Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów wbudowanych
Sylabus przedmiotu Uruchamianie systemów wbudowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uruchamianie systemów wbudowanych | ||
Specjalność | Inżynieria systemów wbudowanych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania na procesorze ARM w C/C++. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z mechanizmami debugowania i profilowania oprogramowania wbudowanego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Debugowanie przy pomocy ITM | 4 |
T-L-2 | Profilowanie i debugowanie przy pomocy ETM | 6 |
T-L-3 | Wizualizacja kodu, diagramy, procedury i narzędzia | 2 |
T-L-4 | Profilowanie i debugowanie systemów RTOS | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie oscyloskopu oraz analizatora stanów logicznych, automatyzacja | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Debugowanie przy pomocy ITM | 2 |
T-W-2 | Profilowanie i debugowanie przy pomocy ETM | 4 |
T-W-3 | Wizualizacja kodu, diagramy, procedury i narzędzia | 2 |
T-W-4 | Metryki i normy jakości kodu dla systemów wbudowanych | 1 |
T-W-5 | Profilowanie i debugowanie systemów RTOS | 2 |
T-W-6 | Sprzętowe urządzenia pomiarowe, analizator stanów logicznych, oscyloskop, obciążenie elektroniczne, zasilacz laboratoryjny | 4 |
T-W-7 | Automatyzacja pomiarów, testowania i programowania | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Praca własna | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Praca własna | 28 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test z debugowania i profilowania kodu |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne, prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D04.07_W01 Znajomość metod profilowania, debugowania i metryk jakości kodu wbudowanego. Sprzętowe urządzenia pomiarowe wykorzystane do oceny kodu oraz automatyzacji programowania i testowania. | I_1A_W05, I_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D04.07_U01 Debugowanie i profilowanie oprogramowania wbudowanego. Wykorzystanie narzędzi sprzętowych do analizy oprogramowania wbudowanego. | I_1A_U06, I_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D04.07_W01 Znajomość metod profilowania, debugowania i metryk jakości kodu wbudowanego. Sprzętowe urządzenia pomiarowe wykorzystane do oceny kodu oraz automatyzacji programowania i testowania. | 2,0 | |
3,0 | Podstawowa znajomość treści poruszanych w ramach wykładów. | |
3,5 | Znajomość treści poruszanych w ramach wykładów. | |
4,0 | Dobra znajomość treści poruszanych w ramach wykładów. | |
4,5 | Wymagania na ocenę 4.0 + prezentacja poszerzająca wybrany temat. | |
5,0 | Wymagania na ocenę 4.0 + prezentacja poszerzająca wybrany temat z pokazem praktycznej własnej implementacji obrazującej zagadnienie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D04.07_U01 Debugowanie i profilowanie oprogramowania wbudowanego. Wykorzystanie narzędzi sprzętowych do analizy oprogramowania wbudowanego. | 2,0 | |
3,0 | 55% do 65% liczby punktu z testu. | |
3,5 | 65% do 85% liczby punktu z testu. | |
4,0 | 85% do 100% liczby punktu z testu. | |
4,5 | Wymaganie na ocenę 4 + pokaz praktycznej własnej realizacji. | |
5,0 | Wymaganie na ocenę 4 + pokaz praktycznej własnej realizacji, bardziej zaawansowanej niż na ocenę 4.5. |
Literatura podstawowa
- Trevor Martin, The Designer's Guide to the Cortex-M Processor Family, Newnes, 2016, 978-0081006290
Literatura dodatkowa
- Yury Magda, Learn to Debug ARM code With STM32 Microcontrollers: A Practical Guide, 2020, 979-8573230191
- Lauterbach, Arm ETM Trace, Lauterbach Manual, 2024