Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Druk 3D:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Druk 3D | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Cezary Wernik <wc26668@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W odniesieniu do zrozumienia treści wykładowych niezbędna jest wiedza przedmiotowa z zakresu: Narzędzi inżynierskich, Systemów Wbudowanych, oraz elementarna wiedza z podstaw fizyki i podstaw elektroniki |
W-2 | W odniesieniu do modelowania, projektowania i prototypowania oraz konfiguracji prostych maszyn drukujących 3D w ramach laboratoriów, wymagana jest wiedza przedmiotowa z zakresu, Podstaw Programowania, Systemów Wbudowanych, Narzędzi inżynierskich, oraz znajomość BHP stanowisk laboratoryjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności modelowania i projektowania wspomaganego komputerowo, przedmiotów użytkowych, urządzeń i elementów mechanicznych prototypowanych w technologii druku 3D |
C-2 | Nabycie biegłości w obsłudze konfiguracji i konserwacji prostych maszyn drukujących 3D |
C-3 | Nabycie wiedzy i umiejętności umożliwiających w przyszłości samodzielne zbudowanie drukarki 3D |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie brył użytkowych | 2 |
T-L-2 | Dopasowanie modelu do obiektu rzeczywistego | 2 |
T-L-3 | Tworzenie modelu z elementami mechanicznymi | 2 |
T-L-4 | Projektowanie modelu złożonego, wieloelementowego | 2 |
T-L-5 | Przygotowanie modelu do druku | 2 |
T-L-6 | Obsługa maszyny drukującej | 2 |
T-L-7 | Druk 3D | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie laboratoriów | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania | 2 |
T-W-2 | Przegląd metod prototypowania poprzez techniki przyrostowe | 2 |
T-W-3 | Przegląd różnych konstrukcji drukarek 3D i budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 1 | 2 |
T-W-4 | Budowa drukarki 3D w układzie XYZ cz. 2 | 2 |
T-W-5 | Przegląd i konfiguracja oprogramowania przygotowującego model do druku 3D | 2 |
T-W-6 | BHP druku 3D, błędy druku i kalibracja | 2 |
T-W-7 | Usprawnienia druku 3D | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Czynne uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czynne uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład, dyskusja |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, zadania projektowe do samodzielnej realizacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prac etapowych z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych, sprawdziany pisemne (wejściówki) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawdzianu (pisemnego półotwartego) podsumowującego zdobytą wiedzę w ramach zajęć wykładowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.1_W01 Nabycie wiedzy z zakresu komputerowego wspomagania projektowania w szczególności w kontekście prototypowania technikami przyrostowymi. Opanowanie wiedzy umożliwiającej samodzielną budowę własnej drukarki 3D. | I_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.1_U01 Nabycie umiejętności modelowania przedmiotów użytkowych, elementów mechanicznych z wykorzystaniem komputerowego wspomagania projektowania. Nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się drukarką 3D, oraz jej konfiguracji i kalibracji. | I_1A_U05, I_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.1_W01 Nabycie wiedzy z zakresu komputerowego wspomagania projektowania w szczególności w kontekście prototypowania technikami przyrostowymi. Opanowanie wiedzy umożliwiającej samodzielną budowę własnej drukarki 3D. | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy |
3,0 | Elementarna wiedza przedmiotu | |
3,5 | Elementarna widza przedmiotu z elementami wnioskowania | |
4,0 | Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych | |
4,5 | Znaczna widza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych | |
5,0 | Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładowym, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, doboru właściwej techniki przyrostowej do zadanego problemu, a także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.1_U01 Nabycie umiejętności modelowania przedmiotów użytkowych, elementów mechanicznych z wykorzystaniem komputerowego wspomagania projektowania. Nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się drukarką 3D, oraz jej konfiguracji i kalibracji. | 2,0 | Nie spełnia wymagań na 3.0 |
3,0 | Z pomocą modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie z pomocą posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi z pomocą drukarkę skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D. | |
3,5 | Z drobną pomocą modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie z drobną pomocą posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D. | |
4,0 | Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi z drobną pomocą poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D. | |
4,5 | Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Poprawnie posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi poprawnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D. | |
5,0 | Samodzielnie modeluje bryły użytkowe dostosowane do obiektu rzeczywistego, oraz potrafi wykonać złożony wieloelementowy model z elementami mechanicznymi, potrafi przygotować wykonany model do druku zgodnie z używaną technologią i zapotrzebowaniem. Biegle posługuje się drukarką w sposób bezpieczny i przemyślany, potrafi drukarkę samodzielnie skonfigurować, skalibrować i dokonać niezbędnych czynności konserwacyjnych. Potrafi w pełni samodzielnie przeprowadzić pełen proces od ustalenia zapotrzebowania poprzez zamodelowanie aż do powstania prototypu w druku 3D. |
Literatura podstawowa
- Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor Professional 2019PL / 2019+ / Fusion 360 (+ płyta CD), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, Liczba stron:1223
- Przemysław Siemiński, Grzegorz Budzik, Techniki przyrostowe. Druk 3D. Drukarki 3D, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2015, Liczba stron:186
Literatura dodatkowa
- Terczyński Szymon, Gąsiorek Damian, Smyczek Marek, Kądzielawski Grzegorz, Buduję swoją pierwszą drukarkę 3D, Wydawnictwo Itstart, 2018, Liczba stron:350
- Grzegorz Kazimierczak, Bernard Pacula, Adam Budzyński, Solid Edge. Komputerowe wspomaganie projektowania, Helion, 2004, Liczba stron:696
- Jan Bis , Ryszard Markiewicz, Komputerowe wspomaganie projektowania CAD podstawy, Wydawnictwo Rea, 2008, Liczba stron:152
- Anna Kaziunas France, Świat druku 3D. Przewodnik, Helion, 2014, Liczba stron:224, ebook, Tytuł oryginał: Make: 3D Printing: The Essential Guide to 3D Printers, , Tłumaczenie: Zbigniew Waśko