Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Systemy komputerowe zorientowane na człowieka

Sylabus przedmiotu Ekonomiczne i prawne podstawy biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomiczne i prawne podstawy biznesu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o strukturze państwa oraz gospodarki i źródłach procesów gospodarczych i prawnych.
W-2Podstawowe umiejętności kojarzenia rzeczywistych problemów gospodarczych z możliwościami rozwiązań poprzez znajdowanie rozwiązań podobnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Stworzeine warunków do pełnego przygotowania studenta do funkcjonowania w nowoczesnej gospodarce rynkowej.
C-2Kształcenie oparte na poszukiwaniu i analizie informacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa.2
T-A-2Analiza przykładów związanych z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami związanymi z zarządzaniem. Różnice w rozumieniu zarządzania, kierowania i sterowania.2
T-A-3Pomiar kosztów w przedsiębiorstwie. Koszty księgowe i ekonomiczne. Podejście gotówkowe i memoriałowe.2
T-A-4Działalność rzeczywista przedsiębiorstw, a działalność realizowana z pomocą Internetu. Zagadnienia touchpoint-ów i poprawne projektowanie usług realizowanych na odległość.3
T-A-5Podstawowe dokumenty prawne związane z dzialalnością gospodarczą.2
T-A-6Otwarty dostęp do dokumentów firmowych przez Internet. Badanie powiązań oraz minimalizacja ryzyka gospodarczego poprzez przestrzeganie podstawowych norm i praw.2
T-A-7Podstawowe funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe2
15
wykłady
T-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne2
T-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynek finansowy, rynek pieniężny i kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.2
T-W-3Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-4Podstawy zarządzania, zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, negocjacje1
T-W-5Pieniądz i jego funkcje. Równowaga na rynku pieniądza. Inflacja i jej skutki. Kryptowaluty - podstawowe pojęcia oraz struktura procesów kreacji kryptowalut.2
T-W-6Organizacja i obiekt zarządzania. Przełożony jako podmiot odpowiedzialny za realizację procesu zarządzania; planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie i liderowanie zespołowi, zarządzanie pracą zespołu.2
T-W-7Podstawowe obszary prawa. Prawo handlowe a prawo cywilne w działalności przedsiębiorstw.2
T-W-8Prawo europejskie i jego rola w kształtowaniu stosunków prawnych w kraju członkowskim. Prawo podatkowe w Europie i w kraju człokowskim.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Wykonanie projektu4
A-A-3Praca samodzielna i samokształcenie.4
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta8
A-W-4Uczestnictwo w dyskusji grupowej.1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Prezentacja oraz dyskusja
M-3Wykład łączony z konwersatorium. Wspólne rozwiązywanie problemów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne oraz praca własna
S-2Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności samodzielnego myślenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej.
S-4Ocena podsumowująca: Umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów prawnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A01_W01
Student potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, a także opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa.
I_2A_W11, I_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1M-2, M-3S-2
I_2A_A01_W02
Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku. Umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie też analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa
I_2A_W11, I_2A_W12C-1T-W-2, T-W-4, T-A-7M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A01_U01
Student potrafi stosować zasady planowania, poprawnie wyjaśnia zasady planowania, stosuje te zasady. Wyszukuje informacje w Internecie oraz stosuje angielskie i polskie słownictwo biznesowe
I_2A_U16C-1T-W-4, T-A-4, T-A-7M-1, M-3S-2, S-3
I_2A_A01_U02
Student potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów i wyjaśnić korzyści wynikające z planowania.
I_2A_U16C-2T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A01_K01
Student posiada kompetencje do poszukiwania zadowalających rozwiązań problemów etycznych, prawnych i gospodarczych. Przeprowadza ewentualne korekty wcześniej ułożonego planu działania.
I_2A_K04, I_2A_K05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_A01_W01
Student potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, a także opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa.
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0. Brak zrozumienia podstawowych celów kursu.
3,0Student zna cele i rolę procesów biznesowych, podstaw ich przebiegu i ograniczeń.
3,5Student zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Student zna cele oraz sposoby wykorzystywania diagramów biznesowych i zna diagramy implementacyjne
4,5Student zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Student zna zaawansowane elementy i metody wykorzystywania i rozumienia interakcji prawnych i biznesowych
I_2A_A01_W02
Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku. Umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie też analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0. Brak zrozumienia podstawowych celów kursu.
