Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Komunikacja człowiek-maszyna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja człowiek-maszyna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uswiadomienie rozległego, interdyscyplinarnego obszaru jaki w praktyce musi byc znany informatykowi - na róznych poziomach szczegółowosci - aby mógł poprawnie zaprojektowac i zrealizować moduły komunikacji człowiek-maszyna. |
C-2 | Nauczanie umiejętności projektowania i implementacji interaktywnych systemów. |
C-3 | Nauczenie umiejętności korzystania z bibliotek HCI. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do ewaluacji interfejsów człowiek-maszyna. |
C-5 | Uczulenie przyszłego inzyniera na role pozatechnicznych czynników wpływajacych na rozwiazania procesów komunikacyjnych między człowiekiem a maszyną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie dashboardu. | 2 |
T-L-2 | Określanie obszarów zainteresowań na podstawie kierunku patrzenia. | 4 |
T-L-3 | Człowiek w roli kontrolera. | 4 |
T-L-4 | Przekształcanie sygnału EEG do postaci komend sterujących. | 2 |
T-L-5 | Przeprowadzenie sesji uczącej z interfejsem MI-BCI. | 2 |
T-L-6 | Synteza mowy. | 2 |
T-L-7 | Rozpoznawanie komend głosowych. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy interakcji człowiek-maszyna. | 2 |
T-W-2 | Aspekty projektowania systemów człowiek-maszyna. | 2 |
T-W-3 | Kierunek patrzenia w procesie interakcji. | 2 |
T-W-4 | Człowiek w roli kontrolera. | 4 |
T-W-5 | Charakterystyka i rodzaje interfejsów mózg-komputer. | 2 |
T-W-6 | Struktura głównych typów interfejsów mózg-komputer. | 2 |
T-W-7 | Metody rozpoznawania mowy. | 2 |
T-W-8 | Mechanizmy syntezy mowy. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładu. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Praca własna | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Praca własna | 28 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań |
S-2 | Ocena formująca: Ocena implementacji programowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C27.3_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji człowiek maszyna | I_1A_W05, I_1A_W02, I_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C27.3_U01 Umie dobrać środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania | I_1A_U05, I_1A_U06 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C27.3_K01 Ma swiadomość budowania systemów komunikacji w ścisłym związku z grupą społeczna bedącą adresatem danego rozwiązania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawą z odpowiedzialności za błedną interpretację przekazu. | I_1A_K02, I_1A_K01 | — | — | C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C27.3_W01 Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji człowiek maszyna | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem oraz dotykiem. | |
3,5 | Zna istniejące rozwiązania programowe umożliwiające tworzenie interakcji człowiek-maszyna. | |
4,0 | Potrafi porównać technologie stosowane w systemach komunikacji człowiek-maszyna. | |
4,5 | Potrafi dokonac wyboru technik rodzaju komunikacji pod konkretne zastosowanie. | |
5,0 | Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie dodatkowa wiedza pozyskana z literatury. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C27.3_U01 Umie dobrać środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów komunikacji użytkownika z maszyną. | |
3,5 | Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi mediów zwiazanych z komunikacja głosem, tekstem, ruchem oraz dotykiem. | |
4,0 | Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranego środka komunikacji człowiek-maszyna. | |
4,5 | Potrafi napisać aplikację korzystającą z kilku różnych środków komunikacji człowiek-maszyna. | |
5,0 | Umie porównać różne technologie komunikacji człowiek-maszyna i wykazuje sie umiejętnościami pozyskanymi z literatury. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C27.3_K01 Ma swiadomość budowania systemów komunikacji w ścisłym związku z grupą społeczna bedącą adresatem danego rozwiązania (kultura, normy, status). Zdaje sobie sprawą z odpowiedzialności za błedną interpretację przekazu. | 2,0 | Student nie zna postawowych czynników społecznych majacych wpływ na budowanie sodków komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzowac czynniki społecznych majace wpływ na tworzenie komunikacji w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer. | |
3,5 | Jest świadomy istnienia i wzajemnych powiązań warstw systemu informacyjnego (formalna, techniczna, nieformalna). | |
4,0 | Rozumie mechanizmy (w tym biologiczne) odbióru przez człowieka bodzców z otoczenia i potrafi ocenic wpływ wystepujacych dysfunkcji na odbiór komunikatu. | |
4,5 | Zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z lekceważenia aspektów społecznych i percepcyjnych odbiorcy w budowaniu systemów komunikacyjnych. | |
5,0 | Jest świadomy odpowiedzialności za błędną interpretację przekazu. Wykazuje się znajomoscią aspektów prawnych zwiąnych z komunikacją w relacji człowiek-maszyna, z naciskiem na interakcję człowiek-komputer. |
Literatura podstawowa
- Alan Dix, Janet Finlay, Gregory D. Abowd, Russell Beale, Human-Computer Interaction, Prentice Hall, 2003, 3
- Daniel Wigdor, Dennis Wixon, Brave NUI World: Designing Natural User Interfaces for Touch and Gesture, Morgan Kaufmann, 2011, 1
- Jean-Phillipe Thiran, Ferran Marques Herve Bourlard, Multimodal Signal Processing - Theory and Applications or Human-Computer Interaction, Elsevier, 2010
Literatura dodatkowa
- W. Minker, G. Lee, S. Nakamura, J. Mariani, Spoken Dialogue Systems Technology and Design, Springer, 2011
- Douglas O'Shaughnessy, Speech Communications - Human and Machine, IEEE Press, 2000