Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia i zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia i zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>, Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka stosowana ze statystyką 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce |
C-2 | Zrozumienie roli otoczenia ekonomicznego i prawnego dla funcjonowania gospodarki |
C-3 | Umiejętność samodzielnego rozumienia informacji biznesowych i ekonomicznych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów gospodarczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa. | 1 |
T-A-2 | Pomiar kosztów w ekonomii. Koszty księgowe i ekonomiczne. | 1 |
T-A-3 | Równowaga makroekonomiczna. Ujęcie klasyczne i keynesowskie. | 1 |
T-A-4 | Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej. WIBOR i inne stopy | 1 |
T-A-5 | Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych. Funkcje giełdy. procentowe | 1 |
T-A-6 | Ćwiczenia związane z poznaniem podstawowych pojęć i zagadnień związanych z zarządzaniem. Różnice w podejściu do zarządzania, kierowania i sterowania. | 2 |
T-A-7 | Rodzaje i typy organizacji. Otoczenie bliższe i dalsze organizacji. Funkcje i role kierownika w organizacji. | 1 |
T-A-8 | Funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne. | 1 |
T-W-2 | Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynki finansowe. Rynek pieniężny, kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku. | 1 |
T-W-3 | Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego. | 2 |
T-W-4 | Pieniądz i jego funkcje. Równowaga na rynku pieniądza. Inflacja i jej skutki. Polityka podatkowa państwa - cele i instrumenty. | 1 |
T-W-5 | Omówienie pojęć podstawowych, zarządzanie, kierowanie, organizacja, struktura organizacyjna, proces zarządzania, synergia w organizacji. Rodzaje i typy organizacji oraz ich rola w gospodarce. | 1 |
T-W-6 | Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania. Przełożony jako osoba odpowiedzialna za realizację procesu zarządzania: czyli planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie ludziom oraz kontrolowanie zasobów ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych. | 1 |
T-W-7 | Funkcje zarządzania. Zasady budowania struktur organizacyjnych. | 1 |
T-W-8 | Praktyczne wykorzystanie rozumienia procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Praca własna | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Praca własna | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym |
M-2 | Prezentacja oraz dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne oraz praca w domu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A06_W01 Potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, oraz opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa. | I_1A_W06, I_1A_W07 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A06_U01 Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku Student umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa | I_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A06_W01 Potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, oraz opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa. | 2,0 | Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0 |
3,0 | Zna cele i rolę modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML | |
3,5 | Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego | |
4,0 | Zna cele oraz sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne | |
4,5 | Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych | |
5,0 | Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A06_U01 Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku Student umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa | 2,0 | Poniżej poziomu wymaganego na 3.0 |
3,0 | Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML | |
3,5 | Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu | |
4,0 | Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego | |
4,5 | Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych | |
5,0 | Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2005
- Materiały internetowe, www.nbp.pl www.money.pl www.wgpw.pl www.stat.gov.pl