Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów wbudowanych
Sylabus przedmiotu Programowanie aplikacji webowych 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie aplikacji webowych 1 | ||
Specjalność | Inżynieria aplikacji webowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii webowych |
W-2 | Zarządzanie projektami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z kompletnym stosem technologicznym stosowanym do budowy aplikacji webowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia aplikacji webowych różnego typu |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej w tworzeniu aplikacji webowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie z narzędzi automatyzujących pracę programisty WWW. Inicjalizacja projektu i łączenie zależności z wykorzystaniem Composer. Logowanie zdarzeń na różnych poziomach. Wstrzykiwanie zależności do klas. | 2 |
T-L-2 | Instalacja i konfiguracja Symfony Framework. Omówienie założeń demonstracyjnego systemu pogodynka. Zaprojektowanie modelu encji dla projektu. | 2 |
T-L-3 | Budowa encji z wykorzystaniem kreatorów. Implementacja pierwszych kontrolerów i routingów. | 2 |
T-L-4 | Implementacja zarządzania encjami z wykorzystaniem kreatorów. Modyfikacja formularzy i dodanie walidacji. | 2 |
T-L-5 | Ćwiczenie z dodawania mechanizmów uwierzytelniania. Logowanie i bezpieczeństwo. | 2 |
T-L-6 | Ćwiczenie z zapewniania reużywalności kodu poprzez jego ekstrakcję do serwisów. Wykorzystanie wyodrębnionych serwisów w kontrolerach i komendach. | 2 |
T-L-7 | Ćwiczenie z różnych metod serwowania danych poprzez API. Ćwiczenie z implementacji testów jednostkowych z wykorzystaniem Data Provider. | 2 |
T-L-8 | Wprowadzenie do mini-projektu zespołowego w Symfony Framework (lub analogicznym). Podzial na grupy. Elicytacja wymagań. Opracowanie specyfikacji wymagań. | 2 |
T-L-9 | Kontynuacja fazy projektowej mini-projektu zespołowego. Opracowanie WBS i harmonogramu z podziałem prac na kamienie milowe (KM). Przygotowanie oprogramowania wspomagającego (np. Jira, Trello lub analogiczne). | 2 |
T-L-10 | Realizacja prac wchodzących w zakres KM w grupach, przy wsparciu prowadzącego. | 2 |
T-L-11 | Realizacja prac wchodzących w zakres KM w grupach, przy wsparciu prowadzącego. | 2 |
T-L-12 | Prezentacja KM1. Kontynuacja prac. | 2 |
T-L-13 | Realizacja prac wchodzących w zakres KM w grupach, przy wsparciu prowadzącego. | 2 |
T-L-14 | Prezentacja KM2. Kontynuacja prac. | 2 |
T-L-15 | Prezentacja KM3. Podsumowanie kursu. Pytania i odpowiedzi. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Narzędzia wspomagające rozwój oprogramowania: konteneryzacja, zarządzanie pakietami w technologiach frontendowych i backendowych | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie do frameworków. Praktyczne wyjaśnienie zasadności wykorzystania frameworków w projektach. Instalacja i uruchomienie frameworka na przykładzie Symfony Framework lub analogicznego. | 2 |
T-W-3 | Symfony Framework (lub analogiczny) - tworzenie stron, routing, szablony, mapowanie obiektowo-relacyjne, internacjonalizacja. | 2 |
T-W-4 | Symfony Framework (lub analogiczny) - formularze, bezpieczeństwo aplikacji i użytkownicy, komendy CLI, serwisy. | 2 |
T-W-5 | Symfony Framework (lub analogiczny) - zasiewanie bazy danych, testowanie aplikacji, webserwisy. | 2 |
T-W-6 | Progresywne frameworki frontendowe na przykładzie Vue lub analogicznego | 2 |
T-W-7 | Alternatywne frameworki backendowe / wielostronicowe na przykładzie Laravel, Next.js lub analogicznych. | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie kursu, zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 33 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Laboratoria - metoda przypadków, rozwiązywanie zadań z użyciem komputera |
M-3 | Anegdota |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola poprawności realizacji zadań na kolejnych laboratoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu w formie testu złożonego z pytań zamkniętych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D01.03_W01 Posiada zaawansowaną wiedzę na temat technologiii i frameworków stosowanych w aplikacjach internetowych. | I_1A_W05, I_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D01.03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tworzyć zaawansowane systemy internetowe w architekturze wielostronicowej i jednostronicowej z wykorzystaniem frameworków. | I_1A_U06, I_1A_U05, I_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-7, T-L-15 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D01.03_W01 Posiada zaawansowaną wiedzę na temat technologiii i frameworków stosowanych w aplikacjach internetowych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie samodzielnie omówić podstawy procesu budowy zaawansowanych aplikacji internetowych w modelu monolitycznym i frontend-backend z zastosowaniem frameworków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D01.03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tworzyć zaawansowane systemy internetowe w architekturze wielostronicowej i jednostronicowej z wykorzystaniem frameworków. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie samodzielnie zbudować podstawy zaawansowanych aplikacji internetowych w modelu wielostronicowym i jednostronicowym z zastosowaniem frameworków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Richard Bullington-McGuire, Andrew K. Dennis, Michael Schwartz, Docker for Developers, Packt Publishing, 2020
- Fabien Potencier, Symfony 6: Szybki start, Leanpub, 2022, https://symfony.com/doc/6.2/the-fast-track/pl/index.html
Literatura dodatkowa
- Maya Shavin, Learning Vue, O'Reilly Media, Inc., 2023
- Matt Stauffer, Laravel: Up & Running, 3rd Edition, O'Reilly Media, Inc., 2023