Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria systemów wbudowanych
Sylabus przedmiotu Filozofia sztucznej inteligencji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filozofia sztucznej inteligencji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy filozofii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia z zakresu filozofii sztucznej inteligencji jest wprowadzenie studenta w historię badań i refleksji filozoficznej dotyczącej możliwości projektu sztucznej inteligencji. Po ukończeniu kursu student będzie potrafił charakteryzować poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące sztucznej inteligencji, dokonywać ich porównania, argumentować – wskazując na wady i zalety poszczególnych stanowisk, dokonywać wyboru między nimi ze względu na przyjęte kryteria. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Twierdzenia Gödla i ich znaczenie dla projektu sztucznej inteligencji. | 1 |
T-A-2 | Uniwersalna maszyna Turinga – możliwości i ograniczenia sztucznej inteligencji. | 2 |
T-A-3 | Test Turinga i argument chińskiego pokoju Searle'a. | 1 |
T-A-4 | Paradygmat kognitywistyczny: Teorie słabej i mocnej AI, komputacjonizm, koneksjonizm, koncepcja sieci neuronowych. | 2 |
T-A-5 | Krytyka kognitywistycznego rozumu: czy obliczanie jest własnością świata? Błąd homunkulusa. | 1 |
T-A-6 | Eksperymenty rzeczywiste i myślowe wynikające z badań biologicznych (np. mózg w naczyniu) i ewentualne ograniczenia sztucznej inteligencji. | 1 |
T-A-7 | Jak sztuczna inteligencja wpływa na człowieka? Nadzieje i obawy. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuczna inteligencja – definicje i historia. | 2 |
T-W-2 | Inteligencja a świadomość (wybrane koncepcje świadomości i inteligencji). Czy „prawdziwa” sztuczna inteligencja może obyć się bez świadomości ? Problem intencjonalności jako podmiotowej zdolności odnoszenia się do samego siebie a sztuczna inteligencja. | 2 |
T-W-3 | Obliczeniowe podstawy inteligencji człowieka (koncepcja dwóch dróg wzrokowych, baysowskie koncepcje percepcji, symulowanie inteligencji człowieka). | 2 |
T-W-4 | Współczesne osiągnięcia nauk biologicznych i ich stanowisko wobec sztucznej inteligencji. | 2 |
T-W-5 | Konsekwencje rozwoju SI (chat GPT – zastosowania, korzyści i zagrożenia, etyka SI, zmiany społeczne, cyborgizacja społeczeństwa) . | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Praca własna | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Praca własna | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | metoda przewodniego tekstu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: studenci zdobywają punkty na każdych ćwiczeniach; punktowana jest praca indywidualna - znajomość omawianych stanowisk, uczestnictwo w dyskusjach, a także umiejętność współpracy w tworzonych na potrzeby poszczególnych zajęć grupach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: test lub zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A07.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu i filozofii sztucznej inteligencji. | I_1A_W04, I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A07.2_U01 Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu i sztucznej inteligencji. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk. | I_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_A07.2_K01 Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii sztucznej inteligencji a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego. | I_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A07.2_W01 Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu i filozofii sztucznej inteligencji. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawia główne stanowiska w ramach filozofii umysłu i sztucznej inteligencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A07.2_U01 Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu i sztucznej inteligencji. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk. | 2,0 | |
3,0 | Znajduje podstawowe argumenty na rzecz wybranego przez siebie stanowiska w ramach filozofii sztucznej inteligencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_A07.2_K01 Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii sztucznej inteligencji a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student wskazuje podstawowe konsekwencje praktyczne wynikające z przyjmowanych stanowisk w ramach filozofii sztucznej inteligencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
- Turing A., Maszyny liczące a inteligencja, //www.kognitywistyka.net /mjkasperski@kognitywistyka.net
- Flasiński Mariusz, Wstęp do sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
- Lennox J.C., 2084. Sztuczna inteligencja i przyszłość ludzkości, Wydawnictwo Fundacja Prodoteo, 2023
Literatura dodatkowa
- Krajewski S., Twierdzenie Gödla i jego interpretacje filozoficzne, IFiS PAN, Warszawa, 2006
- Blechar Ł., Sztuczna Inteligencja i Wzmacnianie Inteligencji w nurcie Antropologii Cyborgów; w: Łukasz Pilarz, Kamil Maciąg (red.), Różne optyki rozważań filozoficznych w naukach społecznych i przyrodniczych, Tygiel, Lublin, 2018
- Przegalińska A. Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2020