3,0Student potrafi wykazać wpływ wybranych czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji
3,5Student potrafi wykazać wpływ najważniejszych czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji oraz wykazuje wpływ ceny na kształtowanie się popytu
4,0Student potrafi wykazać wpływ większosci czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji oraz wskazuje wpływ ceny na kształtowanie się popytu, ale także wyjaśnia wpływ wielkości produkcji na koszt produkcji
4,5Student wskazuje konstruktywne sposoby rozwiązywania problemów, rozumie i przeprowadza analizę SWOT przedsięwzięcia, analizuje skutki podejmowanych decyzji
5,0Student poprawnie określa zależność możliwości produkcyjnych firmy od wielkości wydatków na inwestycje, prognozuje efekty finansowe na podstawie wydatków na inwestycje oraz szacuje i ocenia efektywność produkcji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_A01_U01
Student potrafi stosować zasady planowania, poprawnie wyjaśnia zasady planowania, stosuje te zasady. Wyszukuje informacje w Internecie oraz stosuje angielskie i polskie słownictwo biznesowe
2,0Umiejętności poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Student umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonuje podstawowe diagramy czynnościowe
3,5Student umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz role uczestników procesu gopsodarczego
4,0Student umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Student umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Student umie zastosować stworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu
I_2A_A01_U02
Student potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów i wyjaśnić korzyści wynikające z planowania.
2,0Umiejętności poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3,0
3,0Student wymienia zasady planowania i wyjaśnia korzyści wynikające z planowania działań
3,5Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia oraz określa etapy realizacji przedsięwzięcia i dzieli je na zadania cząstkowe
4,0Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy realizacji tego przedsięwzięcia w oparciu o case i planuje etapy realizacji przedsięwzięcia
4,5Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy jego realizacji oraz potrafi przejąć rolę lidera
5,0Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy jego realizacji, potrafi przejąć rolę lidera, ale także analizuje zagrożenia i możliwości realizacji przedsięwzięcia o charakterze ekonomicznym na podstawie zebranych informacji o rynku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_A01_K01
Student posiada kompetencje do poszukiwania zadowalających rozwiązań problemów etycznych, prawnych i gospodarczych. Przeprowadza ewentualne korekty wcześniej ułożonego planu działania.
2,0Stan kompetencji poniżej wymagań poziomu minimalnego. Brak uczestnictwa w zajęciach.
3,0Student posiada kompetencje do kształtowania postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
3,5Student posiada kompetencje do kształtowania postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie, jak też poprawnie rozpoznaje zasady dobrego planowania i jego znaczenia w realizacji każdego przedsięwzięcia
4,0Student analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dokonuje analizę raportu o stanie rynku
4,5Student krytycznie analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dobiera skład zespołu realizacyjnego
5,0Student posiada kom;petencje do pracy w zespole, krytycznie analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dobiera skład zespołu realizacyjnego oraz potrafi klntrolować emocje. Wykazuje kreatywność w podejmowaniu działań.

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa, Prawo gospodarcze publiczne w pigułce, C.H. Beck, Warszawa, 2018, IV, Stan prawny na sierpień 2018 r. W opracowaniu uwzględniono następujące zagadnienia: Działalność gospodarcza: Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej Zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej Rejestrowanie przedsiębiorców.

