Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów wbudowanych
Sylabus przedmiotu Elementy robotyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy robotyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Woźniak <Jaroslaw.Wozniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka stosowana ze statystyką 1 |
W-2 | Programowanie 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami robotyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi metodami sterowania robotami mobilnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do robotyki, zapoznanie z zasadami BHP laboratorium. | 2 |
T-L-2 | Opis położenia i orientacji, macierze przekształceń. | 2 |
T-L-3 | Podstawowe zagadnienia kinematyki. Odwrotne zadanie kinematyki manipulatora. | 2 |
T-L-4 | Podstawowe rodzaje baz jezdnych robotów mobilnych i ich charakterystyka. | 2 |
T-L-5 | Kinematyka robotów mobilnych. | 2 |
T-L-6 | Percepcja. | 2 |
T-L-7 | Nawigacja autonomiczna robota mobilnego. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie koncowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do robotyki: elementy składowe systemu robotycznego, rodzaje robotów i ich charakterystyka oraz zastosowania. | 2 |
T-W-2 | Opis położenia i orientacji, macierze przekształceń. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe zagadnienia kinematyki. Odwrotne zadanie kinematyki manipulatora. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe rodzaje baz jezdnych (układów lokomocji) robotów mobilnych i ich charakterystyka. | 2 |
T-W-5 | Kinematyka robotów mobilnych. | 2 |
T-W-6 | Percepcja. | 2 |
T-W-7 | Nawigacja autonomiczna robota mobilnego. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie końcowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach i zaliczenie | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - ćwiczenia tablicowe, samodzielne praktyczne rozwiązywanie problemów sterowania robotami mobilnymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Ćwiczenia laboratoryjne: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: na podstawie zaliczenia pisemnego (zestaw zadań i problemów). Ćwiczenia laboratoryjne: na podstawie rozwiązania praktycznego zadania sterowania robota mobilnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C23.4_W01 Student zna wybrane zagadnienia robotyki. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-6, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-L-3, T-L-7 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C23.4_U01 Student umie sterować robotami mobilnymi. | I_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-7, T-L-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C23.4_W01 Student zna wybrane zagadnienia robotyki. | 2,0 | Student nie zna elementarnych zagadnień robotyki. |
3,0 | Student zna elementarne zagadnienia robotyki. | |
3,5 | Student zna część podstawowych zagadnienia robotyki. | |
4,0 | Student zna podstawowe zagadnienia robotyki. | |
4,5 | Student zna część zaawansowanych zagadnień robotyki. | |
5,0 | Stuudent zna zaawansowane zagadnienia robotyki. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C23.4_U01 Student umie sterować robotami mobilnymi. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać najprostszego zadania sterowania robotem mobilnym. |
3,0 | Student potrafi wykonań najprostsze zadania sterowania robotem mobilnym. | |
3,5 | Student potrafi wykonać część podstawowych zadań sterowania robotem mobilnym. | |
4,0 | Student potrafi wykonać podstawowe zadania sterowania robotem mobilnym. | |
4,5 | Student potrafi wykonać część zaawansowanych zadań sterowania robotem mobilnym. | |
5,0 | Student potrafi wykonać zaawansowane zadania sterowania robotem mobilnym. |
Literatura podstawowa
- John J. Craig, Wprowadzenie do robotyki: mechanika i sterowanie, WNT, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Roland Siegwart, Illah R. Nourbakhsh, Introduction to Autonomous Mobile Robots, MIT Press, 2004