Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem zespołów IT |
C-2 | rozwój umiejętności poprawnej komunikacji w zespole IT |
C-3 | uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie stylu komunikacji informatyka w zespole. | 3 |
T-A-2 | Prowadzenie korespondencji i komunikacja online w IT. | 3 |
T-A-3 | Komunikacja werbalna a niewerbalna w zespole IT. | 3 |
T-A-4 | Prezentacje IT i autoprezentacja. | 3 |
T-A-5 | Komunikacja wielokulturowa w projektach IT. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | realizacja zadań podczas ćwiczeń | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A01_W01 potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym | I_1A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A01_U01 stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność współpracy w zespole IT | I_1A_U02, I_1A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A01_K01 jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych w branży IT, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej | I_1A_K02, I_1A_K01, I_1A_K03 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A01_W01 potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym | 2,0 | |
3,0 | Student opanuje w stopniu ogólnym najważniejsze pojęcia i zasady komunikacji. | |
3,5 | Student opanuje w stopniu ogólnum pojęcia i zasady komunikacji. | |
4,0 | Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji. | |
4,5 | Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także wykaże się wiedzą w zakresie terminologii projektowej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także terminologię projektową. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A01_U01 stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność współpracy w zespole IT | 2,0 | |
3,0 | Student opanował metody w stopniu dostatecznym i często prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażanie się i wspólpracy z innymi. | |
3,5 | Student opanował metody w stopniu dostatecznym, zwykle reaguje prawidłowo, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się i współpracy z innymi. | |
4,0 | Student dobrze opanował metody i zwykle prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się lub współpracy z innymi. | |
4,5 | Student dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, w większości prawidłowo wyraża się i współpracuje z innymi. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, wyraża się i współpracuje z innymi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A01_K01 jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych w branży IT, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej | 2,0 | |
3,0 | Student zdobył samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Student zdobył samoświadomość na poziomie podstawowym, a pozostałe kompetencje wykraczają poza poziom podstawowy. | |
4,0 | Student zdobył dobrą samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student zdobył wysoką samoświadomość i ma pozostałe kompetencje na poziomie dobrym. | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką samoświadomość i bardzo dobre kompetencje komunikacyjne w każdym obszarze. |
Literatura podstawowa
- Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej., PWN, Warszawa, 2014
- Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka., GWP, Gdańsk, 2011
- Forward S., Frazier D., Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystywaniem., GWP, Sopot, 2011
- Pavord E., Donnelly E., Communication and Interpersonal Skills, Lantern, Cheltenham, 2015
- Guffey M.E., Loewy D., Business Communication: Process and Product., South-Western College, Cincinnati, 2014
- Jan Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa, 2012
- Beata Rzepka, Efektywna komunikacja w zespole, Edgard, 2013
Literatura dodatkowa
- Allen D., Getting Things Done., Penguin Books, Londyn, 2015