Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria aplikacji webowych
Sylabus przedmiotu Fizyka dla informatyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka dla informatyków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy matematyki (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych. |
W-2 | Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej |
W-3 | Potrafi wykonać obliczenia posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-4 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazywanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi energetykowi. |
C-3 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie |
C-5 | Nauczenie wykonywania pomiarów podstawowych i wyznaczanie pośrednich wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu i optyki. |
C-6 | Rozwinięcie umiejętności właściwej analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w wykonanym eksperymencie fizycznym oraz stosowania podstawowego oprogramowania używanego do analizy danych i prezentacji wyników |
C-7 | Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi ww. kierunku. |
C-8 | Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarów fizycznych i wyrobienie umiejętności korzystania ze żródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z Regulaminem laboratoriów z fizyki; wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń, niepewności pomiarowych i prezentacją wyników pomiaru. Student wykonuje 5 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem dla danego kierunku, zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/ Rozliczenie sprawozdań połączone z kolokwium ustnym. | 15 |
T-L-2 | Elementy metrologii elektronicznej na podstawie prawa Ohma i praw Kirchhoffa. Połączenia szeregowe i równoległe. Układy nieliniowe na podstawie diody półprzewodnikowej. Wybrane obwody z elementami RLC, zjawisko rezonansu. Tranzystor jako wzmacniacz, badanie wybranych układów pracy. Wzmacniacz operacyjny w wybranych konfiguracjach. Filtracja sygnału, charakterystyka amplitudowa, filtry pasywne i aktywne. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne. Omówienie zakresu kursu i zalecanej literatury; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Wielkości fizyczne i ich jednostki. Analiza wymiarowa. Elementy rachunku wektorowego. Kinematyka punktu materialnego. Dynamika punktu materialnego i bryły sztywnej; warunki równowagi statycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Zasady zachowania fizyki klasycznej. Ruch drgający i falowy. Elementy mechaniki płynów i termodynamiki. Elektrostatyka. Prawa przepływu prądu stałego. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. | 14 |
T-W-2 | Napięcie i prąd elektryczny, elementy RLC. Prawo Ohma, prawa Kirchhoffa, twierdzenie Thevenina i Nortona, elementarne obwody elektryczne. Pojęcie sygnału, napięcie stałe i zmienne, reaktancja elementów biernych, pojęcie impedancji, moc w obwodzie elektrycznym, zjawisko rezonansu w obwodach RLC. Podstawy fizyczne złącza półprzewodnikowego, podstawowe elementy półprzewodnikowe: diody, tranzystory i inne. Wybrane układy z elementami półprzewodnikowymi, zasada działania i zastosowanie (np. wzmacniacz, filtr, generator itp.) Sprzężenie zwrotne i jego rola w układach elektronicznych, model wzmacniacza operacyjnego i przykładowe zastosowania. | 14 |
T-W-3 | zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 45 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład połączony z pokazem eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki. |
M-3 | Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie; tablica, rzutnik multimedialny, komputer oraz aparatura pomiarowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z laboratoriów. Kolokwia ustne zaliczające. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_B03_W01 Student ma wiedzę obejmującą podstawy mechaniki, termodynamiki, optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń technicznych; rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych. | I_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_B03_U01 Student potrafi zastosować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów fizycznych oraz wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i przedstawić ich wyniki z zakresu mechaniki, ciepła,elektryczności i magnetyzmu, optyki. | I_1A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_B03_W01 Student ma wiedzę obejmującą podstawy mechaniki, termodynamiki, optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń technicznych; rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu umiarkowanym terminologię oraz podstawowe pojęcia i prawa z zakresu fizyki, obejmujące podstawy mechaniki, termodynamiki i elektromagnetyzmu. Student uzyskał na zaliczeniu od 50,1% do 60% maksymalnej ilosci punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_B03_U01 Student potrafi zastosować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów fizycznych oraz wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i przedstawić ich wyniki z zakresu mechaniki, ciepła,elektryczności i magnetyzmu, optyki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania problemów fizycznych o niskim poziomie trudności. Student uzyskał na kolokwiach zaliczeniowych od 50,1 do 60% maksymalnej ilosci punktów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- . K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- T. Rewaj(red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część I, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- I.Kruk, J. Typek, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- A. Dobrowowolski, Z. Jachna, E. Majda, M. Wierzbowski, Elektronika. Ależ to bardzo proste!, BTC, Legionowo, 2013
- S. Monk, Elektronika z wykorzystaniem Arduino i Raspberry Pi, Helion, Gliwice, 2018