Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Metody inżynierii biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody inżynierii biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wprowadzenie do informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie podstawowej wiedzy i metod z zakresu administracji biznesu (Business Administration), techniki (Engineering) i technologii informatycznych (Information Technology) oraz wskazanie możliwości ich wykorzystania dla tworzenia oraz sprawdzania nowych modeli biznesowych, w szczególności związanych z branżą IT. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tematyka zajęć odpowiadająca wykładom | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | „Co to jest inżynieria biznesu?” – wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Modele pozyskiwania kapitału w przedsiębiorstwie – kapitał udziałowy i dłużny (pozyskiwania finansowania dla przedsięwzięć w drodze kredytów, dotacji, grantów, wejść kapitałowych „Aniołów Biznesu" i funduszy Venture Capital | 1 |
T-W-3 | I. Współczesne metody jakościowe w projektowaniu biznesu (tworzenie i sprawdzanie nowych modeli biznesowych): I.1 Business Model Canvas | 3 |
T-W-4 | I.2 Value Preposition Canvas | 1 |
T-W-5 | Kalkulacyjne modele prognozy ryzyka finansowego | 2 |
T-W-6 | Analiza kosztów w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem regresji oraz metod min-max | 1 |
T-W-7 | Kalkulacje kosztów jednostkowych | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | Praca własna | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Praca własna | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny uzupełniony w prezentacje multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne, praca zespołowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie osiągniątych przez studentów efektów oraz umiejętności wykonania zadań podczas zajęć laboratoryjnych na podstawie materiałów przedstawionych na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.3_W01 Student nabędzie wiedzę z zakresu podstaw inżynierii biznesu – wykorzystanie metod zarówno obliczeniowych, jak i jakościowych w celu postawienia i weryfikacji hipotez biznesowych – szacowanie opłacalności, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, prototypowanie biznesowe. | I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.3_U01 Student nabędzie umiejętności z zakresu podstaw inżynierii biznesu – wykorzystanie metod zarówno obliczeniowych, jak i jakościowych w celu postawienia i weryfikacji hipotez biznesowych – szacowanie opłacalności, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, prototypowanie biznesowe. | I_1A_U04, I_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_C12.3_K01 Student nabędzie kompetencje z zakresu podstaw inżynierii biznesu – wykorzystanie metod zarówno obliczeniowych, jak i jakościowych w celu postawienia i weryfikacji hipotez biznesowych – szacowanie opłacalności, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, prototypowanie biznesowe. | I_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.3_W01 Student nabędzie wiedzę z zakresu podstaw inżynierii biznesu – wykorzystanie metod zarówno obliczeniowych, jak i jakościowych w celu postawienia i weryfikacji hipotez biznesowych – szacowanie opłacalności, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, prototypowanie biznesowe. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu: podstawowych obliczeniowych metod analizy kosztów, przeprowadzenia prostej analizy ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi IT, teorii portfela inwestycyjnego, znajomości podstawowych elementów i budowy oraz weryfikacji prostego modelu biznesowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.3_U01 Student nabędzie umiejętności z zakresu podstaw inżynierii biznesu – wykorzystanie metod zarówno obliczeniowych, jak i jakościowych w celu postawienia i weryfikacji hipotez biznesowych – szacowanie opłacalności, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, prototypowanie biznesowe. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętności z zakresu: podstawowych obliczeniowych metod analizy kosztów, przeprowadzenia prostej analizy ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi IT, teorii portfela inwestycyjnego, znajomości podstawowych elementów i budowy oraz weryfikacji prostego modelu biznesowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_C12.3_K01 Student nabędzie kompetencje z zakresu podstaw inżynierii biznesu – wykorzystanie metod zarówno obliczeniowych, jak i jakościowych w celu postawienia i weryfikacji hipotez biznesowych – szacowanie opłacalności, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, prototypowanie biznesowe. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada kompetencje z zakresu: podstawowych obliczeniowych metod analizy kosztów, przeprowadzenia prostej analizy ryzyka finansowego z wykorzystaniem narzędzi IT, teorii portfela inwestycyjnego, znajomości podstawowych elementów i budowy oraz weryfikacji prostego modelu biznesowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Osterwalder , Y. Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera., One Press & Helion, Warszawa, 2013
- Nassib Nicholas Taleb, Czarny Łabędź - o skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Kurhaus Publishing
- Włodzimierz Ogryczak, Wielokryterialna optymalizacja liniowa i dyskretna: modele preferencji i zastosowania do wspomagania decyzji