Literatura dodatkowa

  1. Kopertyńska M.W., Motywowanie Pracowników Teoria i Praktyka, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa, 2009, I
  2. Materiały internetowe, www.nbp.pl www.money.pl www.wgpw.pl www.stat.gov.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa.2
T-A-2Analiza przykładów związanych z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami związanymi z zarządzaniem. Różnice w rozumieniu zarządzania, kierowania i sterowania.2
T-A-3Pomiar kosztów w przedsiębiorstwie. Koszty księgowe i ekonomiczne. Podejście gotówkowe i memoriałowe.2
T-A-4Działalność rzeczywista przedsiębiorstw, a działalność realizowana z pomocą Internetu. Zagadnienia touchpoint-ów i poprawne projektowanie usług realizowanych na odległość.3
T-A-5Podstawowe dokumenty prawne związane z dzialalnością gospodarczą.2
T-A-6Otwarty dostęp do dokumentów firmowych przez Internet. Badanie powiązań oraz minimalizacja ryzyka gospodarczego poprzez przestrzeganie podstawowych norm i praw.2
T-A-7Podstawowe funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne2
T-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynek finansowy, rynek pieniężny i kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.2
T-W-3Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-4Podstawy zarządzania, zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, negocjacje1
T-W-5Pieniądz i jego funkcje. Równowaga na rynku pieniądza. Inflacja i jej skutki. Kryptowaluty - podstawowe pojęcia oraz struktura procesów kreacji kryptowalut.2
T-W-6Organizacja i obiekt zarządzania. Przełożony jako podmiot odpowiedzialny za realizację procesu zarządzania; planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie i liderowanie zespołowi, zarządzanie pracą zespołu.2
T-W-7Podstawowe obszary prawa. Prawo handlowe a prawo cywilne w działalności przedsiębiorstw.2
T-W-8Prawo europejskie i jego rola w kształtowaniu stosunków prawnych w kraju członkowskim. Prawo podatkowe w Europie i w kraju człokowskim.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Wykonanie projektu4
A-A-3Praca samodzielna i samokształcenie.4
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta8
A-W-4Uczestnictwo w dyskusji grupowej.1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_A01_W01Student potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, a także opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W11Absolwent zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności w obszarze informatyki
I_2A_W12Zna formy organizacyjne i rozumie mechanizmy funkcjonowania przedsiębiorczości z uwzględnieniem organizacji pracy zespołowej i zarządzania projektami
Cel przedmiotuC-1Stworzeine warunków do pełnego przygotowania studenta do funkcjonowania w nowoczesnej gospodarce rynkowej.
Treści programoweT-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne
T-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynek finansowy, rynek pieniężny i kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.
T-A-1Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja oraz dyskusja
M-3Wykład łączony z konwersatorium. Wspólne rozwiązywanie problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności samodzielnego myślenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0. Brak zrozumienia podstawowych celów kursu.
3,0Student zna cele i rolę procesów biznesowych, podstaw ich przebiegu i ograniczeń.
3,5Student zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Student zna cele oraz sposoby wykorzystywania diagramów biznesowych i zna diagramy implementacyjne
4,5Student zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Student zna zaawansowane elementy i metody wykorzystywania i rozumienia interakcji prawnych i biznesowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_A01_W02Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku. Umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie też analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W11Absolwent zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności w obszarze informatyki
I_2A_W12Zna formy organizacyjne i rozumie mechanizmy funkcjonowania przedsiębiorczości z uwzględnieniem organizacji pracy zespołowej i zarządzania projektami
Cel przedmiotuC-1Stworzeine warunków do pełnego przygotowania studenta do funkcjonowania w nowoczesnej gospodarce rynkowej.
Treści programoweT-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynek finansowy, rynek pieniężny i kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.
T-W-4Podstawy zarządzania, zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, negocjacje
T-A-7Podstawowe funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Prezentacja oraz dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne oraz praca własna
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej.
S-4Ocena podsumowująca: Umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów prawnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0. Brak zrozumienia podstawowych celów kursu.
3,0Student potrafi wykazać wpływ wybranych czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji
3,5Student potrafi wykazać wpływ najważniejszych czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji oraz wykazuje wpływ ceny na kształtowanie się popytu
4,0Student potrafi wykazać wpływ większosci czynników na funkcjonowanie firmy, dostrzega konieczność dokonywania oceny konkurencji oraz wskazuje wpływ ceny na kształtowanie się popytu, ale także wyjaśnia wpływ wielkości produkcji na koszt produkcji
4,5Student wskazuje konstruktywne sposoby rozwiązywania problemów, rozumie i przeprowadza analizę SWOT przedsięwzięcia, analizuje skutki podejmowanych decyzji
5,0Student poprawnie określa zależność możliwości produkcyjnych firmy od wielkości wydatków na inwestycje, prognozuje efekty finansowe na podstawie wydatków na inwestycje oraz szacuje i ocenia efektywność produkcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_A01_U01Student potrafi stosować zasady planowania, poprawnie wyjaśnia zasady planowania, stosuje te zasady. Wyszukuje informacje w Internecie oraz stosuje angielskie i polskie słownictwo biznesowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U16Potrafi planować i realizować proces samokształcenia, określać możliwe kierunki dalszego permanentnego uczenia się oraz aktywnie wpływać na kształtowanie postaw innych osób
Cel przedmiotuC-1Stworzeine warunków do pełnego przygotowania studenta do funkcjonowania w nowoczesnej gospodarce rynkowej.
