Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Automatyzacja testów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Automatyzacja testów | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Luiza Fabisiak <Luiza.Fabisiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii oprogramowania i programowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, rodzajami testów oprogramowania, metod białoskrzynkowych oraz czarnoskrzynkowych. |
C-2 | Ukształtowanie praktycznych umiejętności projektowania i implementowania przypadków testowych.. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Testy funkcjonalne - scenariusze testowe | 1 |
T-L-2 | Testy funkcjonalne - funkcjonalność/użyteczność stron interentwych oraz aplikacji | 1 |
T-L-3 | testy funkcjonalne - specyfikacja testowania: przypadki testowe; retesty; testy regresyjne - ZASADA FIRST | 1 |
T-L-4 | Testy jednostkowe - JUNIT 5 - Pierwszy test/Struktura testu Testowanie równości wartości i obiektów Matchery – Hamcrest i assertJ Testowanie kolekcji | 2 |
T-L-5 | Testy jednostkowe - JUNIT 5 Testowanie wyjątków Adnotacje @BeforeEach i @AfterEach, @AfterAll Oznaczeni testów Extension Model | 1 |
T-L-6 | Testy jednostkowe - JUNIT 5 Assumption i adnotacja @RepeatedTest Adnotacja @Tag Testy parametryzowane | 2 |
T-L-7 | Testy jednostkowe - Mockito 2 ArgumentCaptor Adnotacje i ustawienia restykcyjniści Obiekty typu Spy | 1 |
T-L-8 | Test Driven Development TDD w praktyce | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do testowania. | 1 |
T-W-2 | Dlaczego testować? Siedem zasad testowania. Proces testowy. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje testów. Model cyklu życia oprogramowania. Poziomy testów. Proces przeglądu. | 1 |
T-W-4 | Planowanie i tworzenie testów. Organizacja testów. Planowanie i szacowanie testów. Monitorowanie testów i nadzór nad testami. | 2 |
T-W-5 | Techniki tworzenia testów. Czarnoskrzynkowe techniki testowania. Białoskrzynkowe techniki testowania. Techniki testowania oparte na doświadczeniu. | 2 |
T-W-6 | Continuous integration | 1 |
T-W-7 | Zadania z tworzenia testów za pomocą odpowiednich technik testowania. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Praca własna | 27 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Praca własna | 25 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych. |
M-2 | Pokazy praktyczne - demonstracje użycia narzędzi. |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań zrealizowanych w ramach laboratorium. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zadań domowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Całościowa ocena umiejętności praktycznych zdobytych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej dotyczącej automatyzacji testowania. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.08_W01 Student zna oraz rozumie nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności posiada wiedzę na temat rodzajów testów oprogramowania, metod białoskrzynkowych oraz czarnoskrzynkowych. Zna podstawowe języki programowania ich biblioteki, potrafi czytać i modyfikować istniejące programy. | I_1A_W03, I_1A_W04, I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Itest_1A_D03.08_U01 Student potrafi projektować i implementować przypadki testowe posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania. Rozumie przygotwane przez innych przypadki testowe i jest w stanie je modyfikować. | I_1A_U04, I_1A_U05, I_1A_U09 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.08_W01 Student zna oraz rozumie nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności posiada wiedzę na temat rodzajów testów oprogramowania, metod białoskrzynkowych oraz czarnoskrzynkowych. Zna podstawowe języki programowania ich biblioteki, potrafi czytać i modyfikować istniejące programy. | 2,0 | |
3,0 | Posiada poszerzoną wiedze w zakresie testowania oprogramowania, niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów w informatyce i dyscyplinach pokrewnych. Posiada wiedzę w zakresie projektowania, analizy oraz implementacji algorytmów, struktur danych oraz konstrukcji podstaw programistycznych, zna podstawowe problemy z testowania oprogramowania. Posiada wiedze o cyklu życia testowanego oprogramowania, zna podstawową teorię z wiedzy o testowaniu produktu, w szczególności obejmująco szeroko stosowane narzędzia wspomagające testowanie produktu. Ma podstawową wiedzę w zakresie programowania oraz zna podstawowe narzędzia do zarządzania testowanie, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Itest_1A_D03.08_U01 Student potrafi projektować i implementować przypadki testowe posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania. Rozumie przygotwane przez innych przypadki testowe i jest w stanie je modyfikować. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny testowanego produktu, efektywności testowanych produktów i ich składowych. Potrafi pozyskiwać, przesyłać i przetwarzać dane, podsumowywać wyniki oraz dokonywać interpretacji na testowanym produkcie. Potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do testowania produktu, zastosować metody biało i czarnoskrzynkowe oraz znać różnicę między przypadkami oraz warunkami testowanego produktu. Potrafi konfigurować programy komputerowe, instalować oraz uwzględniać sugestię wykładowcy. Potrafi dobrać i krytycznie ocenić elementy składowe testowanych produktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Khorikov Vladimir, Testy jednostkowe. Zasady, praktyki i wzorce, Wydawnictwo Helion, 2020, 36016693
- Rafał Pawlak, Testowanie oprogramowania. Podręcznik dla początkujących, Helion, 2014, 459359