Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | Itest_1A_C03.1_W01 | Student rozumie pojęcia złożoności i sprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów; potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania; zna podstawowe algorytmy sortowania oraz elementarne struktury danych (tablica, rekord, stos, kolejka, lista). |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_1A_W02 | Ma zaawansowaną i uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu fundamentalnych obszarów informatyki. |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów |
---|
C-2 | Nabycie umiejetnosci oceny i porównywania algorytmów ze wzgledu na czaso- i pamieciochłonnosc |
C-3 | Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadan algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiazywania i oceny tych algorytmów |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista) |
Treści programowe | T-A-3 | Rekurencyjne i iteracyjne wersje algorytmów (porównanie własności) |
---|
T-A-1 | Formułowanie i opis algorytmów (schematy blokowe, pseudokody, elementarne algorytmy sortowania) |
T-A-2 | „Naturalna” ocena złożoności algorytmów (przypadek optymistyczny, pesymistyczny, średni,
wyszukiwanie „liniowe”, binarne, interpolacyjne, algorytmy liczbowe, problem wielkości liczby i wielkości jej reprezentacji w pamięci komputera) |
T-A-6 | Zastosowanie różnych stategiii do rozwiązaywania problemów algorytmicznych |
T-A-5 | Formalne badanie poprawności algorytmów (asercje, niezmiennik i zbieżnik pętli iteracyjnej) |
T-A-4 | Złożoność algorytmów rekurencyjnych (rozwiązywanie równań rekurencyjnych, twierdzenie o rekurencji uniwersalnej); przykłady zastosowań („wieże w Hanoi”, sortowanie przez scalanie, obliczanie wyrazów ciągu Fibonacciego) |
T-W-5 | Elementarne struktury liniowe: listy, stosy, kolejki i grafy (klasyfikacja grafów, reprezentacja grafów, drogi, cykle, grafy ważone, grafy acykliczne). |
T-W-6 | Strategie siłowe (ang. brute force) i pełnego przeszukiwania (ang. exhaustive search): sortowanie przez wybieranie, sortowanie bąbelkowe, wyszukiwanie sekwencyjne i dopasowywanie ciągów, problem komiwojażera, problem plecakowy, przeszukiwanie grafu w głąb (DFS) i wszerz (BFS). |
T-W-10 | Programowanie dynamiczne: dyskretny problem plecakowy, problem wydawania reszty, algorytmy wyszukiwania najkrótszych ścieżek (algorytm Bellmana-Forda), łańcuchowe mnożenie macierzy. |
T-W-8 | Strategia dziel i zwyciężaj (ang. divide and conquer): sortowanie przez scalanie, szybkie sortowanie, mnożenie dużych liczb całkowitych, algorytm Strassena, najbliższe punkty. |
T-W-9 | Algorytmy zachłanne: problem wydania reszty, problem budowniczych kolei, drzewa rozpinające grafów (algorytmy Prima i Kruskala), problem najkrótszych ścieżek z jednego źródła (algorytm Dijkstry), kody Huffmana. |
T-W-1 | Wprowadzenie: koncepcja i właściwości algorytmu, rola algorytmów w procesie rozwiązywania problemów, specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, ważne typy problemów algorytmicznych, przegląd fundamentalnych strategii i metod projektowania algorytmów. |
T-W-3 | Analiza iteracyjnych i rekurencyjnych wersji algorytmów: rozwiązywanie równań rekurencyjnych, twierdzenie o rekurencji uniwersalnej i jego zastosowania. |
T-W-4 | Poprawność algorytmu: poprawność częściowa (asercja i niezmienni pętli, poprawność całkowita (zbieżnik i problem stopu), przykłady analizy poprawności algorytmu. |
T-W-2 | Sprawność algorytmów (analiza algorytmów): „dokładny” czas wykonania algorytmu mierzony w liczbie akcji podstawowych, asymptotyczna ocena czasu wykonania algorytmu (notacje “duże O”, “duża Omega“ i “duże Theta“), empiryczne pomiary czasu wykonania algorytmów. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjno-konwersatoryjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe). |
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiazywania zadan formułowanych podczas ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania; zna wybrane podstawowe struktury danych (stos, kolejka) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów;
potrafi wymienić i definiować dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
zna dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów;
potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania;
potrafi opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania;
potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz precyzyjnie wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania |
5,0 | spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo na poziomie podstawowym zna metody formalnego dowodzenia poprawności algorytmów;
na poziomie podstawowym potrafi zaproponować i wytłumaczyć działanie metody programowania dynamicznego na przykładzie wskazanego problemu algorytmicznego;
potrafi opisaći wyjaśnid działanie wybranych algorytmów sortowania wykraczajacych poza podstawowy zestaw algorytmów sortowania |