 |
T-A-8 | Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio | 1 |
T-A-9 | Ruch płaski: pole prędkości | 1 |
T-A-10 | Ruch złożony punktu | 2 |
T-A-11 | Dwa kolokwia | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zasady statyki. Więzy i ich reakcje. Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne. Moment siły względem punktu i moment siły względem osi. Pary siił na płaszczyznie. Dowolny płaski układ sił. Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach. Pary sił w przestrzeni. Dowplny przestrzenny układ sił. Środki ciężkości. Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie.Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne. Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły. Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi. Ruch płaski bryły. Ruch kulisty i ogólny bryły. Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Praca własna | 26 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 16 |
A-W-2 | Praca własna | 66 |
82 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań |
M-3 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-4 | Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na \\\\\cwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na \\\\\cwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C01_W01 Student powinien posiąść wiedzę z podstaw statyki i kinematyki. Powinien umieć stosować ją w praktyce (proste przypadki obciążeń ciał, jak i układów ciał oraz przypadki ruchu ciał rzeczywistytch ) | ENE_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C01_U01 Student powinien poznać warunki równowagi ciał oraz powinien poznać podstawowe pojęcia i zależnośći dotyczące ruchu punktu matertialnego oraz bryły sztywnej | ENE_1A_U02, ENE_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-7, T-A-10, T-A-1, T-A-11, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C01_W01 Student powinien posiąść wiedzę z podstaw statyki i kinematyki. Powinien umieć stosować ją w praktyce (proste przypadki obciążeń ciał, jak i układów ciał oraz przypadki ruchu ciał rzeczywistytch ) | 2,0 | Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu |
3,0 | Student nie opanoawł podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki | |
3,5 | Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w stpopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji | |
4,5 | Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą znajomoscią przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C01_U01 Student powinien poznać warunki równowagi ciał oraz powinien poznać podstawowe pojęcia i zależnośći dotyczące ruchu punktu matertialnego oraz bryły sztywnej | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował częściowo w sposób ogólny wymaganą wiedzę. | |
3,5 | Student opanował wymaganą wiedzę. Ma kłopooty z jej zastosowaniem przy rozwiązywaniu zadań | |
4,0 | Student opanował wystarczająco dobrze wymaganą wiedzę. Potrafi rozwiązywac zadania na średnim poziomie | |
4,5 | Student opanował wymaganą wiedze w stopniu wystarczającym. Potrafi rozwiązywać złożone zadania. | |
5,0 | Student opanował wymaganą wiedze w stopniu więcej niż wymaganym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, PWN, Warszawa, 1996
- Misiak J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, WNT, Warszawa, 1989
- Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
- Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.1, Statyka, WNT, Warszawa, 1997
- Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.2, Kinematyka, WNT, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Klasztorny M., Mechanika ( statyka, kinematyka, dynamika ), Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
- Mieszczerski W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t1. Statyka, PWN, WArszawa, 1972
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t.2, Kinematyka, PWN, Warszawa, 1972
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, WNT, Warszawa, 2002