Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Język Swift:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język Swift
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa obsługa okienkowego systemu operacyjnego
W-2Umiejętność korzystania z IDE

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi konstrukcjami języka Swift
C-2Przygotowanie do tworzenia aplikacji w języku Swift z wykorzystaniem SwiftUI

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1System operacyjny MacOS i środowisko Xcode2
T-L-2Podstawowe typy danych, instrukcje warunkowe, pętle2
T-L-3Funkcje2
T-L-4Struktury2
T-L-5Kolekcje danych2
T-L-6Klasy i metody2
T-L-7Dziedziczenie2
T-L-8Obsługa błędów2
T-L-9SwiftUI - Interfejs użytkownika4
T-L-10Kontrolki interfejsu użytkownika4
T-L-11Przechowywanie danych2
T-L-12Grafika i animacja2
T-L-13Gesty2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do środowiska Xcode i systemu MacOS2
T-W-2Podstawowe typy danych, Instrukcje sterujące2
T-W-3Funkcje, struktury danych, klasy, metody, dziedziczenie3
T-W-4Kolekcje do przechowywania danych2
T-W-5Operacje na plikach1
T-W-6Tworzenie interfejsów użytkownika: SwiftUI2
T-W-7Grafika i animacje, gesty2
T-W-8Storyboard, powiadomienia1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje dotyczące wykładów2
A-W-3Praca własna33
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych
M-2Pokazy praktyczne użycia narzędzi programistycznych
M-3Ćwiczenia praktyczne z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadań realizowanych na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy na teście pisemnym

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C11.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania Swift.
I_1A_W03, I_1A_W04, I_1A_W05C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C11.3_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Swift oraz potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku Swift
I_1A_U06, I_1A_U05, I_1A_U04C-2, C-1T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-13, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C11.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
I_1A_K01C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C11.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania Swift.
2,0
3,0Zna podstawowe konstrukcje języka Swift
3,5Zna instrukcje sterujące w języku Swift
4,0Potrafi opisać sposoby przechowywania danych w pamięci
4,5Potrafi zdefiniować prostą klasę i jej metody
5,0Potrafi opisać mechanizmy programowania obiektowego w języku Swift

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C11.3_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Swift oraz potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku Swift
2,0
3,0Potrafi samodzielnie zaimplementować proste aplikacje w języku Swift
3,5Potrafi samodzielnie zaimplementować aplikacje obiektowe w języku Swift
4,0Potrafi zaimplementować prostą aplikację korzystającą z SwiftUI
4,5Potrafi zaimplementować aplikację korzystającą z róźnorodnych elementów SwiftUI
5,0Potrafi zaimplementować aplikację korzystającą z róźnorodnych elementów SwiftUI poprawnie obsługującą błędy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C11.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
2,0
3,0Rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się wiedzą
3,5Rozumie potrzebę korzystania z dokumentacji technicznej
4,0W procesie tworzenia programu jest kreatywny w stopniu umiarkowanym
4,5Rozumie potrzebę korzystania z dokumentacji i jest kreatywny podczas tworzenia aplikacji
5,0Jest w stanie zaproponować kilka rozwiązań określonego problemu

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Develop in Swift Fundamentals, Apple education, Apple Books, 2023, 1

