Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Architektury sieci neuronowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Architektury sieci neuronowych | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość algebry liniowej, umiejętność programowania proceduralnego, znajomość języka Python |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu sztucznej inteligencji w kontekście budowy sztucznych sieci neuronowych, realizowanych przy użyciu standoardowych bibliotek programistycznych. Część praktyczna będzie zorientowana na rozwiązywanie przykładowych problemów za pomocą sieci płytkich i głebokich opracowanych indywidualnie przez studentów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do modelowania sztucznych sieci neuronowych w środowisku python | 1 |
T-L-2 | Tworzenie zbioru uczącego, walidacyjnego oraz testowego, rozszerzanie danych (augmentacja) | 2 |
T-L-3 | Realizacja wybranej płytkiej sieci neuronowej | 3 |
T-L-4 | Modelowanie głebokich sieci neuronowych przy wykorzystaniu bibliotek języka Python, np. Tensoflow i PyTorch | 6 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne inspiracje budowy sztucznych sieci neuronowych, rodzaje modeli neuronów | 1 |
T-W-2 | Rodzaje modeli sieci neuronowych i metody ich uczenia | 2 |
T-W-3 | Paradygmaty uczenia nadzorowanego i nienadzorowanego w sztucznych sieciach neuronowych | 2 |
T-W-4 | Architektury płytkich sieci neuronowych i ich zastosowania | 2 |
T-W-5 | Elementy składowe głebokich sieci neuronowych | 2 |
T-W-6 | Architektury głębokich sieci neuronowych i ich zastosowania | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładu | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Praca własna | 38 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Praca własna | 36 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją |
M-2 | Laboratorium - samodzielna praca nad tworzeniem oprogramowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie pisemne/testowe |
S-2 | Ocena formująca: laboratorium - ocena samodzielnie wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: laboratorium - ocena podsumowująca uwzględniająca oceny cząstkowe uzyskane w ciągu całego cyklu zajęć (średnia ważona) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.07_W01 Student zna i rozumie sposób działania elementów składowych, sposoby połączeń oraz podstawowe typy architektur oraz stategii uczenia i testowania sieci neuronowych | I_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.07_U01 Student zna i rozumie składnię i semantykę wybranych bibliotek służacych do budowy, uczenia i testowania sieci neuronowych, np. Tensorflow i PyTorch oraz potrafi zaprojektować, wykonać i dokonać uczenia/testowania przykładowej sieci realizującej określony problem inżynierski (klasyfikacja, regrersja, rozpoznawanie). | I_1A_U04, I_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.07_W01 Student zna i rozumie sposób działania elementów składowych, sposoby połączeń oraz podstawowe typy architektur oraz stategii uczenia i testowania sieci neuronowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie sposób działnia podstawowych architektur sieci płytkich i głebokich, potrafi zaprojektować i opisać architekturę sieci odpowiednią do rozwiązywania podstawowych problemów z zakresu klasyfikacji i regresji danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.07_U01 Student zna i rozumie składnię i semantykę wybranych bibliotek służacych do budowy, uczenia i testowania sieci neuronowych, np. Tensorflow i PyTorch oraz potrafi zaprojektować, wykonać i dokonać uczenia/testowania przykładowej sieci realizującej określony problem inżynierski (klasyfikacja, regrersja, rozpoznawanie). | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować, wykonać i dokonać uczenia/testowania wybranej sieci realizującej określony problem inżynierski (klasyfikacja, regrersja, rozpoznawanie). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Osowski, Sieci neuronowe do przetwarzania informacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Bengio Yoshua, Courville Aaron, Goodfellow Ian, Deep Learning. Systemy uczące się, PWN, 2018
- Ryszard Tadeusiewicz, Sieci neuronowe, Akademicka Oficyna Wydawnicza RM, 1993
Literatura dodatkowa
- C. Bishop, Neural Networks for Pattern Recognition, Oxford University Press, 1995
- Valentino Zocca, Gianmario Spacagna, Daniel Slater, Peter Roelants, Uczenie głębokie z językiem Python. Sztuczna inteligencja i sieci neuronowe, Helion, 2018