Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Obliczenia rekonfigurowalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obliczenia rekonfigurowalne | ||
Specjalność | Inżynieria systemów wbudowanych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Szaber-Cybularczyk <Magdalena.Szaber@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw technik cyfowych |
W-2 | Znajomość podstaw dowolnego języka opisu sprzętu |
W-3 | Umiejętność programowania w języku C++ |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw sprzętowej akceleracji obliczeń |
C-2 | Opanowanie podstaw budowy akceleratorów rekonfigurowalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do środowiska projektowego (np. Vivado lub analogiczne). | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie części reprogramowalnej w platformie Zynq. | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie części procesorowej i reprogramowalnej w platformie Zynq. | 2 |
T-L-4 | Wprowadzenie do wybranego narzędzia modelowania poziomu systemu (np. Vivado HLS bądź analogiczne) | 4 |
T-L-5 | Implementacja akceleratorów sprzętowych | 4 |
T-L-6 | Impelmentacja przykładowego rozwiązania wykorzystującego system operacyjny oraz cześć rekonfigurowalną. | 4 |
T-L-7 | Implementacja programowa wybranego algorytmu realizującego np. opercje macierzowe. | 2 |
T-L-8 | Projekt i implementacja wybranych algorytmów wprowadzanych na wykładzie. | 8 |
T-L-9 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologie układów rekonfigurowalnych, wybrane platformy (np. Zynq) i narzędzia. | 4 |
T-W-2 | Synteza na poziomie systemu, wybrane metody i architektury. | 4 |
T-W-3 | Modelowanie przepływu danych i sterowania. | 2 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia architektur System-on-Chip | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie modułów pakietu Matlab w syntezie sprzętowo-programowej. | 2 |
T-W-6 | Mnożarki liczb rzeczywistych (sekwencyjne, równolegle). | 2 |
T-W-7 | Mnożarki liczb zespolonych i hiperzespolonych. | 2 |
T-W-8 | Splot kołowy i splot liniowy. | 2 |
T-W-9 | Procesory FFT (iteracyjne, potokowe, równoległe). | 4 |
T-W-10 | Procesory DWT. | 2 |
T-W-11 | Elementy procesorowe do splotowych oraz kapsułkowych sieci neuronowych. | 2 |
T-W-12 | Zaliczenie wykładu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca własna | 18 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Obrona napisanych programów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D04.05_W01 Student zna podstawowe techniki tworzenia akceleratorów sprzętowych z wykorzystaniem układów rekronfigurowalnych (FPGA) | I_1A_W03, I_1A_W04, I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D04.05_U01 Student potrafi projektować akceleratory sprzętowe z wykorzystaniem układów FPGA | I_1A_U05, I_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D04.05_W01 Student zna podstawowe techniki tworzenia akceleratorów sprzętowych z wykorzystaniem układów rekronfigurowalnych (FPGA) | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe architektury układów rekonfigurowalnych oraz zna podstawowe zasady modelowania poziomu systemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D04.05_U01 Student potrafi projektować akceleratory sprzętowe z wykorzystaniem układów FPGA | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się wybranymi narzędziami do modelowania w celu realizacji elementarnych, dedykowanych systemów rekonfigurowalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Xilinx Inc., Vivado Design Suite User Guide: High-Level Synthesis, 2014
Literatura dodatkowa
- Sanjay Churiwala (Editor), Designing with Xilinx® FPGAs: Using Vivado, Springer, 2016