Literatura dodatkowa

  1. J.D Gauchat, SwiftUI for Masterminds, Mink Books, Canada, 2023, 4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1System operacyjny MacOS i środowisko Xcode2
T-L-2Podstawowe typy danych, instrukcje warunkowe, pętle2
T-L-3Funkcje2
T-L-4Struktury2
T-L-5Kolekcje danych2
T-L-6Klasy i metody2
T-L-7Dziedziczenie2
T-L-8Obsługa błędów2
T-L-9SwiftUI - Interfejs użytkownika4
T-L-10Kontrolki interfejsu użytkownika4
T-L-11Przechowywanie danych2
T-L-12Grafika i animacja2
T-L-13Gesty2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do środowiska Xcode i systemu MacOS2
T-W-2Podstawowe typy danych, Instrukcje sterujące2
T-W-3Funkcje, struktury danych, klasy, metody, dziedziczenie3
T-W-4Kolekcje do przechowywania danych2
T-W-5Operacje na plikach1
T-W-6Tworzenie interfejsów użytkownika: SwiftUI2
T-W-7Grafika i animacje, gesty2
T-W-8Storyboard, powiadomienia1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje dotyczące wykładów2
A-W-3Praca własna33
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C11.3_W01Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania Swift.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Ma szczegółową wiedzę w zakresie wybranych specjalności informatyki technicznej.
I_1A_W04Ma wiedzę o stanie obecnym i kierunkach rozwoju kluczowych obszarów informatyki i wybranych aspektów dyscyplin z otoczenia informatyki.
I_1A_W05Ma wiedzę o nowoczesnych metodach projektowania, analizowania, wytwarzania, testowania oprogramowania oraz rozwiązywania wybranych zadań inżynierskich obejmujących w szczególności narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania na różnych etapach powstawania, eksploatacji i rozwoju systemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi konstrukcjami języka Swift
C-2Przygotowanie do tworzenia aplikacji w języku Swift z wykorzystaniem SwiftUI
Treści programoweT-W-5Operacje na plikach
T-W-6Tworzenie interfejsów użytkownika: SwiftUI
T-W-8Storyboard, powiadomienia
T-W-7Grafika i animacje, gesty
T-W-4Kolekcje do przechowywania danych
T-W-3Funkcje, struktury danych, klasy, metody, dziedziczenie
T-W-2Podstawowe typy danych, Instrukcje sterujące
T-W-1Wprowadzenie do środowiska Xcode i systemu MacOS
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne z użyciem komputerów
M-2Pokazy praktyczne użycia narzędzi programistycznych
M-1Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy na teście pisemnym
S-1Ocena formująca: Ocena zadań realizowanych na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe konstrukcje języka Swift
3,5Zna instrukcje sterujące w języku Swift
4,0Potrafi opisać sposoby przechowywania danych w pamięci
4,5Potrafi zdefiniować prostą klasę i jej metody
5,0Potrafi opisać mechanizmy programowania obiektowego w języku Swift
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C11.3_U01Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku Swift oraz potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku Swift
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
I_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności systemów informatycznych i ich składowych.
I_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe oraz przeprowadzać ich symulacje.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do tworzenia aplikacji w języku Swift z wykorzystaniem SwiftUI
C-1Zapoznanie studentów z różnymi konstrukcjami języka Swift
Treści programoweT-L-4Struktury
T-L-8Obsługa błędów
T-L-3Funkcje
T-L-5Kolekcje danych
T-L-6Klasy i metody
T-L-7Dziedziczenie
T-L-1System operacyjny MacOS i środowisko Xcode
T-L-2Podstawowe typy danych, instrukcje warunkowe, pętle
T-L-13Gesty
T-L-9SwiftUI - Interfejs użytkownika
T-L-10Kontrolki interfejsu użytkownika
T-L-11Przechowywanie danych
T-L-12Grafika i animacja
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne z użyciem komputerów
M-1Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych
M-2Pokazy praktyczne użycia narzędzi programistycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań realizowanych na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy na teście pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie zaimplementować proste aplikacje w języku Swift
3,5Potrafi samodzielnie zaimplementować aplikacje obiektowe w języku Swift
4,0Potrafi zaimplementować prostą aplikację korzystającą z SwiftUI
4,5Potrafi zaimplementować aplikację korzystającą z róźnorodnych elementów SwiftUI
5,0Potrafi zaimplementować aplikację korzystającą z róźnorodnych elementów SwiftUI poprawnie obsługującą błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C11.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie do tworzenia aplikacji w języku Swift z wykorzystaniem SwiftUI
C-1Zapoznanie studentów z różnymi konstrukcjami języka Swift
Treści programoweT-W-2Podstawowe typy danych, Instrukcje sterujące
T-W-7Grafika i animacje, gesty
T-W-6Tworzenie interfejsów użytkownika: SwiftUI
T-W-1Wprowadzenie do środowiska Xcode i systemu MacOS
T-W-4Kolekcje do przechowywania danych
T-W-3Funkcje, struktury danych, klasy, metody, dziedziczenie
T-W-8Storyboard, powiadomienia
T-W-5Operacje na plikach
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań realizowanych na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się wiedzą
3,5Rozumie potrzebę korzystania z dokumentacji technicznej
4,0W procesie tworzenia programu jest kreatywny w stopniu umiarkowanym
4,5Rozumie potrzebę korzystania z dokumentacji i jest kreatywny podczas tworzenia aplikacji
5,0Jest w stanie zaproponować kilka rozwiązań określonego problemu