Treści programoweT-W-4Podstawy zarządzania, zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, negocjacje
T-A-4Działalność rzeczywista przedsiębiorstw, a działalność realizowana z pomocą Internetu. Zagadnienia touchpoint-ów i poprawne projektowanie usług realizowanych na odległość.
T-A-7Podstawowe funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-3Wykład łączony z konwersatorium. Wspólne rozwiązywanie problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności samodzielnego myślenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętności poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Student umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonuje podstawowe diagramy czynnościowe
3,5Student umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz role uczestników procesu gopsodarczego
4,0Student umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Student umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Student umie zastosować stworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_A01_U02Student potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów i wyjaśnić korzyści wynikające z planowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U16Potrafi planować i realizować proces samokształcenia, określać możliwe kierunki dalszego permanentnego uczenia się oraz aktywnie wpływać na kształtowanie postaw innych osób
Cel przedmiotuC-2Kształcenie oparte na poszukiwaniu i analizie informacji.
Treści programoweT-A-2Analiza przykładów związanych z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami związanymi z zarządzaniem. Różnice w rozumieniu zarządzania, kierowania i sterowania.
T-A-4Działalność rzeczywista przedsiębiorstw, a działalność realizowana z pomocą Internetu. Zagadnienia touchpoint-ów i poprawne projektowanie usług realizowanych na odległość.
T-A-6Otwarty dostęp do dokumentów firmowych przez Internet. Badanie powiązań oraz minimalizacja ryzyka gospodarczego poprzez przestrzeganie podstawowych norm i praw.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności samodzielnego myślenia.
S-4Ocena podsumowująca: Umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów prawnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętności poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3,0
3,0Student wymienia zasady planowania i wyjaśnia korzyści wynikające z planowania działań
3,5Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia oraz określa etapy realizacji przedsięwzięcia i dzieli je na zadania cząstkowe
4,0Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy realizacji tego przedsięwzięcia w oparciu o case i planuje etapy realizacji przedsięwzięcia
4,5Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy jego realizacji oraz potrafi przejąć rolę lidera
5,0Student poprawnie dokonuje wyboru formy przedsięwzięcia, określa etapy jego realizacji, potrafi przejąć rolę lidera, ale także analizuje zagrożenia i możliwości realizacji przedsięwzięcia o charakterze ekonomicznym na podstawie zebranych informacji o rynku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_A01_K01Student posiada kompetencje do poszukiwania zadowalających rozwiązań problemów etycznych, prawnych i gospodarczych. Przeprowadza ewentualne korekty wcześniej ułożonego planu działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K05Jest gotów do pełnienia różnych ról zawodowych, ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół oraz wspólnie realizowane zadania, świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Stworzeine warunków do pełnego przygotowania studenta do funkcjonowania w nowoczesnej gospodarce rynkowej.
Treści programoweT-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne
T-W-3Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-4Podstawy zarządzania, zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, negocjacje
T-W-7Podstawowe obszary prawa. Prawo handlowe a prawo cywilne w działalności przedsiębiorstw.
T-W-6Organizacja i obiekt zarządzania. Przełożony jako podmiot odpowiedzialny za realizację procesu zarządzania; planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie i liderowanie zespołowi, zarządzanie pracą zespołu.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja oraz dyskusja
M-3Wykład łączony z konwersatorium. Wspólne rozwiązywanie problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności samodzielnego myślenia.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stan kompetencji poniżej wymagań poziomu minimalnego. Brak uczestnictwa w zajęciach.
3,0Student posiada kompetencje do kształtowania postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
3,5Student posiada kompetencje do kształtowania postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie, jak też poprawnie rozpoznaje zasady dobrego planowania i jego znaczenia w realizacji każdego przedsięwzięcia
4,0Student analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dokonuje analizę raportu o stanie rynku
4,5Student krytycznie analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dobiera skład zespołu realizacyjnego
5,0Student posiada kom;petencje do pracy w zespole, krytycznie analizuje dostępne raporty oraz kompetentnie dobiera skład zespołu realizacyjnego oraz potrafi klntrolować emocje. Wykazuje kreatywność w podejmowaniu działań.